Cât de mult s-a urâțit Mamaia în 30 de ani. Din perla litoralului românesc au rămas ruine, iar spațiul verde a dispărut FOTO
0Imaginile în oglindă cu Mamaia din prezent și cum arăta în urmă cu mai multe decenii demonstrează cât de mult s-a urâțit stațiunea.

Activiștii de mediu de la Baricada Verde au postat imagini din prezent și din perioada în care Mamaia era destinația preferată atât de turiștii români cât și de cei străini.
Hotelurile din perioada comunistă s-au degradat, iar pe spațiul verde s-au ridicat construcții hidoase. Plaja întinsă, pe care cresc ciulini, este ocolită de turiști. Pasarela regală din Mamaia, cândva atracția din mijlocul stațiunii, este acum înnisipată în așteptarea unor vremuri mai bune.


Povestea pasarelei din Mamaia începe în anii '30, când guvernanţii de atunci au decis să transforme Constanţa într-o staţiune de importanţă naţională. Despre cum a luat naştere investiţia aflăm de la ing. Constantin Cătuneanu, asistent la Şcoala Politehnică din Bucureşti, autor al cărţii „Două lucrări urbanistice - acoperirea Dâmboviţei - Pasarela dela Mamaia“, volum aflat în colecţia Bibliotecii Judeţene I.N. Roman din Constanţa.
Necesitatea construirii unei pasarele venea din faptul că „în afară de oraşul Bucureşti, niciun oraş din ţară nu a progresat atât de mult ca oraşul Constanţa“.

Pe lângă lucrările edilitare, cum ar fi canalizarea, alimentarea cu apă şi cu energie electrică, guvernanţii au decis să amenajeze un splendid parc, cu restaurant, cazinou şi terase, numeroase cabine utilate cu tot confortul şi eleganţa, iar ca punct principal de atracţie pentru vizitatori o pasarelă lungă de aproape 130 de metri ce cuprinde ca anexe: 2 tobogane pentru tineret, 2 debarcadere pentru şalupe şi bărci şi o terasă - bar. Lucrarea ce avea 130 metri lungime a fost inaugurată la 15 august 1935 în prezenţa M. S. Regelui.
Tot în mijlocul stațiunii se află Palatul Regal, o altă construcție-simbol, care a ajuns o ruină. Altădată o bijuterie a arhitecturii, construcţia a intrat în declin la scurtă vreme după Revoluţie, când a trecut în administrarea SC Mamaia SA, o companie înfiinţată după 1989 care a preluat o parte din activul staţiunii.


Soarta Palatului Regal din Mamaia este, în prezent, la mâna reprezentanţilor firmei Light System S.R.L, care l-a cumpărat de la SC Mamaia SA, în anul 2003, la un preţ de nimic, respectiv 850.000 de lei. Ulterior, curtea palatului, în suprafaţă de aproximativ 1,5 hectare de teren, a fost vândută aceleiaşi firme de către fostul primar al Constanţei, Radu Mazăre, cu 23 de euro/metrul pătrat.
De atunci, Palatul Regal s-a ruinat de la an la an. Abia la sfârşitul anului 2018, Ministerul Culturii a cerut în instanţă recuperarea monumentului istoric.
La capătul unui proces care a durat patru ani, în martie 2022, judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie au decis că Palatul Regal a fost vândut ilegal şi că monumentul istoric se întoarce în patrimoniul statului român. Numai că lucrurile nu sunt aşa de simple. Palatul Reginei Maria, aflat în proprietatea „Light System“ S.R.L, trebuie predat către SC Mamaia SA, societate care l-a vândut la un preţ de nimic. Numai că deţinătorul nu va renunţa la „Club Castel“ fără să primească o sumă de bani, mai ales că deţine şi terenul adiacent.
O altă construcţie-simbol este Cazinoul din Mamaia, acum transformat în cârciumă. Doar o plăcuță mai amintește ceva din gloria de altădată a stațiunii.


Între Mamaia, cap Hotel Condor şi Tabăra de Copii din Năvodari nu exista niciun hotel, niciun complex de apartamente, ci doar vegetaţie. Acum sunt numai betoane, pe care dezvoltatorii le numesc „locuinţe de lux“.
Nici malul lacului Siutghiol nu era sufocat de construcţii. Acum, toată zona este parcelată şi pe ea au apărut blocuri peste blocuri, fără să se respecte nicio regulă urbanistică. „Dacă priveşti Mamaia dinspre lac, pare că se va prăbuşi sub betoane“, spun constănţenii.
În Satul de Vacanţă, care acum e un kitsch, funcţionau altădată doar căsuţe tradiţionale, fiecare purtând denumirea unui judeţ din România.
De departe, Parcul Tăbăcărie, poarta de intrare în staţiunea Mamaia, era o oază de verdeaţă. Adulţii de astăzi îşi amintesc cu nostalgie de trenuleţul cu care se plimbau prin parcul care nu era ciuntit de construcţii.

În ultimii ani, staţiunea Mamaia a supravieţuit doar din turismul de weekend, însă principiul după care s-au ghidat agenţii economici „lasă că merge şi aşa“ nu mai funcţionează din acest an. Cândva perlă a litoralului românesc, Mamaia este acum abandonată de turişti, de investitori şi de autorităţi.