Mini-ghid de funcţionare a hipermarketurilor
0Directorii marilor lanţuri de magazine din oraş au fost informaţi, ieri, de Mircea Radu, directorul de la Protecţia Consumatorilor, în legătură cu modul în care trebuie comercializată marfa perisabilă. De Sărbători, instituţia a dat amenzi de 415.000 de lei.
La întâlnirea, care a avut loc la sediul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Cluj (CJPC), au participat directori de la hipermarketuri şi supermarketuri din oraş: Real, Selgros, Lidl, Bila, Kaufland, Cora, Metro şi Auchan. Întâlnirea a fost convocată deoarece este prima dată când CJOPC a găsit, în urma contoalelor de sărbători, foarte multe nereguli la comercializarea produselor perisabile şi în special a cărnii. Comisariatul a dat amenzi în valoare de 415.000 de lei acestor supermarketuri şi hipermarketuri. De asemenea, o tonă de carne a fost retrasă de la comercializare. „Aceste controale la alimente sunt atributul Direcţiei Sanitar-Veterinare, pentru că ei şi dau avizele necesare acestor unităţi comerciale. Nu era treaba noastră să facem aceste verificări, dar problemele le-am văzut ca şi consumatori mai întâi, aşa cu ochiul liber", a spus Mircea Radu, directorul CJPC.
Directorii au tăcut
Directorii magazinelor au refuzat să facă comentarii despre controalele din unităţile lor comerciale, motivând prin faptul că nu au fost anunţaţi că la întâlnire vor veni şi reprezentanţi ai mass-media. Aceştia au spus că nu sunt abilitaţi să dea informaţii despre unităţile pe care le conduc, deoarece nu erau de faţă şi specialiştii PR. „Eu am crezut că suntem chemaţi la consiliere, dar văd că aici este şi presa şi nu ni s-a spus acest lucru. Într-o asemenea situaţie ar fi trebuit să venim cu specialiştii noştri în relaţii publice şi mass-media", a spus Ioan Varga, directorul hipermarketului Real. Acesta a fost susţinut în acest sens de toţi ceilalţi directori care au refuzat să dea detalii despre activitatea din unităţile lor comerciale. Excepţie au făcut doar Ioana Toşa, directorul Auchan şi Ioana Timar, specialist în controlul calităţii la hipermarketul Cora.
„Sunt dezamăgit de lipsa de responsabilitate a directorilor de hipermarketuri, care, în ciuda faptului că am făcut controalele împreună, acum refuză să facă orice comentariu, dar îi înţeleg pentru că sunt funcţiile lor în joc", a spus Mircea Radu, director CJPC.
Lista lui Mircea Radu
Observaţiile făcute de Mircea Radu au vizat următoarele aspecte: marfa neconformă nu e scoasă de pe raft în momentul expirării termenului de valabilitate, iar dacă acest lucru se face, atunci nu e depozitată separat de marfa conformă; angajaţii hipermarketurilor nu au voie să felieze mezelurile înainte de venirea clientului şi numai la solicitarea sa expresă; directorii magazinelor trebuie să solicite producătorilor să eticheteze salamul la capătul rudei şi nu pe mijloc, deoarece este afectată calitatea produsului. „Eticheta lucioasă nu permite membranei în care e învelită ruda de salam să respire şi practic mezelurile de acest tip se înverzesc chiar înainte de expirarea termenului de valabilitate", a spus Cecilia Vasilescu, specialist de la Protecţia Consumatorului.
Problema semnalată de Ioana Timar, specialist în controlul calităţii la Cora, a fost că producătorii au modul lor propriu de a ambala produsele. „Am făcut sesizări la producătorii de mezeluri legat de modul în care lipesc etichetele pe rudele de salam şi de faptul că acestea le afectează calitatea şi că avem probelme cu ele din punct de vedere organoleptic, chiar dacă nu sunt ieşite încă din termenul de valabilitate", a spus Ioana Timar, specialist în controlul calităţii la Cora. Ioana Toşa, directorul Auchan a fost singura care a făcut declaraţii presei şi a considerat această întrevedere ca fiind de bun augur. „Consider importantă în această discuţie prevederea legată de felierea mezelurilor. Legea nu specifică faptul că nu putem felia mezeluri, dar vom ţine cont de sugestia directorului OPC şi vom felia mezelurile doar în faţa clientului şi la solicitarea acestuai", a spus Ioana Toşa, director Auchan.
Directorii au uitat de critici
Amenzile usturătoare primite de sărbători au stârnit însă nemulţumirea membrilor Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România. Într-un comuicat publicat, ieri, în mass-media locală se arăta că şeful CJPC Cluj, Mircea Radu, îşi face imagine amendând hipermarketurile. La întâlnirea de ieri, niciun director nu a adus în discuţie acest subiect. Mircea Radu a susţinut că amenzile au fost date pentru nerespectarea legislaţiei.