Povestea podului peste Dunăre, o fata Morgana pentru Bărăgan. Ce demersuri au făcut autorităţile pentru măreaţa construcţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Necesitatea construirii unui pod peste Dunăre în zona Călăraşi-Silistra a fost adusă în atenţia parlamentarilor români şi de către Roxana Natalia Paţurcă. Senator PSD de Călăraşi, tânăra a cerut sprijin autorităţilor pentru înfăptuirea construcţiei, aducând şi câteva argumente.

De mai bine de 5 ani, autorităţile fac demersuri pentru ca podul peste Dunăre să fie construit la Călăraşi. În 2013, Bulgaria şi România au anunţat, prin preşedinţii  de la acea dată, Traian Băsescu şi Rosen Plevneliev, că  vor să construiască un al treilea pod peste Dunăre, între Silistra şi Călăraşi.

Cele două ţări urmau să caute modalităţi variate de finanţare a proiectului, folosindu-se de fondurile structurale ale UE, Programul de cooperare transfrontalieră şi Strategia Dunării.

Plevneliev şi Băsescu s-au întâlnit cu ocazia celui de-al 18-lea summit anual al liderilor din Europa Centrală şi de Est de la Bratislava, cu o zi înainte de inaugurarea oficială a celui de-al doilea pod peste Dunăre, Calafat-Vidin, dintre cele două ţări,în iunie 2013.

Acord de principiu

Ideea construirii unui pod peste Dunăre a fost luată în discuţie la Călăraşi în 2012 când fostul primar, Nicolae Dragu, a prezentat proiectul monumentalei lucrări. Aleşii oraşului au căzut de acord şi au votat pe 7 martie 2012, hotărârea de Consiliu Local privind acordul de principiu pentru construirea podului. 

Firma cu un singur angajat

Valoarea estimată a investiţiei, preciza Nicolae Dragu, se ridică la 750.000.000 de euro. Autorităţile spuneau la acea dată că prin această lucrare se vor crea peste 4.600 locuri de muncă în timpul construcţiei podului şi 2.500 de locuri de muncă la final, când se va da în exploatare. Scandalul a apărut însă când s-a descoperit că firma privată care urma să-l construiască este una de apartament şi funcţionează doar cu un singur angajat.

În vara anului 2014, actualul primar al Călăraşiului, Daniel Ştefan Drăgulin, îi scria premierului Victor Ponta despre avantajele construirii podului la Călăraşi. O lună mai târziu s-a semnat o declaraţie comună de cooperare.

“Întâlnirea avută cu preşedintele Bulgariei, semnarea, în numele tuturor călărăşenilor, a declaraţiei comune de cooperare dintre Silistra şi Călăraşi ce a avut la bază memorandumul semnat între Guvernul României şi Guvernul Bulgariei privind construcţia podului Silistra- Călăraşi,  scrisoarea deschisă adresată Executivului, discuţiile purtate cu membrii Guvernului României, încep să îşi arate roadele, iar semnarea memorandumului privind construcţia unui nou pod peste Dunăre, între Călăraşi şi Silistra, reprezintă o nouă perspectiva de dezvoltare pentru municipiul Călăraşi”, spunea edilul.

10 argumente de la UNPR

În vara anului 2015, deputatul UNPR Aurel Niculae prezenta 10 argumente pentru care podul să fie construit la Călăraşi.

Aurel Niculae spunea că astfel “municipiul nostru ar cunoaşte o dezvoltare fără precedent în următorii ani. Deja s-au purtat discuţii la Ministerul Transporturilor cu privire la acest pod şi sunt speranţe că se poate demara proiectul”, susţinea deputatul. Politicianul a vorbit şi în Parlamentul României despre acest proiect şi a dus 10 argumente care să-l facă realizabil la Călăraşi.

“Cred că sunt motive importante pentru ca subiectul acesta să fie abordat într-o întâlnire la care invităm reprezentanţii autorităţilor din ambele ţări ( unii s-au mai întâlnit, dar – atenţie –fără implicarea directă a Parlamentului României!). Ceea ce eu doresc să fac alături de colegii mei din judeţul Călăraşi, dar şi de alţi parlamentari din alte zone care ar putea beneficia, cu siguranţă, de dezvoltarea unei asemenea căi de acces care, să nu uităm, este foarte apropiată şi de un alt punct de referinţă al transportului rutier romanesc, Autostrada Soarelui ce face legătura între capitala României – Bucureşti şi importantul port al Mării Negre – Constanţa!”,  se arată îm declaraţia politică a Roxanei Natalia Paţurcă.

Iată cele 4 motive care ar putea face posbilă construirea podului la Călăraşi, în viziunea Roxanei Natalia Paţurcă, senator PSD de Călăraşi:

1. Singura cale de comunicare dintre zona asiatică şi marginea estică europeană către sudul continentului!

Este cunoscută dezvoltarea traficului din zona ţărilor aflate la începutul anilor ’90, în sfera de influenţă a fostei Uniunii Sovietice, astăzi ţări independente şi dornice, la rândul lor, de dezvoltare. În primul rând – Ucraina, dar nu numai! Pentru a ajunge în zona de sud a continentului, în primul rând în Turcia şi Grecia, toate mijloacele de transport care vin din zona extremului estic al continentului trebuie să se abată pe la Giurgiu – Ruse să străbată mult aglomerata zonă a capitalei României, Bucureşti ca să nu mai vorbim despre condiţiile dificile de transport existent în această zonă. Prin realizarea podului de la Călăraşi – Silistra practic s-ar elimina toate aceste inconveniente, atât pentru transportatori, iar pe de altă parte ar fi eliminată o cantitate uriaşă de mijloace de transport care nu ar mai aglomera trecerea de la Giurgiu – Ruse!

2. Cea mai rapidă cale de acces pentru turismul către Marea Neagră!

Este evident faptul că tot mai mulţi turişti sunt interesaţi de accesul în sezonul estival la plajele Mării Negre din România şi Bulgaria pentru accesul la aceste zone, în primul rând atât al locuitorilor din zona balcanică fără ieşire la mare, dar, mai ales, al celor din nord- estul Europei. Calea de trecere de la Silistra ar scurta şi ca distanţe, dar mai ales – ca timp accesul la litoralul romanesc şi bulgăresc! De altfel, în formule de prezentare ale acestui pod, în studiile de fezabilitate s-a vorbit despre cel mai scurt şi accesibil drum către Albena!

3. Posibilităţile nebănuite de dezvoltare atât pentru România cât şi pentru Bulgaria!

Nu este o noutate că această temă a fost şi în interesul noilor factori de răspundere ai zonelor administrate din Bulgaria – România, zone riverane Dunării având un potenţial excepţional care, din păcate, nu a fost şi nu este exploatat suficient! S-au făcut şi seriale de televiziune în care s-a atras atenţia asupra lipsei de interes şi a faptului că nu sunt folosite la modul real – cu adevărat excepţional, toate aceste avantaje ale Dunării! Atât în zonele de sud ale României, dar şi nordul Bulgariei, un asemenea pod ar aduce un potenţial de dezvoltare foarte mare, atât prin potenţialele investiţii, dar mai ales, prin numărul uriaş de treceri care s-ar realiza, prin interesul accesării în această zonă care ar deveni una dintre cele mai interesante din sud-estul Europei!

4. Podurile peste Dunăre – o prioritate pentru România!

În ultima vreme s-a vorbit foarte mult despre podul de la Brăila, o investiţie excepţională şi extrem de necesară, într-o zonă în care Dunărea are ambele maluri în interiorul României. Cu atât mai mult podul de la Călăraşi – Silistra poate atrage factori de interes excepţional pentru că de data aceasta interesul de dezvoltare este pentru două ţări aparţinând Uniunii Europene chiar ale celor două ţări care, de ani mulţi se zbat pentru îndeplinirea condiţiilor de integrare europeană!…

Vă recomandăm şi:

Acord. Declaraţia comună de cooperare privind construirea celui de-al treilea pod peste Dunăre se semnează la Silistra

Vis măreţ. Al treilea pod peste Dunăre va fi construit între Călăraşi şi Silistra

Avem pod peste Dunăre de 273 de milioane de euro, dar drumul până la Calafat este plin de gropi

Călăraşi

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite