Pista Aeroportului Braşov stă nefolosită de trei ani. Investiţia nu este inclusă în Master Planul de transport. 2020, noul termen de finalizare a investiţiei
0Aeroportul de la Braşov este o investiţie aşteptată de peste 10 ani. Problema a fost mereu aceeaşi: lipsa banilor. Niciun Guvern nu a dat vreun leu pentru aeroport, deşi sunt studii clare că ar fi profitabil. Nici acum Aeroportul nu este inclus în Mater Planul de Transport al României.
Aeroportul este o investiţie promisă de peste un deceniu. În 2014, Consiliul Judeţean a reuşit să finalizeze pista de 2,8 kilometri, care a costat 17 milioane de euro. Aceasta stă însă nefolosită de trei ani şi doar melcii se plimbă pe ea. Nu sunt bani pentru finalizarea aeroportului. Duminică, braşovenii au ieşit în stradă şi au protestat faţă de lipsa aeroportului. Oamenii au venit la Prefectură cu geamantanele după ei.
Anul acesta Consiliul Judeţean a alocat 10 milioane de euro pentru reluarea lucrărilor. Cu aceşti bani se vor amenaja căile de rulare, platforma de îmbarcare-debarcare şi extinderea reţelelor de canalizare aferente pistei. Tot cu aceşti bani sunt în derulare numeroase studii şi expertize necesare demarării construcţiei efective a Aeroportului.
„Consiliul Judeţean Braşov a definitivat procedura de achiziţie publică în vederea desemnării firmei care va revizui Planul Urbanistic Zonal al Aeroportului. Contractul a fost semnat în luna septembrie şi are termen de execuţie 4 luni calendaristice. Procedura de achiziţie publică pentru desemnarea firmei care va realiza procedurile de zbor şi determinarea echipamentelor de navigaţie este în desfăşurare, cu termen limită de depunere a ofertelor 5 octombrie 2017. Experţii SC Search Corporation SRL au definitivat măsurătorile topografice şi cele pentru soluţia de preluare a apelor pluviale colectate de pe suprafeţelor de mişcare şi vor preda Proiectul Tehnic pentru Calea de rulare Alfa, apron şi canalizările aferente, în data de 27 septembrie. După avizare proiectului în Comisia Tehnico-Economică a CJ Braşov, proiectul va fi supus avizării Autorităţii Aeronautice Civile Române (AACR) după care putem demara procedurile de achiziţie publică în vederea începerii construcţiilor. Experţii Iptana SA au depus spre avizare la AACR Master Planul de dezvoltare a aeroportului, document care vizează dezvoltările pe termen mediu şi lung, inclusiv legăturile cu viitoarele căi de comunicaţii rutiere rapide (autostrăzi), cât şi cu reţeaua de cale ferată. Pentru a urgenta demararea lucrărilor de amenajare a pârâului Bârsa de către Administraţia Bazinală Apa Olt, conducerea executivă a CJ Braşov a avut o întâlnire cu Doina Pană, ministrul Apelor şi Pădurilor, precum şi două întâlniri cu conducerea executivă a Administraţiei Naţionale Apele Române. De asemenea, s-a realizat procedura de achiziţie publică pentru desemnarea firmei care va realiza studiul de fundamentare cu privire la abordarea finalizării obiectivului. Licitaţia a fost finalizată, însă rezultatul a fost contestat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. După ce contestaţia va fi soluţionată şi rezultatul licitaţiei va rămâne definitiv, studiul va fi gata în 45 de zile de la emiterea ordinului de începere a contractului“, a declarat Adrian Veştea, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov.
Mai este nevoie de 57 de milioane de euro
Potrivit devizului întocmit de SC IPTANA SA ar mai fi nevoie de încă 57.505.600 euro pentru terminarea Aeroportului. Această sumă este necesară pentru terminalul de pasageri de 3600 de mp, turnul de control, parcarea de 163 de locuri şi alte lucrările necesare finalizării investiţiei. Consiliul Judeţean nu are însă aceşti bani.
Deşi există studii clare că un aeroport la Braşov ar avea cel puţin 300.000 de pasageri pe an, acesta nu este o prioritate deşi Braşovul este al doilea oraş turistic al ţării. Toate guvernele au promis finanţarea lui, dar acest lucru nu s-a întâmplat.
„Conducerea Consiliului Judeţean Braşov este hotărâtă să finalizeze acest proiect în actualul mandat, în ciuda oricăror piedici. Faptul că Aeroportul nu este inclus în Master-Planul naţional în domeniul transporturilor îl privează în mod nedrept de finanţările pe care guvernul le-ar putea aloca, însă noi încercăm să găsim sursele financiare necesare finalizării acestui obiectiv aşteptat de ani de zile“, a declarat Andrian Veştea.
În Master Planul României din anii trecuţi la priorităţi au fost aeroporturi în oraşe mult mai mici care nici nu se pot compara cu Braşovul la turism. Cum ar fi Tulcea care avea nevoie de 6,1 milioane de euro sau Craiova, unde aeroportul ar putea fi modernizat cu 69 de milioane de euro. În masterplan mai era menţionat şi Aeroportul de la Baia Mare care este o prioritate deşi în 2014 a avut 21.000 de călători.
Primăria cere includerea Aeroportului în Mater Planul de Transport
Primarul Braşovului a prezentat ieri în cadrul şedinţei Consiliului pentru Dezvoltare Regională Centru un proiect de hotărâre prin care aeroportul de la Braşov-Ghimbav să fie declarat ca proiect de interes regional, susţinut de toate cele 6 judeţe şi de ADR Centru. Propunerea a fost votată în unanimitate. Totodată, a solicitat sprijin pentru modificarea Masterplanului General de Transport, în sensul includerii aeroportului de la Braşov-Ghimbav între investiţiile strategice pentru dezvoltarea transportului din România.
,,Consider că aprobarea acestui proiect de declarare a aeroportului Braşov-Ghimbav de interes regional este o decizie foarte importantă în realizarea acestui obiectiv. Le mulţumesc tuturor pentru că au aprobat acest proiect şi şi-au dat acordul de a îl sprijini. Având în vedere şi faptul că reprezentanţii ADR şi-au dat acordul de a asigura asistenţa necesară şi de a coordona demersurile noastre, cred că pot spune că astăzi Braşovul a făcut un mare pas înainte. Mă bucur că şi reprezentanţii celor două judeţe unde există aeroporturi, Sibiu şi Mureş, şi-au dat acordul de a sprijini demersul nostru, mai ales că, dacă ne uităm în Regiunea Nord-Vest, dintre cele 6 judeţe, 4 au aeroporturi. Având în vedere faptul că la nivelul Braşovului există un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă, realizat cu finanţare de la Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi de la BERD, care include şi aeroportul ca proiect prioritar, consider că ar trebui ca şi Ministerul Transportului să ţină cont de acest document şi să modifice Materplanul de Transport prin includerea proiectului aeroportului de la Braşov-Ghimbav. Cred, în continuare, că doar împreună cu toţi factorii implicaţi vom putea realiza acest obiectiv, care este unul necesar pentru dezvoltarea întregii regiuni, nu doar a Zonei Metropolitane Braşov“, a declarat primarul George Scripcaru.