Drumul ce leagă Botoşaniul de Suceava „reabilitat” cu promisiuni şi cruci

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şoferii îl cunosc drept "Drumul Morţii", mulţi nici nu mai îndrăznesc să îl mai străbată iar guvernanţii, după 20 de ani şi-au dat în sfârşit seama că este cel mai prost drum din ţară. Acesta este drumul naţional 29, parte a drumului european E 58, ce leagă Botoşaniul de Suceava.

Dincolo de cuvinte sunt, însă, kilometri de gropi, pentru care fiecare şofer  este taxat prin intermediul rovignetei. Drumul este "marcat" aproape din bornă în bornă cu cruci ce amintesc de cei care au murit în accidente rutiere. Deşi toată lumea ştie nimeni nu face nimic pentru a repara un drum, asupra căruia au intervenit ultima dată doar utilajele puse în mişcare de şoferii Partidului Comunist Român. 

 "Cel mai prost drum din ţară"

Afirmaţia aparţine ministrului delegat pentru proiecte de "Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine", Dan Şova. Pe o porţiune de 40 de kilometri, care este de fapt distanţa dintre Botoşani şi Suceava, orice conducător auto, mai ales când carosabilul e umed, riscă să îşi piardă viaţa. Sute de gropi acoperă carosabilul. Există porţiuni de şosea unde gropile sunt grupate din metru în metru, fiind aproape imposibil de evitat. Pentru oamenii de afacerii sau locuitori comunelor situate pe acest traseu şi obligaţi să parcurgă acest drum, uneori şi de mai multe ori pe zi, şoseaua de la Botosani la Suceava îi sărăceşte .

"Este incredibil. Groapă lângă groapă. Da chiar lună de lună bucşe, pivoţi şi câte şi mai câte. Milioane lunar numai pe maşina. Şi de la an la an este tot mai rău, parcă se înmulţesc gropile şi nimeni nu repară. Sau dacă repară tot degeaba. Pur şi simplu nu mai pot", a declarat Alexandru Maxim, un botoşănean care face naveta între Botoşani şi localitatea Vlădeni.

Însă, ca şi cum gropile nu ar fi fost îndeajuns, în perioada 2005-2006, după cum preciza , anul trecut şi fostul director al Secţiei de Drumuri Naţionale Botoşani, Ovidiu Mihalache, pe drumul Botoşani-Suceava a fost turnat un strat de bitum, pentru ca drumul să reziste mai mult. Din cauza trafiului intens, însă, bitumul s-a şlefuit, iar când plouă şoseaua devine un adevărat pationar. Chiar şi cu viteze reduse, conducătorii auto derapează puternic. 

 Drum naţional pavat cu monumente funerare

Mulţi botoşăneni şi suceveni şi-au pierdut rudele, prietenii sau colegii în accidente cauzate de starea extrem de proastă a acestui drum.

 Povestea "Drumului morţii", începe din "epoca de aur" a comunismului. Se pare că, proiectat greşit, îngust şi inclinat pe margini, şoseua ce leagă cele două judeţe moldave, are o porţiune de 16 kilometri, între localităţile Hudum şi Vlădeni, considerată blestemată de locuitorii zonei, dar şi de şoferi. Dovada sunt crucile înşirate pe marginea drumului, din kilometru în kilometru. Prima tragedie memorabilă pe drumul morţii a fost consemnată în anul 1980. Statisticile, ţinute la secret de autorităţile vremii, au vorbit în cele din urmă despre o catastrofă cu 48 de morţi. Un autobuz cu 83 de navetişti, femei, bărbaţi şi copii a derapat pe raza localităţii Huţani şi s-a răsturnat într-o mlaştină. Bilanţul a fost unul apocaliptic. 48 de morşi şi 35 de răniţi. Cadavrele au fost cărate cu ajutorul camioanelor la morga Spitalului din Botoşani.

De atunci au trecut 32 de ani, doar că lucrurile pe drumul Botoşani-Suceava s-au schimbat, dar în mai rău.  Numai în ultimii cinci ani de zile pe acest sector de 16 kilometri au avut loc 110 accidente, soldate cu 15 morţi şi 150 de răniţi. Iar din păcate, soarta drumului este departe de a se schimba. Angajaţii de la Secţia de Drumuri Naţionale, peticesc constincioşi în limita bugetului. Plombează, însă degeaba. Majoritatea şoferilor susţin că sunt bani aruncaţi pe fereastră, starea drumului degradându-se de la an la an.

 " Este crescătorie de gropi, pe cuvânt dacă nu. Peticesc acuma, dar dupa iarna viitoare apar şi mai multe. Sunt zone unde nu se mai poate circula, gata pur şi simplu, alegi groapa în care vrei să intri", spune un şofer. 

În anul 2012,  pentru a contracara efectul bitumului uzat şi puternic derapant, drumarii s-au apucat să îl dea la o parte, cu freza, în special în zona curbelor. Deşi drumul Botoşani-Suceva, era porţiunea de drum folosită cel mai des în scop didactic de instructorii auto, profesorii viitorilor şoferi nici nu se mai încumetă să îşi mai scoată elevii pe această porţiune de drum. Ultimul accident mortal pe "drumul mortii" a avut loc în luna aprilie a acestui an. Doi bărbaţi au murit, iar un altul a fost grav rănit, după ce o Dacie Logan, a derapat într-o curbă şi a intrat sub roţile unui tir. Şi tot pe acest drum, în urmă cu aproape un an, şi-a pierdut viaţa şi fostul subprefect al judeţului Botoşani, Paul Secrieru.

 Promisiuni electorale, o licitaţie uitată şi un rege al asfaltului

 Deşi autorităţile cunosc situaţia drumul Botoşani-Suceava, şi culmea îl mai numesc şi cel mai prost drum din ţară, numeni nu a făcut nimic pentru a remedia situaţia. Ultima dată când această porţiune de drum a fost reabilitată a fost consemnată în urmă cu 40 de ani. De atunci drumul a fost vizitat doar de miniştri, parlamentari şi candidaţi în preajama campaniilor electorale. De altfel reabilitarea "drumului morţii", reprezintă punctul forte al programelor electorale a fiecărui candidat fie din Botosani, fie din Suceava.

Lucrările la drum au fost chiar licitate în anul 2011 iar câştigător al licitaţiei a fost Dorin Umbrărescu, patronul firmei UMB. Au fost chiar prinse şi fonduri în buget, mai precis 114 milioane de lei. Banii ajungeau pentru reabilitarea celor 16 kilometri de drum dintre Botoşani şi Dumbrăveni,  localitate aflată în judeţul Suceava. 

Doar că, numic nu s-a făcut. Răspunsul pe care regele asflatului l-a găsit: nu a primit niciun ban pentru începerea lucrărilor, iar sumele alocate au fost redistribuite către alte obiective de investiţii. Tot drumuri, dar din alte judeţe şi cu mai puţini morţi. Vestea a venit ca un şoc pentru botoşăneni.

"Drumul de la Botoşani-Suceava este licitat, are constructor, dar ne trebuie bani, să vedem la rectificarea din iulie, dacă nu.... anul viitor", a precizat Mircea Pop, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, venit în vizită la Botoşani acum trei luni de zile.

Informaţia a fost confirmată şi de autorităţile judeţene care şi-au dat seama că imediat după investire, cabinetul Ponta a lăsat drumul Botoşani-Suceva cu 0 lei finanţare.

"Nu este până în prezent o sumă alocată pentru vreun drum naţional", declarat presedintele Consiliului Judeţean Botoşani, Florin Ţurcanu. Parlamentarii botoşăneni au încercat să reacţioneze şi au promis un mare miting în faţa Guvernului. Aceştia doreau să facă un marş cu cruci şi sicrie în memoria victimelor "drumului morţii". Liderii politici de la centru au reuşit, însă, fără prea mare efort să îi facă pe botoşăneni să renunţe la orice fel de protest.

 "Renunţăm deocamdată la protestul planificat", a precizat, sec, Florin Ţurcanu.

 "Pe moment, amânăm protestul. Nu este indicat un asemenea protest", a adăugat şi senatorul Viorel Grigoraş, unul dintre parlamentarii botoşăneni care doreau să iniţieze protestul. 

Iar dacă fonduri nu sunt, promisiuni există. Pentru anul 2014, însă. Într-o stare extrem de preacară, se află însă şi drumul ce leagă Botoşaniul de Târgu Frumos. Iar din păcate, şansele ca drumul să fie reabilitat curând sunt practic nule.

Citi si: FOTO Verginel Gireadă vrea să organizeze un protest cu sicrie şi cruci în Capitală

            

             Fostul subprefect de Botoşani, Paul Secrieru, mort într-un accident

Botoşani

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite