FOTO Povestea uneia dintre puţinele locomotive Malaxa încă „în viaţă”: a ajutat la fabricarea mobilierului, iar de 18 ani zace la fier vechi

0
0
FOTO: organizatori Studfest
FOTO: organizatori Studfest

Una dintre puţinele locomotive cu aburi „Malaxa”, construită în uzinele celebrului inginer Nicolae Malaxa în perioada interbelică, se „odihneşte” de mai bine de 18 ani la fier vechi în Bistriţa. Autorităţile locale vor să o salveze, să o transforme în bun de patrimoniu şi să împodobească Gara Bistriţa-Nord cu ea.


Locomotivele „Malaxa” s-au numărat printre cele mai puternice, fiind dedicate remorcării trenurilor grele de marfă. Statul român a achiziţionat câteva în primă fază de la germani, după care a cumpărat licenţa şi le-a fabricat în ţară.

Prima locomotivă a fost fabricată în România în 1927, fiind botezată de Regele Ferdinand I şi de Regina Maria la Bucureşti. Au fost fabricate în jur de 800 de locomotive, iar azi găsim întregi în toată ţara mai puţin de 10.

Locomotiva cu aburi seria 50645, fabricată în 1928 la uzinele celebrului inginer şi industriaş Nicolae Malaxa se află la Bistriţa încă din anul 1984. Printr-un ordin al ministrului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor din acea vreme, aceasta a fost adusă de la Mureş, unde făcea drumuri cu convoaie de marfă între Deda şi Războieni.

Dacă unele „surori” de-ale ei au ajuns pe la penitenciare unde făceau apă caldă pentru deţinuţi, locomotiva cu seria 50645 a ajuns în curtea Combinatului de Prelucrare a Lemnului din Bistriţa, apa şi aburul fierbinte produse fiind folosite pentru frământarea lemnului pentru mobilier. Aceasta a fost dată în administrare operativă CPL-ului, adică unei societăţi cu capital de stat.

Nu se ştie cum, locomotiva a fost cumpărată de către un şef de serviciu de la Mopal (fostul CPL) în anul 1995. În acelaşi an, la câteva zile de la tranzacţie, aceasta a fost dusă la fier vechi, în curtea Remat Bistriţa.

locomotiva 12


De 18 ani locomotiva zace în curtea societăţii comerciale care se ocupă cu fierul vechi. Între timp i-au dispărut şi din plăcuţe, deşi se odihneşte într-o curte păzită, unde accesul este restricţionat.

Acţiunea „free locomotiva” prinde aripi

De mai bine de 15 ani inginerul Radu Bellu, care a mai salvat la viaţa sa un număr însemnat de locomotive se străduieşte să o scoată de la fier vechi. Autorităţile locale sunt dispuse să dea o mână de ajutor, la fel şi studenţii, care au început demersurile pentru a aduna fondurile necesare „cumpărării” locomotivei de la fier vechi.

Printre ideile vehiculate de cei implicaţi în salvarea acestei locomotive se numără plata eşalonată a sumei necesare şi luarea imediată a acesteia în custodie. Banii vor fi adunaţi cu ajutorul unui cont deschis tot la Remat Bistriţa. Bistriţenii care vor să ajute la salvarea bucăţii de istorie vor putea să meargă la Remat şi să dea fierul vechi de care nu mai au nevoie în contul locomotivei.

De asemenea, în acest sfârşit de săptămână va avea loc un eveniment de strângere de fonduri pentru locomotivă. Preţul de intrare la eveniment va fi de 50 de lei, iar senatorul Dorin Dobra, care sprijină această iniţiativă nu exclude posibilitatea ca întreaga sumă adunată să fie dusă direct la Remat.

locomotiva 10

„Salvatorul” locomotivelor a pus ochii pe minunăţia de la Bistriţa în urmă cu 15 ani

Inginerul Radu Bellu, o adevărată enciclopedie ambulantă când vine vorba despre căile ferat române, a pus ochii pe bucăţica de istorie de la Bistriţa în urmă cu 15 ani, iar de atunci face tot ce poate pentru a o salva de la fier vechi.

Entuziasmat de iniţiativa autorităţile locale, inginerul a promis că dacă va fi luată de la fier vechi va aduce o echipă şi o va renova fără nicio pretenţie materială. Acesta recomandă ca aceasta să fie amplasată în gară, pentru că acolo îi este locul şi acolo va putea beneficia de un circuit de protecţie: poliţia TF şi aglomeraţie, care să îi alunge pe amatorii de fier vechi.

Deşi deocamdată se află la nivel de dorinţă, promotorii proiectului nu exclud posibilitatea, dacă se va găsi un investitor care să speculeze profitul ce l-ar putea aduce, ca aceasta să devină funcţională şi să-i fie ataşate câteva vagoane de epocă. Aceasta ar putea să-i poarte pe amatorii de călătorii cu trenul pe Valea Bârgăului, ofertantă când vine vorba de peisaje „naturale”.

Vă mai recomandăm:

FOTO La 127 de ani de la inaugurare, Gara Bistriţa Nord îşi schimbă faţa cu 8,5 milioane de euro

Tren cu abur pentru turişti între Bistriţa-Năsăud şi Târgu-Mureş



 

Bistriţa


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri