Probleme nemărturisite ale elevilor, descoperite de avocații care au mers în școli. „Educația juridică trebuie făcută la ore“

0
Publicat:

Un proiect derulat în școli de Uniunea Națională a Barourilor din România a scos la iveală probleme ale copiilor pe care aceștia n-au avut curaj să le mărturisească nimănui.

O parte dintre avocații care vor merge în școli FOTO Claudia Untaru
O parte dintre avocații care vor merge în școli FOTO Claudia Untaru

Un proiect derulat de Uniunea Națională a Barourilor din România dă rezultate neașteptate, de care sunt uimiți și avocații. Ei au ocazia să stea în sala de clasă, în fața elevilor, răspunzând întrebărilor referitoare la lege, la abateri, la meseria juridică. Și nu puține au fost întâlnirile care scot la iveală probleme pe care elevii nu au curaj să le mărturisească nici părinților, nici dirigintelui, nici psihologului, nici preotului. 

Proiectul național „Fii avocat în școala ta“, care se desfășoară anual, oferă elevilor șansa de a dobândi cunoștințe juridice care le dau abilitatea de a se sesiza fapte riscante, de a discerne răul de bine, de a se distanța de fapte pedepsite de legea penală. Spre exemplu, la Arad, o serie de 20 avocați merg voluntar anul acesta în școlile, încercând să descopere noua generație și să o învețe să se ferească de încălcarea legii.

„Le explicăm elevilor care este situația juridică în special din punct de vedere penal. Mergem pe prevenție, ce înseamnă infracționalitate și care sunt consecințele“, explică Amalia Pascal, coordonatoarea proiectului la Arad. 

Întrebările care au vorbit în locul elevilor

Tactul și atitudinea vorbitorilor au dat curaj elevilor să vorbească din bănci și să-și spună oful, care reiese simplu din întrebările adresate avocaților. Mulți au vrut să știe ce pățește legal un agresor - indiferent de vârstă. Ei erau din categoria elevilor care avuseseră de-a face cu bullyingul (hărțuiala – engl.) care începe încă din copilărie și nu se sfârșește uneori nici la locul de muncă.

„Copiii practic ridicau acele probleme tocmai ca agresorii vizați să audă ei înșiși răspunsurile noastre și astfel să se gândească mai bine atunci când vor să persecute un coleg. Ei sperau ca lămurirea acelei chestiuni să fie de ajuns pentru agresor pentru a-i lăsa în pace și voiau să știe cum se pot apăra, astfel încât să nu ajungă să suporte ei repercusiunile legii, dacă o încalcă“, spun avocații. 

Alți copii au dezvăluit, prin întrebările lor, că problemele familiale nu le sunt străine. O durere mută, mărturisită voalat, este abuzul din familie – asupra lor, asupra altor persoane din casă. Iar întrebările au privit inclusiv rolul și drepturile unui părinte vitreg în educația copilului. 

Alții au vrut să știe ce înseamnă meseria de avocat, o profesie în care cunoști legea atât de bine încât îți permite să fii bine reprezentat în societate, ca statut, ca profesionist, cu un câștig peste medie. 

Avocații au aflat astfel lucruri pe care nici măcar diriginții nu le știau despre elevi, deoarece mulți se feresc să spună care le sunt apăsările, pentru că văd în profesori și în părinți o autoritate care le impun doar regulile și obligații. 

„Elevii ne-au privit nu ca pe o autoritate, ci ca pe apărători. Proiectul se derulează de trei ani și am putut identifica cu ușurință problemele: de la violență în familie, la bullying și droguri, temeri despre legislația rutieră, ce pățesc dacă urcă băuți la volan etc“, arată Amalia Pascal. 

Educația juridică trebuie să înceapă din școală

Tudor Oprean este avocat specializat în Drept Penal și este nou cooptat în proiect. A învățat să-și apropie copiii pentru ca ei să capete încredere în el, ca reprezentant al legii, ca om, ca sfătuitor.

„Este foarte important să relaționezi cu copiii, cu adolescenții, să le cultivi umanitatea în primul rând, întrajutoararea, latura spirituală, latura etică, să încerci să le transmiți anumite reguli de conduită în societate. În măsura în care reușesc să îi captivez și să le atrag atenția înspre mine, cu siguranță o să le explic ce înseamnă o infracțiune, cum se desfășoară un proces, să încercăm să-i atragem, să-i ducem să viziteze sălile de judecată. Să le cultivi și să pleci pe tipare sănătoase, să înțeleagă pe ce se axează în viață. Sigur că ochii de la 11 ani nu au legătură cu ochii de la 40 de ani și este important să intri în străfundul minții lor ca să îi poți ințelege“, descrie postura de la catedră avocatul Tudor Oprean. 

El consideră că educația juridică trebuie să înceapă din școala generală. „Eu cel mai bine mă văd pe partea de gimneziu. Acolo pot dezvolta subiecte cu elevii, pot să le inoculez anumite chestiuni de viață. Va fi foarte interesant, deoarece eu pot să intru fără probleme în mintea copilului, știu să socializez, să interacționez cu ei și vom face o echipă bună“, este convins Tudor Oprean, care subliniază cât de important și de benefic este impactul voluntariatului în societate, la orice nivel. 

Cunoscutul avocat de pe penal Tudor Oprean va merge prin școli FOTO Claudia Untaru
Cunoscutul avocat de pe penal Tudor Oprean va merge prin școli FOTO Claudia Untaru

„Fii avocat în școala ta“ este proiectul prin care elevii pot dobândi cunoștințe juridice care le conferă abilitatea de a se distanța de fapte prevăzute de legea penală. Deopotrivă, elevii de orice vârstă pot recunoaște și contracara eficient faptele sau împrejurările în contextul cărora este posibil a deveni victime ale infracțiunilor. Astfel, printre temele abordate sunt: cum să nu cazi victima unor infracțiuni de violență, sexuale sau informatice, bullyingul și cum poate fi acesta evitat, precum și profesiile juridice (avocat, judecător, procuror).

Eu până am terminat liceul habar nu aveam ce o să fac în viață. A trebuit să mă duc să vorbesc cu părinții mei, să îi întreb. Eu provenind dintr-o familie de magistrați. În cele din urmă am luat hotărârea să mă duc și eu înspre facultatea de Drept și așa am ajuns să fiu avocat din 2005, am avut și mici pauze. Le-aș sugera să aleagă această meserie, le-aș arăta partea frumoasă, partea interesantă, dar trebuie să ai și har aici. Acest har se cultivă încă din adolescență”, mai adaugă avocatul arădean Tudor Oprean.

Generația de astăzi refuză regulile

Decanul Baroului Arad, Andrei Ioniță, este de părere că faptul că avocații aleg să facă voluntariat spune multe despre ei: „Până una-alta, ziua are pentru toți tot 24 de ore, suntem și avocați, suntem și părinți unii dintre noi și faptul că alegem să facem și activitate voluntară neremunerată asta spune multe despre modul în care vedem lucrurile și menirea avocatului. Am încercat să venim cu un punct specific valoros în acestă privință”.

Activitatea este ca o mană cerească pentru cei de la catedră, deoarece spun că așa elevii vor știi să se descurce mai bine în viață.

Din perspectiva de inspector general și de profesor de matematică țin să vă mulțumesc pentru activitatea derulată prin acest proiect. În primul rând pentru faptul că este vorba de voluntariat.  E cu atât mai lăudabilă activitatea dumneavoastră. Este lăudabilă și prin prisma faptului că noi facem educație pentru elevii din școli, generația de astăzi cred că și dumneavoastră ați remarcat deja, refuză de foarte multe ori să accepte regulile, refuză să creadă că există reguli, sunt puțintel mai libertini. Cred că dacă mai multă lume le spune că orice societate trebuie să trăiească cu animite reguli vor înțelege. Cu atât mai mult activitatea dumneavoastră este lăudabilă. Vă reduceți numărul de clienți dacă elevii știu de reguli poate că nu veți mai avea  atâtea cazuri, dar este o educație importantă. Este nevoie de educație juridică. Elevii când termină școala să plece cu un bagaj important de educție în viață. Integralele și derivatele o să îi ajute mai puțin în viață, dacă nu vor activa în domeniul ingineriei. Ceea ce dumneavoastră faceți aduce un plus valoare la acumularea acestui bagaj. În ceea ce privește răspunsul la întrebarea lor «Ce facem noi cu matematica în viață?» mă mândresc mereu cu răspunsul găsit: «Este o gimnastică a minții», însă ce le predați este pentru a se descurca în viață”, declară Marius Göndör, șeful Inspectoratului Școlar Județean Arad.

Despre experiențele avute până acum cu elevii au vorbit avocații: Laura Mihuța, Diana Chițoi, Oana Oprișan, Mihai Dărăban și Adina Ana.

Laura Mihuța și Oana Oprișan au spus că elevii au fost foarte încântați când au vizitat sala de judecată și s-au întâlnit cu magistrații.  

Am dus foarte multe grupuri de elevi în sălile de judecată, mai ales în cadrul ctivităților din Săptămâna Astfel. Pentru ei este o încântare să vadă la fața locului se de desfășoară activitatea noastră. Să vorbască cu un judecător, să vadă grefierele și așa mai departe. Vom continua să le arătăm și practic tot ceea ce facem”, a declarat Laura Mihuța.

De asemenea, cele două avocate, împreună cu Diana Chițoi, au vorbit despre problemele pe care le-au constatat la elevi: de la violență în familie, la bullying și dorguri sau legislație rutieră.

Copiii vin cu întrebări concerete, cei din clase mari despre infracțiuni sau violențe la legislația rutieră și întreabă ce se întamplă dacă conduc cu alcolemie și cât la sută să fie. Fetele mai vin cu probleme concrete, legate de hărțuire sexuală, de fel de fel de probleme pe care le au acasă în familie. Ce am observat că elevii sunt foarte bine informați despre clasificarea și tipurile de substanțen interzise. Ei pun întrebări în public sau la sfârșit mie personal”, spune avocatul Diana Chițoi.   

Oana Oprișan afirmă că a întâlnit cazuri în care dirigintele nu știa despre problemele elevilor de acasă, însă ei au putut să le expună avocatului, care este un străin, dar pe care nu îl văd ca pe o autoritate care le impune reguli. 

Arad



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite