FOTO Lucrările la gara unicat în peisajul arhitectural românesc au început în anul 1905

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara din Arad în trecut
Gara din Arad în trecut

Bombardată puternic în octombrie 1944 de către trupele germane a fost refăcută între anii 1950-1953, iar acum se află în modernizare. Este vorba despre Gara Arad. Lucrările la clădirea gării din Arad, unicat în peisajul arhitectural românesc, au început în anul 1905.

Clădirea actuală a gării este cea de a treia, construită după planurile arhitectului arădean Ludovic Szantay.

Primul tren care a circulat în Arad a fost în 25 octombrie 1858, anul deschiderii liniei Lokokoshaza – Curtici - Arad. Între 1869 şi 1871 se construieşte calea ferată Arad - Timişoara în lungime de 55,6 km, linie deschisă în data de 6 aprilie 1871.

În acest context, în urmă cu câţiva ani Aradul a primit şi o locomotivă, prototipul seriei 131.001, care a intrat în patrimoniul Prefecturii Arad şi care este reabilitată la SC Astra Vagoane Călători SA. La aniversarea de 100 de ani de existenţă când lovomotiva a fost montată în faţa gării a avut loc şi lansarea lucrării Monografia Staţiei CFR Arad, autor Radu Belu din Braşov, dar şi o prezentare a inginerului Valentin Ivănescu intitulată „Călătorie în timp”.

Radu Belu a vorbit atunci despre unele evenimente care au avut loc pe peronul gării. „Această gară a fost cea de-a treia a Municipiului Arad. Când s-a construit ea a fost un fel de oglindă a dezvoltării industriale. Gara în tot ansamblul ei este una din cele mai bine păstrate din România. Gara a fost bombardată, în special aripa vestică. Nu doar clădirea, ci şi liniile au avut de suferi, ele au fost apoi reaşezate. Peronul staţiei Arad a trăit momente triste de-a lungul istoriei. Gândurile mă duc spre oamenii nevinovaţi care fiind arestaţi de pe acest peron au fost transportaţi noaptea la diferite închisori din ţară, de unde mulţi nu au mai reuşit să se întoarcă la Arad. De pe acest peron trupele horthyste au dus sute şi poate mii de evrei nevionvaţi în lagărele hitleriste care nu cred că s-au mai întors”, a spus Radu Belu.

 Gara va deveni reper pentru intraga Europa 

În puţin timp gara care a trecut prin bombardamente va deveni reper pentru întreaga Europă. Proiectul de modernizare prevede o pasarelă cu lifturi şi scări rulante. După finalizarea lucrărilor, gara din Arad va arăta, în interior şi la peroane, mai degrabă a aeroport, o pasarela urmând unească liniile de cale ferată, cu coborâri la fiecare dintre ele. Pe coridorul principal urmează să fie închiriate spaţii pentru magazine şi alte zone comerciale.

Totuşi,clădirea gării nu îşi va schimba aspectul exterior, faţadele urmând să fie recondiţionate şi menite să menţină înfăţişarea iniţială a clădirii. Modernizarea mai include, pe lângă construcţia unor peroane noi şi schimbarea şinelor, construcţia unei noi clădiri care va găzdui birouri, laboratoare, ateliere tehnologice, magazii şi un spaţiu pentru arhivă.

Lucrările sunt în valoare de peste 250 de milioane de Euro şi sunt finanţate din fonduri europene nerambursabile, făcând parte dintr-un proiect mult mai amplu, care cuprinde reabilitarea căii ferate pe coridorul IV pan-european. Când va fi gata trenurile vor putea circula cu o viteză de până la160 km/h pe segmentul de cale ferată dintre frontiera cu Ungaria şi Simeria.

Lucrările au început în luna iunie a anului 2012 şi trebuie finalizate în 27 de luni.

Vă mai recomandăm: Gara de Nord, clădirea care n-ar fi trebuit să existe, împlineşte azi 141 de ani!

FOTO Nostalgii timişorene. Amintiri despre oraşul de altădată: Minunata Gară Domniţa Elena şi trenul de Buziaş care trecea prin centru EPISODUL 4

Arad



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite