70 de ani de când municipiul Arad are tramvaie electrice
0În data de 29 noiembrie 2016 se împlinesc 70 de ani de când municipiul Arad are tramvaie electrice. Acest tramvai avea să fie produs chiar în Arad.
În 29 noiembrie 1946 a fost pus în circulaţie primul tramvai electric construit în atelierele proprii ale Întreprinderii Comunale Orăşeneşti Arad ( ICOA). Acest tip de tramvai a fost construit, în 12 exemplare, până în 1948.
Primele 3 tramvaie de acest tip, construite pe plan local, au început să circule în 1947, din centrul oraşului, până la Bariera CFR – Indagrara, pe o linie simplă, cu o lungime 2,9 km. Acest traseu a legat din nou Gaiul de zona industrială şi centrul oraşului. Construcţia liniei a început în primele zile a lunii iulie 1947, din iniţiativa organizaţiei judeţene UTM. Alături de tineri, au participat la amenajarea terasamentului şi montarea şinelor, salariaţi de la CFR, ITA, Astra, Teba, militarii Regimentului 1 Roşiori, cetăţeni din Gai. Demonstrativ au muncit, de asemenea, primarul Ioan Pălincaş, locţiitorul său, Petru Săbău, organele partidului comunist şi cele sindicale.
La 20 iulie, linia de tramvai a ajuns la UTA, fiind botezată cu numele Filimon Sârbu, iar la 23 august a fost dată integral în folosinţă, printr-o solemnitate organizată de UTM”, scria Horia Truţă în Monografiile Oraşului Arad.
În 1949, tot în atelierele ICOA, se execută un cuplu de vagon motor denumit “gemenele”cu numere de circulaţie 14 şi 15.
În 1952 se realizează, în atelierele proprii, un tramvai cu 4 axe motoare ( tip Pullman ). Acest tip de vagon a fost construit în 12 exemplare având numărele de circulaţie de la 16 la 28.
În perioada 1961 – 1964 se achiziţionează, de la ITB Bucureşti, remorci pe 2 axe care erau tractate de vagoane de tip Pullman.
În perioada 1965 – 1972 se achiziţionează, de la ITB Bucureşti, vagoane motor şi remorcă pe 2 axe care au fost utilizate în Arad până în 1977, an în care s-a trecut la extinderea reţelei de linii. Tensiunea de alimentare era de 750 V.
Vă mai recomandăm: Expoziţie de tramvaie de epocă, în depoul RATT. Timişorenii, aşteptaţi la o incursiune în istorie, de Ziua Transportatorului