REPORTAJ De ce aleg angajaţii să se califice prin programe finanţate de UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Una dintre cele mai avantajoase soluţii de calificare/recalificare gratuită pentru angajaţi rămâne înscrierea la cursuri organizate prin proiecte cu finanţare europeană. Absolvenţii programelor de formare primesc un certificat de calificare recunoscut pe piaţa internă a muncii, iar printr-o procedură simplă şi în statele Uniunii Europene.

Studiile de specialitate au dovedit că reorientarea profesională şi specializarea prin cursuri de calificare, derulate prin proiecte cu finanţare europeană, rămân variante spre păstrarea unui loc de muncă şi urcarea pe scara profesională.

Un astfel de demers este organizat de Asociaţia „Sprijiniţi copiii“ Alba Iulia, prin proiectul: „Calificări profesionale la standarde europene“, în parteneriat cu Asociaţia „Open Mind-pentru o nouă generaţie“ Bucureşti.

Dezvoltarea calificării profesionale pentru 93 de angajaţi

Prin proiect a fost organizat un program  de calificare, în ocupaţia de „Îngrijitor bătrâni la domiciliu“. Participanţii au fost selectaţi de la ONG-uri cu atribuţii sociale, din judeţele Alba, Braşov şi Sibiu.
Spre exemplu, Andreea Joldeş, Rodica Barbu, Livia Todea şi Viorica Printean  din judeţul Alba lucrează în Centre de îngrijire a vârstnicilor, dar nu au o diplomă care să ateste că deţin competenţe în acest domeniu. A fost motivul principal pentru care s-au înscris la cursurile teoretice şi practice, desfăşurate la Alba Iulia.

„Am nevoie de calificare în acest domeniu. Lucrez la un Centru de vârstnici şi mă ocup de problemele lor de zi cu zi. La acest curs am aflat noţiuni noi, lucruri interesante, utile despre îngrijirea bolnavilor la domiciliu. Acum, ştiu cum se face o resuscitare în cazul în care omul leşină, ce să fac dacă le curge sânge pe nas. La acest curs s-a pus accent şi pe igienă, pe care poate nu ştaiam să o facem ca la carte. Consider că ceea am învăţat aici ne ajută să trecem un bolnav vârstnic peste problemele medicale de urgenţă “, îşi motivează alegerea Andreea Joldeş, de 22 de ani, din Galda de Jos.

Colega ei, Rodica Barbu,  are acelaşi ţel când vine vorba de nevoia de certificare a competenţelor profesionale. „Cred că diploma obţinută după finalizarea cursului mă va ajuta în 

plan profesional. Altfel spus, am o dovadă pentru ceea ce fac eu acum, îngrijire bolnavi. Trebuie să spun că a cântărit foarte mult în luarea deciziei de a veni la acest curs şi faptul că a fost gratuit“.  „Sunt mulţumită că la acest curs s-a pus  mare accent pe pregătirea practică. Ni s-a arătat practice cum să facem o resuscitare, ce să facem dacă omul nu poate respira, lucruri de care sigur mă voi lovi la un moment dat. M-a impresionat modul cum ne-a explicat ce trebuie să facem pentru acordarea primului ajutor în caz de accident rutier, dacă omul cade pe stradă, i se face rău. Sunt lucruri care la prima vedere par cunoscute e toată lumea, dar nu e chiar aşa, nici măcar în ceea ce priveşte igiena corectă“, completează şi Livia Todea. „Ce am învăţat aici sunt lucruri de care mă lovesc zilnic la Centrul unde lucrez, de la asigurarea menajului, transport la toaletă, hrană. Spre exemplu, nu ştiam cum se face o resuscitare, am văzut practic aici. Pe lângă cunoştinţele cu care plec de aici mă aleg şi cu o calificare, cu o diplomă“,susţine şi doamna Maria din Câmpeni.

 „La sfârşitul cursului absolvenţii vor şti în ce constau activităţile de igienizare şi curăţenie efectuate conform normelor igienico -sanitare şi vor aplica corect normele de igienă personală în activitatea de îngrijire.  De un interes crescut s-a bucurat modulul «Acordarea primului ajutor persoanei asistate». Aici au învăţat ce presupune resuscitarea cardiopulmonară, manevrele de dezobstrucţie a căilor respiratorii. De asemenea, cum se acordă primul ajutor în caz de angină pectorală, arsuri, sângerare nazală, plăgi, fracturi,  în special fractura de col femural, entorse, lipotimii, intoxicaţii, insolaţie. La acest modul cursanţii au efectuat simulări pentru fiecare situaţie în parte. Au înţeles că fiecare tehnică efectuată corect le uşurează munca şi dă confort beneficiarilor.  Au fost instruiţi şi despre importanţa muncii în echipă, cu medicii şi cadrele medicale, echipă care monitorizează starea de sănătate a vârstnicului“, susţine medicul Olimpia Candrea, formator.

Orele de teorie şi practică s-au  desfăşurat la Alba Iulia, în perioada februarie -aprilie 2013. Examenul de absolvire, ce a constat într-o probă teoretică şi una practică, a avut loc la finele lunii aprilie 2013. În total, examenul a fost promovat de 52 de salariaţi.

Tot prin proiect a fost organizat un alt curs de calificare, în ocupaţia de „Baby siter“ pentru angajaţi de la ONG-urile din domeniul sănătăţii. Cursanţii au învăţat cum să se comporte cu copilul, să-l stimuleze creativ şi emoţional, să-l ajute să  socializeze cu ceilalţi indivizi de vârsta lui prin învăţare şi prin joc. Examenul de absolvire a fost organizat tot la sfârşitul lunii trecute. Programul de calificare a fost absolvit de 41 de angajaţi.

Contribuţie la atingerea indicatorilor asumaţi de România

Absolvenţii programelor de formare vor primi un certificat de calificare recunoscut pe piaţa internă a muncii, iar printr-o procedură simplă şi în statele Uniunii Europene.

Efortul are cel puţin două finalităţi importante. Absolvenţii şi-au dezvoltat, în primul rând, nivelul de calificare. Nu poate fi neglijată nici contribuţia la îndeplinirea indicatorilor asumaţi de România în do
meniul formării profesionale. Mai exact 15 % dintre adulţi, cu vârsta între 25-64 de ani,  trebuie să participe la programe de învăţare pe tot parcursul vieţii. 

Demersul s-a bucurat de un mare interes din partea ONG-urilor cu atribuţii sociale şi în sănătate din Regiunea Centru şi şi-a atins indicatorii asumaţi. Activităţile proiectului se vor derula până la finele lunii mai 2013. Proiectul este co-finanţat de Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane –POS DRU 2007 – 2013, Axa prioritară : 2 „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii”, Domeniul major de intervenţie: 2.3 „Acces si participare la Formare Profesională Continuă “.

Un astfel de demers este cu atât mai binevenit, cu cât în România s-a remarcat, în ultimii ani, dezinteresul angajatorilor în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane, în special, din cauza dificultăţilor de ordin financiar.(Articol realizat de NICU NEAG)

Alba Iulia

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite