Polițist „erou” mort în misiune, declarat responsabil de accidentul fatal după 12 ani de cercetări și judecată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O perioadă de 12 ani și 3 luni a fost nevoie pentru ca autoritățile judiciare din România să lămurească condițiile în care s-a produs un accident rutier soldat cu decesul unui polițist în vârstă de 34 de ani.

Loganul condus de polițist, mașina cu care s-a ciocnit și locul accidentului FOTO IPJ Sibiu
Loganul condus de polițist, mașina cu care s-a ciocnit și locul accidentului FOTO IPJ Sibiu

A fost nevoie de patru expertize criminalistice și de două cicluri procesuale pentru a se stabili că, în realitate, mașina condusă de agentul șef adjunct de poliție Lucian Gancea, a intrat pe contrasens și s-a izbit de un autoturism care circula regulamentar din sens opus.

Trimis în instanță în 2016, dosarul a fost finalizat abia în 15 ianuarie 2024, prin achitarea șoferului inculpat. Astfel, responsabil de producerea accidentului din 12 octombrie 2011 a fost considerat tânărul agent șef adjunct de poliție întrucât autoturismul pe care îl conducea a intrat pe contrasens.

În prima fază de judecată, persoana acuzată de ucidere din culpă, un inginer din Covasna, a fost considerată vinovată și condamnată penal la închisoare cu suspendare. Curtea de Apel Alba Iulia a dispus rejudecarea procesului, iar în a doua fază procesuală șoferul a fost achitat.

Cum s-a produs accidentul rutier

În 12 octombrie 2011, polițistul se întorcea din misiune, fiind la volanul unui autoturism Dacia Logan de culoare roșie, neinscripționat cu însemnele poliției și dotat cu un radar pe care îl operase în apropierea unei intersecții. La scurt timp de la pornire, pe DN1, între Sebeș și Sibiu, a ajuns paralel cu un TIR care circula pe prima bandă.

Odată ajunsă la jumătatea TIR-ului, Dacia s-a lovit de lateralul remorcii acestuia, posibil din cauza unui autoturism ce venea din față, pe contrasens, dar care nu a fost identificat, apoi mașina polițistului și-a schimbat direcția, luând-o înspre direcția opusă de mers. Ajuns pe contrasens, autoturismul Dacia Logan s-a lovit de un Audi, care a sfârșit răsturnat în afara carosabilului.

Polițistul a fot avansat post-mortem FOTO IPJ Sibiu
Polițistul a fot avansat post-mortem FOTO IPJ Sibiu

În urma impactului, polițistul a fost aruncat afară din mașină, s-a lovit grav de asfalt și a decedat după câteva zile la spital. Șocul printre colegii acestuia a fost foarte mare, acesta fiind considerat un profesionist. Ministrul de Interne l-a avansat post-mortem în grad, ceea ce în sistem este echivalent cu titlul de „erou”.

În cealaltă mașină se aflau un inginer din Covasna, soția acestuia și o prietenă de familie. Șoferul s-a ales cu fractură la coloana vertebrală și alte leziuni mai mici. Răni ușoare au suferit și cele două pasagere.

Patru expertize contradictorii

În dosar au fost realizate patru expertize: prima și a patra, care concluzionează că șoferul autoturismului Audi este nevinovat, expertiza a doua, care nu poate concluziona dacă e vinovat sau nevinovat și expertiza a treia, realizată la cererea rudelor polișistului, care a susținut că autoturismul Audi a intrat pe contrasens. Pe baza acesteia, șoferul din Covasna a fost condamnat penal la Judecătoria Săliște. Ulterior însă, s-a dispus rejudecarea dosarului. În noiembrie 2023, a fost depusă o ultimă expertiză criminalistică (a patra), care a arătat clar că mașina condusă de polițist a intrat pe contrasens, în urma acroșajului cu autotrenul aflat pe prima bandă, pe aceeași direcție de mers.

Concluzia expertizei a arătat că polițistul nu ar fi avut centura de siguranță pusă în momentul impactului.

„Victima putea preveni impactul cu autoturismul Audi A6 condus de inculpat dacă nu părăsea sensul propriu de deplasare”, este concluzia expertizei.

Curtea de Apel Alba Iulia a apreciat, astfel, că „nu sunt îndeplinite condițiile de tipicitate obiectivă și subiectivă ale infracțiunii pentru care acesta a fost trimis în judecată” și l-a achitat pe inginerul din Covasna arătând că „fapta nu există”.

La instanța de fond, șoferul judecat a fost achitat pentru că „fapta nu este prevăzută de legea penală”, lucru care ar fi însemnat că avea o oarecare responsabilitate. A contestat hotărârea și a cerut continuarea procesului, deși fapta era prescrisă. În final, în 12 ianuarie 2024, Curtea de Apel l-a exonerat de orice vinovăție în producerea accidentului rutier din octombrie 2011.

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite