Indicii care anunţă că suspensia maşinii are probleme. Sfaturi utile pentru evitarea de incidente grave
0
Rularea cu probleme grave la sistemul de suspensie este deosebit de periculoasă. Oricând una dintre componentele suspensiei poate ceda la un viraj mai în forţă, iar urmările pot fi în unele cazuri dramatice deoarece maşina devine practic incontrolabilă.
Pentru a preveni evenimentele neplăcute, un şofer poate verifica singur dacă sistemul de suspensie al maşinii funcţionează în parametrii normali.
Pe lângă confortul la rulare asigurat prin amortizarea şocurilor preluate din carosabil, sistemul de suspensie influenţează decisiv şi ţinuta de drum a maşinii, implicit siguranţa la rulare.
În special amortizoarele uzate, pot fi cauza pierderii controlului în curbe sau în condiţii de vânt puternic. În practică s-a mai constatat că riscul de acvaplanare şi distanţa de frânare cresc considerabil odată cu aprecierea gradului de uzură al amortizoarelor. Un prim sfat ar fi că după un rulaj de aproximativ 60.000 km este necesară înlocuirea amortizoarelor deoarece cu cât uzura avansează, cu atât performanţele lor scad.
Durata de viaţă a amortizoarelor este influenţată decisiv şi de condiţiile de rulare, astfel dacă maşina este utilizată preponderent pe drumuri pline de gropi, amortizoarele ar trebui schimbate mai repede. Pentru a evalua singuri starea de funcţionare a sistemului de suspensie se recomandă ca periodic să fie apăsată caroseria în zona amortizoarelor. Dacă în urmă acestui procedeu se constată că autoturismul se înclină prea mult şi rapid într-o parte sau altă (ca barca pe valuri), înseamnă că ori amortizorul ori arcul respectiv s-au slăbit.
Alte indicii pot fi zgomotele puternice în mers sau şocurile la rularea pe suprafeţe neregulate. Iar dacă la un control vizual comparativ al suspensiei roţilor de pe aceeaşi punte este sesizată o diferenţă cu privire la înălţimea vehiculului (înclinare), diagnosticul este evident.
Un alt sfat deosebit de important este schimbarea în pereche a amortizoarelor şi a arcurilor, cu toate celelalte componente ale sistemului de suspensie al punţii. Este bine de ştiut că soluţia de a schimba un singur amortizor de pe punte generează firesc o scădere a duratei de viaţă a acestuia. Şi chiar dacă înlocuirea unui singur amortizor este o soluţie mai economică, autoturismul va avea un comportament nefiresc şi deosebit de periculos la rulare.
De asemenea se impune înlocuirea amortizoarelor uzate cu altele noi de origine controlată, fiind binecunoscut faptul că pe piaţă sunt oferite multe piese de schimb contrafăcute, de calitate slabă, şi care pot pune în pericol siguranţa în trafic. Dacă în urmă acestei inspecţii relativ empirice există dubii asupra gradului de uzură a sistemului de suspensie, atunci se impune o inspecţie tehnică amănunţită la un service specializat.