STUDIU Tinerii care îşi caută un loc de muncă se cred mai buni decât sunt

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tinerii absolvenţi au tendinţa de a se considera mai buni decât sunt şi în consecinţă au aştepări salariale peste ceea ce pot oferi angajatorii începătorilor FOTO Shutterstock
Tinerii absolvenţi au tendinţa de a se considera mai buni decât sunt şi în consecinţă au aştepări salariale peste ceea ce pot oferi angajatorii începătorilor FOTO Shutterstock

Tinerii care îşi caută un loc de muncă au tendinţa să îşi supraevalueze nivelul de pregătire şi consideră că facultăţile nu contribuie suficient la pregătirea lor pentru piaţa muncii. Aşa arată studiul „Primii paşi spre piaţa muncii” realizat de compania Deloitte printre studenţi şi absolvenţi de studii superioare.

Potrivit studiului, peste 80% dintre respondenţi se autoevaluează ca având abilităţi bune şi foarte bune de analiză, de comunicare, interpersonale, dar şi de orientare spre rezolvarea problemelor. Chiar şi în ceea ce priveşte abilităţile de delegare şi coordonare a activităţii altora (provocări cu care  nu au avut încă ocazia să se confrunte decât în mică măsură), studenţii şi proaspăt absolvenţii de facultate consideră că le deţin în proporţie de 71%. 

„Răspunsurile studenţilor români confirmă concluziile raportului regional. În general, tinerii au tendinţa de a-şi supraevalua competenţele înainte de primul lor contact cu realitatea din câmpul muncii, fapt ce este confirmat şi prin experienţa noastră de recrutare”, spune Carmen Baibarac, senior manager Resurse Umane la compania Deloitte Romania.

Totodată, aproape 80% dintre participanţii la studiu consideră că sunt valoroşi sau foarte valoroşi pentru actualul sau viitorul lor angajator. Având în vedere modul în care tinerii se autoevaluează, este evident că aşteptările financiare pe care le au aceştia pentru primul loc de muncă depăşesc suma pe care cei mai mulţi angajatori sunt dispuşi să o ofere şi, de cele mai multe ori, salariul mediu oferit în România.

Baibarac a explicat însă că deşi încrederea în sine a tinerilor este un lucru bun, aceştia riscă să fie dezamăgiţi, mai ales dacă angajatorii nu le vor confirma opinia pozitivă pe care o au despre calităţile şi abilităţile personale.

Jumătate dintre tineri sunt nemulţumiţi de nivelul facultăţii unde şi-au terminat studiile

50% dintre participanţii la studiul Deloitte consideră că pregătirea pe care o primesc în  facultăţile la care studiază este slabă sau foarte slabă comparativ cu responsabilităţile lor profesionale viitoare. Peste 70% dintre aceştia consideră că nu primesc de la instituţiile de învăţământ la care sunt înscrişi suficient sprijin pentru procesul de căutare a unui loc de muncă.

Totodată raportul arată că tinerii valorizează munca în aceeaşi măsură cu generaţiile mai înaintate în vârstă, contrazicând convingerea comună potrivit căreia „tinerii de astăzi” sunt mai aplecaţi către maximizarea propriei dezvoltări şi a timpului liber. În realitate, ei valorizează munca suficient de mult încât majoritatea respondenţilor sunt dispuşi să se transfere – fie în ţară, fie în străinătate – în scopul obţinerii unui loc de muncă atractiv.

Contrar aşteptărilor, reprezentanţii aşa-zisei Generaţii Y (născuţi la sfârşitul anilor ’80 şi începutul anilor ’90) nu sunt un grup omogen, care împărtăşesc atitudini similare faţă de muncă şi de echilibrul dintre viaţa personală şi viaţa profesională.

Studenţii din Polonia şi Ungaria, de exemplu, manifestă o atitudine considerabil diferită faţă de locul de muncă, planurile pentru o carieră, aşteptări şi ambiţii. Cei din ţările baltice (Lituania şi Letonia mai ales) sunt mai optimişti decât restul ţărilor incluse în studiu. La polul opus se situează studenţii din ţările balcanice, care sunt cel mai puţin optimişti.

Universităţile ar putea spori valoarea studenţilor pentru angajator

Gavin Flook, partener responsabil cu gestionarea talentelor la nivelul Deloitte Europa Centrală spune că nivelul ridicat de încredere al studenţilor în propria persoană este un lucru bun, însă confirmă că aceştia vor fi inevitabil dezamăgiţi de faptul că angajatorii lor nu le vor împărăşi încrederea în aceeaşi măsură.
Pe de altă parte, Flook spune că dacă universităţile şi-ar pregăti studenţii mai bine pentru piaţa muncii, aceştia ar fi mult mai valoroşi pentru angajatori încă din prima zi.

Concluziile fac parte dintr-un raport mai amplu realizat la nivelul regiunii, în 11 ţări şi cu aportul a peste 4.000 de studenţi sau absolvenţi din instituţii de învăţământ cu profil economic din marile oraşe. România s-a alăturat proiectului la sfârşitul anului trecut, fiind astfel inclusă în cea de-a treia ediţie a raportului Primii paşi pe piaţa muncii. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite