Radiografia pieţei muncii: angajaţii îşi doresc birouri decorate creativ, acces la cea mai înaltă tehnologie şi beneficii multiple

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Piaţa muncii a suferit numeroase modificări FOTO Adevărul
Piaţa muncii a suferit numeroase modificări FOTO Adevărul

Piaţa muncii a suferit numeroase modificări: angajatorii găsesc, cu greu, oamenii potriviţi şi reuşesc, cu dificultate, să atragă oameni noi. Candidaţii vor să primească mai multe beneficii, flexibilitate şi salarii competitive, peste ce oferă piaţa. Aşa arată ghidul „We are HR”, ediţia ianuarie - martie 2018.

Potrivit documentului, spre deosebire de anii trecuţi, candidaţii îşi doresc birouri decorate creativ, acces la cea mai înaltă tehnologie şi beneficii multiple. Posibilitatea de a avansa rapid în carieră este de asemenea luată în calcul de aceştia atunci când optează pentru un nou loc de muncă. Prin urmare, angajatorii se văd nevoiţi să implice tot mai multe resurse pentru a atrage şi păstra oamenii potriviţi, notează ghidul citat. 

În 2017, vânzările, logistica, ingineria, managementul, finanţele şi transporturile au fost domeniile preferate de angajaţii români. În top s-au mai aflat domenii precum resursele umane, secretariat, IT, controlul calităţii şi marketing. De cealaltă parte, candidaţii au manifestat un interes scăzut faţă de media, radio şi televiziune, chimie şi imobiliare. 

Nici salariul mediu naţional nu a fost de neglijat, arată ghidul realizat de E-jobs. De pildă, câştigul salarial brut a fost de 3.305 lei în luna septembrie 2017, ceea ce a reprezentat o creştere cu 0.5% faţă de luna august a aceluiaşi an. Câştigul salarial mediu net a fost de 2.376 de lei. 

Care sunt angajaţii cu cele mai mari pretenţii financiare

În ceea ce priveşte lefurile pe 2018, angajatorii au întocmit un clasament în care evidenţiază, pe domenii, ce salarii îşi doresc angajaţii români şi ce le oferă piaţa, în realitate. Discrepanţele există, subliniază şi specialiştii în recrutare, dar totul ţine de cerere şi ofertă, menţionează aceştia. 

Spre exemplu, în publicitate se câştigă aproximativ 2.120 de lei, dar candidaţii îşi doresc 3.000 de lei. Sunt totuşi dispuşi să accepte salarii de 2.572 de lei, potrivit clasamentului. În turism situaţia este diferită. Salariul care se câştigă este de 2440 de lei, dar candidaţii vânează lefuri de 3.083 de lei. În management situaţia este diferită: salariul este de 3.497 de lei, dar ceea ce îşi doresc candidaţii este un salariu de 4.547 de lei. Sunt dispuşi să accepte 3.975 de lei, arată ghidul E-jobs. 

Însă printre cei care au cele mai mari pretenţii salariale se numără angajaţii care ocupă poziţii manageriale în asigurări, arhitectură, design şi proiectare. În cazul lor, diferenţa între ceea ce le poate oferi piaţa şi valoarea dorită de ei este de 600 de lei. 

Ce joburi preferă românii în funcţie de gen

Femeile au preferat să lucreze în domenii precum secretariat, resurse umane sau relaţii publice, urmate de contabilitate şi mass media. În schimb, bărbaţii au preferat să lucreze în transporturi, inginerie, construcţii, comerţ şi IT. 

„Domeniile în care vor să lucreze românii au fost diferite în funcţie de vârsta candidaţilor. Dacă tinerii cu vârste cuprinse între 25 şi 32 de ani au ales în mare parte IT-ul, cei între 55 şi 64 de ani nu s-au arătat interesaţi de acest domeniu, ei orientându-se spre construcţii, inginerie şi transporturi”, se arată în ghidul citat. 

Printre angajaţii cu cea mai bună părere despre sine se numără cei din regiunea Bucureşti-Ilfov, unde sunt şi cele mai mare salarii, urmaţi de cei din regiunea Vest. În Vest, salariul mediu este de 2.903 lei pe lună. „Totuşi, angajaţilor din Vest le-au scăzut pretenţiile cu circa 100 de lei faţă de 2016, când au ocupat locul 1 la acest capitol, depăşind Capitala”, notează sursa citată.

Cum pot fi atraşi tinerii în cîmpul muncii

Documentul face referire şi la generaţia Z, cea care abia intră în câmpul muncii. Pentru cei din această generaţie, cele mai de interes joburi au fost internship-urile. „Au înţeles că fără experienţa din timpul facultăţii le este greu să îşi găsească un job după absolvirea studiilor”, arată ghidul, care formulează şi o serie de recomandări pentru atragerea noilor generaţii în câmpul muncii.

Potrivit documentului, 78% din Mileniali (generaţia Z), nu au nevoie de lucruri materiale ci preferă să îşi cheltuie banii pe experienţe. Şase din zece mileniali cred că generaţia lor va avea un impact pozitiv la locul de muncă, datorită predilecţiei spre tehnologie şi gândirii pozitive, în timp ce doar 24% din tinerii din generaţia Z au mare încredere în angajator. 

Specialiştii în recrutare spun că milenialii nu trebuie căutaţi în timpul liber, pentru că generaţia lor apreciază echilibrul între viaţa personală şi cea profesională, dar şi comunicarea transparentă şi deschisă. Acelaşi document arată că 94% din mileniali leagă încrederea într-un angajator de oportunitatea de a învăţa şi avansa în carieră. 

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite