Mai mult timp petrecut în fața ecranelor, mai puține cuvinte învățate de copii

0
Publicat:

Un nou studiu atrage atenția că timpul petrecut de cei mici în fața ecranelor îi face pe aceștia să-și dezvolte mai greu limbajul. Cu cât petrec mai mult timp în fața ecranelor, cu atât aud mai puține cuvinte. 

Mai mult timp pe ecrane, mai puține conversații auzite - Foto Arhivă
Mai mult timp pe ecrane, mai puține conversații auzite - Foto Arhivă

Oamenii de știință din Australia au demonstrat că un copil de trei ani poate pierde sute de opurtunități de a vorbi cu adulții în fiecare zi din cazua timpului petrecut pe telefon, calculator sau în fața televizorului. 

Dispozitivele distrag atenția copiilor și îi pot face pe aceștia să învețe mai puține cuvinte, susșin cercetătorii australieni, potrivit ABC News.  

Publicat în Jurnalul Asociației Medicale Americane de Pediatrie, studiul susține că timpul petrecut pe ecran ar putea priva copilul de trei ani de 1.100 de cuvinte pentru adulți, 840 de vocalizări și 194 de conversații pe zi, conform sursei citate. 

Pentru a ajunge la aceste concluzii, cercetătorii de la Institutul Telethon Kids au analizat 7.000 de ore de filmulețe, capturate în casele a peste 200 de familii din Australia, care au fost urmărite timp de doi ani și jumătate. Copii au fost dotați cu un dispozitiv pentru a înregistra 16 ore pe zi de sunet în casa familiei. Astfel, oamenii de știință au descoperit că cei mici petreceau în medie trei ore pe zi pe ecran. 

Pentru copiii de trei ani din studiul nostru, am arătat că, în timpul unui minut petrecut pe ecran, au auzit cu șapte cuvinte mai puține de la adulți, vorbeau ei înșiși cu cinci cuvinte mai puțin și se implicau într-o conversație mai puțin în fiecare zi. Ceea ce știm din cercetările anterioare este că, cu cât mai multe cuvinte și conversații pe care le pot avea copiii, cu atât mai bine este pentru dezvoltarea timpurie a limbajului - așa că ne dorim să vedem aceste cifre cât mai mari posibil", a declarat Mary Brushe, cercetător principal. 

În medie, un copil aude între 5.000 și 35.000 de cuvinte pe zi. Cercetătorii nu au făcut nicio legătură între pierderea învățării și întârzierea vorbirii care afectează un sfert dintre elevii australieni care încep școala primară. 

Ce este „tehnoferința” 

De aceea, autorii studiului îi îndeamnă pe părinții să se ferească de „tehnoferință”. Termenul reprezintă modul în care ecranele și dispozitivele îi împiedică pe micuți să dezvolte abilități educaționale cheie. 

Probabil că am subestimat cât de mult se utilizează ecranele - și "tehnoferința" asociată - în jurul copiilor, deoarece nu am reușit să surprindem activitățile tăcute ale părinților legate de ecran, cum ar fi citirea e-mailurilor, trimiterea de mesaje text sau parcurgerea în liniște a site-urilor web sau a rețelelor de socializare", a declarat Dr. Brushe. 

Acest lucru ar trebui luat în calcul și de părinții români, având în vedere că 80% din părinți spun că cei mici stau online în jur de 3 ore pe zi, potrivit unei cercetări a organizației Salvați Copiii. 

Cum limităm accesul la ecrane 

Potrivit specialiștilor, părinții trebuie să aleagă cu atenție conținutul pe care micuții îl urmăresc, pentru a reduce dezavantajele. De exemplu, pot alege programe educaționale, din care să învețe despre lucrurile de care sunt interesați. 

De altfel, adulții pot înlocui televizorul cu muzică, povești sau chiar un podcast. Atunci când televisorul este aprins în fundal, îi împiedică pe micuți să se concentreze asupra activității pe care o fac. 

Acest lucru [faptul că televizorul este pornit] poate fi foarte deranjant pentru copiii foarte mici, astfel încât aceștia se străduiesc cu adevărat să fie atenți la două lucruri diferite în același timp. Deci, chiar dacă credeți că micuțul dvs. se joacă sau citește în timp ce televizorul este pornit pe fundal, de fapt nu beneficiază pe deplin de niciunul dintre aceste activități", atrage atenția autoarea studiului. 

Totodată, psihologii ne sfătuiesc să înlocuim timpul petrecut în fața gadgeturilor cu timp de calitate.

În primul rând, părintele să indice copilului o activitate care să-i dezvolte alte abilități, latura intelectuală, să învețe ceva, să facă lucruri cu copilul, nu să aibă o activitate pasivă. Nu se poate restricționa total accesul online, în vremurile în care trăim, și nici nu este de dorit”, a explicat psihologul Keren Rosner, anterior. 

 Critici aduse studiului 

Cu toate acestea, mai puține cuvinte auzite de micuți nu înseamnă neapărat probleme de alfabetizare pe termen lung. 

Nu putem spune cu certitudine că faptul de a auzi mai puține cuvinte este rău pentru alfabetizarea și dezvoltarea pe termen lung a unui copil. Presupunerea este că, prin faptul că auzind mai puține cuvinte, copiii se vor dezvolta mai puțin rapid și există unele dovezi care sugerează că acest lucru contează - dar dacă respectați orientările OMS, atunci copiii din acest studiu au auzit cu 4% mai puține cuvinte decât în alte condiții.Nu suntem foarte siguri că acest lucru s-ar traduce printr-o scădere semnificativă a alfabetizării în timp.", a declarat, la rândul său, Michael Noetel, lector superior la Universitatea din Queensland, potrivit sursei citate. 

Recomandări 

 Potrivit OMS, copiii de trei ani pot sta maxim o oră pe zi în fața ecranelor. În schimb, conform Institutului Australian de Studii ale Familiei bebelușii mai mici de doi ani nu au voie deloc în fața ecranelor, iar copiii cu vârste între doi și cinci ani nu trebuie să depășească limita de o oră pe zi. Cei cu vârste cuprinse între 5 și 17 ani pot sta maxim două ore în fața ecranelor. 

Dar contează și modul în care dispozitivele inteligente sunt folosite, atrag atenția experții. 

Unele ecrane fac lucruri diferite decât altele.Vizionarea pasivă la televizor nu pare a fi grozavă pentru dezvoltarea copiilor sau sănătatea lor, dar alte lucruri par să aibă efecte diferite. Lucruri precum aplicațiile educaționale ajută copiii să învețe.”, a adăugat dr. Noetel.  

În plus, acesta îi sfătuiește pe părinți să le vorbească cât mai mult copiilor, mai ales când sunt mici.  

Echipa de cercetători din Australia vrea să extindă studiul și să se întoarcă la copiii monitorizați, pe măsură ce aceștia cresc, potrivit sursei citate.

Vrem cu adevărat să ne asigurăm că acesta nu este doar un alt lucru care să se adauge la sentimentul de vinovăție pe care părinții îl simt în viața de zi cu zi.Vrem doar să evidențiem faptul că acest lucru este ceva ce se întâmplă pentru o mulțime de familii australiene și să încurajăm conversația și să puneți telefonul jos atunci când puteți și să vorbiți mai mult cu copilul dumneavoastră", a menționat autoarea studiului. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite