Cardul de sănătate le-a dat iar bătăi de cap medicilor de familie. Doctorii cer auditarea platformei informatice
0Cardul de sănătate le-a dat din nou bătăi de cap medicilor de familie, care nu au putut valida serviciile. În consecinţă, o parte din pacienţii care le-au trecut pragul pentru consultaţii, bilete de trimitere sau reţete compensate, fie au avut de aşteptat ore în şir fie au fost trimişi acasă.
Medicii de familie susţin însă că situaţia nu mai poate continua aşa şi afirmă că, dacă vor mai exista întreruperi mai mari de patru ore ale sistemului informatic, vor notifica autorităţile competente, să rezolve această problemă.
„În ciuda numeroaselor noastre avertismente, CNAS nu este capabilă să ofere un sistem informatic funcţional şi nici să recunoască atunci când sistemul nu funcţionează, pentru ca pacienţii noştri să primească la timp serviciile medicale de care au nevoie, precum si respectul pe care îl merită”, a declarat Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).
„Nu mai putem valida serviciile”
Specialiştii atrag însă atenţia că deşi autorităţile susţin că serviciile pot fi validate într-un interval de 72 de ore, ele nu mai pot fi introduse luni în sistem.
„Nefuncţionarea joi şi vineri va duce automat la invalidarea serviciilor, deoarece este depăşit termenul de 72 de ore impus”, mai transmit medicii de familie, adăugând că dacă lucrează în sistem offline nu pot verifica şi calitatea de asiguraţi a pacienţilor lor. În plus, aceştia nu pot verifica depăşirea numărului de medicamente primite de pacient, precum şi alte informaţii care există în contract şi pe care sunt obligaţi să le deţină.
Doctorii au lansat, de altfel, o petiţie prin care cer inclusiv auditarea platformei informatice pentru rezolvarea acestor probleme.
Licitaţia pentru contractul de mentenanţă, demarată
În urmă cu două săptămâni, CNAS a demarat licitaţiile pentru contractele de întreţinere a sistemului. Nu este însă prima încercare de acest fel, asta pentru că nicio companie nu a fost interesată să se încrie la licitaţie, pe motiv că este vorba de un contract complicat.
Aşadar, potrivit documentaţiei, CNAS va acorda două contracte, unul de 4,2 milioane de euro pentru mentenanţa, iar un altul de 1,8 milioane de euro pentru platforma informatică din asigurările de sănătate. De altfel, licitaţia ar trebui să se finalizeze la începutul lunii mai, când CNAS va deschide ofertele de la companii.
Sistemul cardului de sănătate a costat aproximativ 20 de milioane de euro şi a fost realizat de HP România si Novensys Corporation, având ca subcontractant SIVECO România. În timpul penelor, medicii nu mai pot transmite reţetele electronice şi sunt nevoiţi să lucreze offline.