Cardul de sănătate este blocat şi marţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sistemul informaic al cardului de sănătate nu funcţionează de luni
Sistemul informaic al cardului de sănătate nu funcţionează de luni

Sistemul informatic al cardului naţional de asigurări de sănătate este indisponibil, de luni dimineaţă, de la ora 10.00, din cauza unor problem tehnice de comunicaţie între unele componente ale sistemului. Reţetele pot prescrise în mod offline, dar de mult ori medicii refuză.

Avaria care a a dat peste cap serviciile medicale,  luni dimineaţă, la ora 10.00, nu a fost remediată nici marţi, astfel încât serviciile operate în acest interval trebuie încărcate în Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) în maximum trei zile lucrătoare calculate de la ora zero a zilei următoare datei prestării serviciului.

Chiar dacă medicii de familie pot prescrie în continuare reţete în mod offline, eliberarea reţetelor de către farmacii ar putea avea de suferit. 

„Medicii pot face consultaţii, bagă cardul în cictitor, rămâne amprenta de timp, amprenta va putea fi descărcată în sistem. Pot emite bilete de trimitere. Pot apărea probleme, în schimb, la unele farmacii, pentru că unele au sisteme informatice care lucrează doar online şi nu pot elibera medicamente. În principiu, nu ar trebui să fie probleme pe nicăieri”, a spus pentru Adevărul purtătorul de cuvânt al CNAS, Augustus Costache.

Pe de altă parte, acesta susţine că mai sunt şi medici care uneori refuză consultaţiile pe motiv că întâmpină dificultăţi la validarea serviciilor offline. În aceste cazuri însă pacienţii nu vor să meargă cu sesizările până la capăt. 

„Sunt cazuri de medici care au refuzat să ia pacienţi pentru pe diferite motive, însă oamenii sesizează la telefon, dar nu vor să facă în scris pentru a putea fi luate măsuri. Avem sesizări, dar oamenilor le este teamă să nu se certe cu medicul de familie şi de multe ori nu merg până la capăt cu acestea”, a mai spus Costache.

Contract de mentenanţă negociat

CNAS nu mai dispune de mentenanţă şi suport pentru sistemul IT al cardului naţional de sănătate încă de la sfârşitul anului 2015. În iunie 2016, CNAS a anunţat că a atribuit prin licitaţie două contracte de peste 5 milioane de euro către firma Teamnet pentru mentenanţă a sistemului IT al cardului de sănătate şi a platformei IT a asigutărilor de sănătate care vor fi semnate dacă nu vor exista contestaţii. 

Rezultatele licitaţiilor au fost însă contestate de două ori, prima dată la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, după care la Curtea de Apel Bucureşti. Casa a câştigat contestaţiile, iar în acest moment, potrivit purtătorului de cuvânt, contractele se negociază.

„În acest moment, cei care se ocupă de reparaţia avariei sunt angajaţii IT ai Casei. Contractele de mentenanţă încă nu s-au semnat, pentru că încă se negociază. Sperăm ca în curând să fie semnate”, a spus purtătorul de cuvânt al CNAS. 

Cea mai lungă avarie a fost în 2015, când sistemul a fost bloat timp de patru zile.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite