Virusurile vechi de un milion de ani ajută la combaterea cancerului. Unde se „ascund” acestea

Oamenii de știință spun că rămășițele virusurilor „antice”, care au petrecut milioane de ani ascunzându-se în ADN-ul uman, ajută organismul să lupte împotriva cancerului.

Virusuri - arhiva foto

Un studiu al Institutului Francis Crick a arătat că rămășițele latente ale acestor virusuri vechi sunt trezite atunci când celulele canceroase scapă de sub control, relatează BBC.

Echipa de cercetători dorește să valorifice descoperirea pentru a proiecta vaccinuri care pot stimula tratamentul cancerului sau chiar îl pot preveni.

"S-a dovedit că anticorpii recunosc rămășițe ale ceea ce se numește retrovirusuri endogene", a spus prof. Julian Down, director asociat de cercetare la Institutul Francis Crick.

Retrovirusurile folosesc trucul de a poziționa o copie a instrucțiunilor lor genetice în interiorul nostru.

• Mai mult de 8% din ceea ce noi credem ca ADN "uman" are de fapt astfel de origini virale
  • Unele dintre aceste retrovirusuri au devenit un element al codului nostru genetic cu zeci de milioane de ani în urmă și sunt împărtășite cu rudele noastre evolutive, marile maimuțe
  • Este posibil ca alte retrovirusuri să fi intrat în ADN-ul nostru acum câteva mii de ani

Unele dintre aceste instrucțiuni străine au fost, de-a lungul timpului, cooptate și servesc unor scopuri utile în interiorul celulelor noastre, dar altele sunt bine controlate pentru a le opri să se răspândească, arată studiul.

Cu toate acestea, haosul domină în interiorul unei celule canceroase atunci când crește necontrolat și se pierde controlul odată strâns al acestor virusuri „antice”.

"Sistemul imunitar este păcălit să creadă că celulele tumorale sunt infectate și încearcă să elimine virusul, deci este un fel de sistem de alarmă", susține profesorul George Kassiotis, șeful imunologiei retrovirale de la centrul de cercetare biomedicală.

Anticorpii invocă alte părți ale sistemului imunitar care ucid celulele "infectate" - sistemul imunitar încearcă să oprească un virus, dar în acest caz scoate celulele canceroase.

Studiul, publicat în revista Nature, descrie modul în care acest lucru se întâmplă în mod natural în organism, dar cercetătorii doresc să sporească acest efect prin dezvoltarea de vaccinuri pentru a învăța organismul cum să vâneze retrovirusuri endogene.

"Dacă putem face acest lucru, atunci vă puteți gândi nu numai la vaccinuri terapeutice, vă puteți gândi și la vaccinuri preventive", a spus prof. Kassiotis.