Şi-a atins Omicron potenţialul maxim?„Există şanse ca el să reprezinte varianta finală de îngrijorare”

Varianta Omicron a SARS-CoV-2 FOTO SHUTTERSTOCK

Noi variante mutante de coronavirus apar la fiecare câteva luni, fapt ce i-a determinat pe cercetători să înţeleagă că Omicrom nu va fi ultima tulpină SARS-CoV-2.

Pandemia COVID a demonstrat încă o dată că virusurile evoluează şi, prin urmare, Omicron nu va fi ultima dintre tulpinile noului Coronavirus.

Un cercetător post-doctoral din cadrul Universităţii Cambridge, Ben Krishna, a declarat că virusurile au o capacitate limitată de evoluţie, motiv pentru care apar tulpini mutante de coronavirus la câteva luni distanţă.

Expertul în virologie şi imunologie a explicat, într-un articol publicat în „The Conversation”, cum s-au răspândit şi au apărut noile tulpini de SARS - CoV-2: „Unele versiuni ale virusului care provoacă COVID-19 s-au răspândit mai eficient de la o persoană la alta, devenind dominante, faţă de variantele mai lente ale SARS - CoV-2. Capacitatea îmbunătăţită de răspândire a fost atribuită mutaţiilor din proteina spike. Acestea îi permit să se lege mai puternic de receptorii de pe suprafaţa celulelor umane, de care virusul se ataşează pentru a începe replicarea”.

Astfel, se explică cum au devenit versiunile Alfa şi Delta dominante la nivel global, fapt care este aşteptat şi în cazul Omicron.

Nu se ştie încă dacă Omicron a ajuns la limita sa de evoluţie, scrie Digi24. Ce se cunoaşte cu certitudine este faptul că niciun virus nu se poate îmbunătăţi la infinit. Capacitatea de răspândire a SARS - CoV-2 depinde de cât de repede se poate replica genomul, cât de rapid pătrunde virusul în celulă, dar şi de capacitatea umană de a-l elimina.

Mutaţiile virusului demonstrează, după cum arată studiile, că îmbunătăţesc capacitatea proteinei spike de a se lega de celulele umane.

Rămâne de văzut dacă SARS-CoV-2 va obţine mutaţiile necesare pentru a-şi atinge maximul teoretic. Acest lucru ar fi posibil doar dacă aceste mutaţii ar apărea toate în acelaşi timp, fapt prea puţin probabil.

Cercetătorii susţin că şi în eventualitatea în care Omicron ar fi cea mai bună variantă de răspândire, sistemul imunitar uman ar veni şi el cu noile sale versiuni de apărare, pentru că şi acesta se adaptează permanent producând anticorpi pentru a neutraliza şi distruge celulele infectate.

Doar că SARS-CoV-2 se poate sustrage printr-o mutaţie atât de complexă încât forma sa moleculară să nu poată fi recunoscută de sistemul imunitar. Din acest motiv, Omicron reuşeşte să reinfecteze persoanele cu imunitate anterioară obţinută fie în urma vaccinării, fie a infectării cu alte variante.

Expertul în virologie şi imunologie a mai menţionat şi că s-a observat că Omicron are o rată mai scăzută a mortalităţii în Africa de Sud, unde populaţia, în marea ei majoritate,are imunitate.

Expunerea de până acum pare să protejeze împotriva formelor severe şi a decesului, doar că virusul răspunde cu noi versiuni de infectare, dar nu ne mai îmbolnăvim la fel de grav, motiv pentru care oamenii de ştiinţă cred că virusul va fi controlat şi eliminat de sistemul imunitar, în final.

Noile versiuni s-ar muta apoi pur şi simplu aleatoriu, schimbându-se suficient de-a lungul timpului pentru a deveni de nerecunoscut în faţa apărării adaptate de sistemul imunitar, permiţând astfel noi valuri de reinfectare.

Până una alta, se aşteaptă să avem sezon de COVID în fiecare iarnă, la fel cum avem sezon de gripă. Şi virusurile gripale cunosc mutaţii care duc la reinfectări. Noile versiuni gripale sunt nu neapărat mai bune, ci suficient de diferite faţă de cele din trecut.

Cercetătorii sunt convinşi că Omicron nu va ultima tulpină a SARS - CoV-2, dar există şanse ca ea să reprezinte varianta finală de îngrijorare.

Cursul acestei pandemii este greu însă de prezis. Cum expunerile din trecut creează imunitate care reduce probabilitatea de spitalizare şi deces, noile forme de boală ar putea fi mai uşoare. Majoritatea oamenilor, mai spun cercetătorii, se vor infecta prima dată în copilărie, înainte sau după un vaccin, iar reinfecţiile ulterioare abia se vor observa.

Un grup de oameni de ştiinţă va continua, însă, să urmărească modificările genetice ale SARS - CoV-2 de-a lungul timpului, până când următorul virus va trece de bariera speciei.

Vă mai recomandăm şi:

Oamenii de ştiinţă au descoperit patru anticorpi care neutralizează varianta omicron. Ei combat multe alte variante de coronavirusuri, în acelaşi mod

Agenţia de Cercetare ANRS: Tratamentele cu anticorpi nu sunt eficiente sau au o eficienţă mică împotriva variantei omicron