Îmbătrânirea accelerată este asociată cu un risc crescut de cancer la adulții tineri STUDIU

Încercând să afle motivul pentru care unele tipuri de cancer sunt mai frecvente la adulții tineri, oamenii de știință au descoperit o legătură cu îmbătrânirea biologică accelerată, relatează CNN.

Există probabilitatea ca plămânii să fie mai vulnerabili la îmbătrânire. Foto: Arhivă

Procesul de îmbătrânire constituie principalul risc pentru numeroase tipuri de cancer, adică, cu cât înaintezi în vârstă, cu atât șansele de a fi diagnosticat cu cancer cresc. De asemenea, specialiștii admit că vârsta reprezintă mult mai mult decât numărul lumânărilor de pe tortul aniversar.

În plus, aceasta reprezintă și uzura organismului, cauzată de stilul de viață, stres și genetică, la care se face referire uneori ca fiind vârsta biologică a unei persoane.

Știm cu toții că cancerul este o boală a îmbătrânirii. Cu toate acestea, este într-adevăr prezentă în rândul populației tinere. Așadar, posibilitatea de a folosi conceptul bine conturat al îmbătrânirii biologice pentru a-l aplica la generația tânără este un domeniu cu adevărat necercetat", a spus dr. Yin Cao, profesor asociat de chirurgie la Facultatea de Medicină a Universității Washington din St. Louis și autor principal al noii cercetări, care a fost prezentată duminică la conferința anuală a Asociației Americane de Cercetare a Cancerului din San Diego.

Care sunt factorii îmbătrânirii biologice

Yin Cao și echipa sa au studiat dosarele medicale a 148.724 de persoane cu vârste cuprinse între 37 și 54 de ani, aflate în evidența unui registru de date important numit UK Biobank.

Ei și-au concentrat atenția asupra a nouă markeri din sânge care s-au dovedit a fi în legătură cu vârsta biologică:

• albumina: o proteină produsă de ficat care scade pe măsură ce înaintezi în vârstă
  • creatinină: un reziduu din sânge obținut în urma digestiei proteinelor; o măsură a funcției renale. Nivelurile mai scăzute sunt asociate cu o longevitate mai mare.
  • glucoza: pe măsură ce îmbătrânești, nivelul de zahăr din sânge este mai ridicat pentru mai mult timp după mese.
  • proteina c-reactivă: produsă de ficat ca reacție la inflamații; nivelurile relativ mai ridicate coincid cu o îmbătrânire accelerată
  • procent de limfocite: numărul acestor celule albe din sânge implicate în funcția imunitară tinde să scadă odată cu vârsta.
  • volum mediu eritrocitar (MCV): o valoare care indică volumul mediu al globulelor roșii, care crește odată cu vârsta.
  • indice de distribuție a eritrocitelor: diferența dintre dimensiunea celor mai mici și a celor mai mari globule roșii ale unei persoane, care tinde să crească odată cu vârsta
  • fosfataza alcalină: o enzimă produsă mai ales de ficat și de oase care tinde să crească odată cu vârsta
  • numărul de celule albe din sânge: valorile de celule albe aflate la limita superioară a intervalului normal pot fi asociate cu o îmbătrânire mai accentuată.

Un risc cu peste 80% mai mare de cancer uterin

Ulterior, cercetătorii au introdus cele nouă valori într-un algoritm numit PhenoAge, cu ajutorul căruia a fost calculată vârsta biologică a fiecărei persoane. Astfel, oamenii de știință au determinat îmbătrânirea accelerată prin compararea vârstei biologice a oamenilor cu vârsta lor cronologică.

Apoi, ei au verificat registrele de evidență cu privire la cazurile de cancer pentru a vedea câte persoane din acest grup fuseseră diagnosticate înainte de 55 de ani. Au fost diagnosticate aproape 3.200 de cancere.

Cercetătorii au descoperit că persoanele născute în 1965 sau mai târziu aveau cu 17% mai multe șanse să acuze o îmbătrânire accelerată decât cele născute între 1950 și 1954.

După ajustarea informațiilor în funcție de factorii care considerau că ar putea influența rezultatele, oamenii de știință au descoperit că îmbătrânirea accelerată a fost asociată cu un risc crescut de cancer. Cele mai importante asocieri au fost sesizate în cazul cancerelor de plămâni, de stomac și intestin și de uter.

Față de persoanele care prezentau cea mai redusă valoare a îmbătrânirii accelerate din eșantionul biobăncii, cele care au înregistrat cel mai mare număr aveau un risc de două ori mai mare de a suferi de cancer pulmonar cu debut precoce, un risc cu peste 60% mai mare de a avea o tumoare gastrointestinală și un risc cu peste 80% mai mare de cancer uterin.

Cancerele de stomac și intestinale au fost asociate cu inflamația

Scopul studiului nu a fost acela de a oferi răspunsuri la întrebările legate de motivul pentru care aceste tipuri de cancer par să aibă cele mai strânse legături cu îmbătrânirea accelerată, însă Ruiyi Tian, studentul absolvent care a condus cercetarea, are unele ipoteze.

Tian a precizat că există probabilitatea ca plămânii să fie mai vulnerabili la îmbătrânire decât alte tipuri de țesuturi, întrucât plămânii au o capacitate limitată de a se reface. Potrivit acesteia, cancerele de stomac și intestinale au fost asociate cu inflamația, care se accentuează odată cu înaintarea în vârstă.

Potrivit lui Cao, principalul punct forte al cercetării constă în faptul că oamenii de știință au sesizat aceste semnale la un număr mare de persoane, însă admite că studiul are și limitări. De exemplu, participanții la studiu nu au fost ținuți sub observație de-a lungul timpului, iar rezultatele analizelor de sânge au fost obținute în urma unui singur test.

Dr. Anne Blaes, care cercetează efectele îmbătrânirii biologice la supraviețuitorii de cancer la Universitatea din Minnesota, a spus că rezultatele studiului sunt interesante, întrucât ar putea oferi o metodă mai eficientă de a identifica persoanele care prezintă un risc mai mare de a suferi de cancer atunci când sunt tinere.