Ultimul drum pentru „Madama Butterfly“

0
0
Alexandru Briban nu s-a putut apropia ieri, din cauza durerii, de sicriul soţiei sale
Alexandru Briban nu s-a putut apropia ieri, din cauza durerii, de sicriul soţiei sale

În capela Bisericii Herăstrău din Bucureşti, sute de oameni au venit să-i aducă ieri un ultim omagiu Roxanei Briban, care a ales să moară tăindu-şi venele ca eroina lui Puccini întruchipată de ea în 2008. Artista care s-a sinucis sâmbătă într-un mod macabru va fi îngropată astăzi. Slujba de înmormântare va începe la ora 10.30 la Cimitirul Herăstrău.

Citeşte şi:
FOTO EXCLUSIV Rochia pentru înmormântarea sopranei, dusă la morgă

Capela Bisericii Herăstrău, din Bucureşti, s-a schimbat, ieri, într-o adevărată sală de spectacole. Îmbrăcat complet în negru, soţul Roxanei, Alexandru Briban, a mers, ieri, la prima oră, la IML să ia trupul neînsufleţit al soţiei. „Vreau cu ea! Eu nu pot fără ea! Vreau să-mi cânte!", striga bărbatul cu durere în curtea Institutului de Medicină Legală. Puţin după prânz, maşina mortuară a intrat pe poarta Bisericii Herăstrău, din Capitală. În scurt timp,  în capelă au venit cei care au cunoscut-o pe Roxana, fani şi colegii care au ţinut să-şi ia rămas-bun de la ea.

Vocea puternică a Roxanei răsuna de pe câteva casete audio aduse de fani. De altfel, Alexandru Briban a declarat că, anul trecut, Roxana a mai încercat să se sinucidă: „A vrut să ia mai multe somnifere. Spunea că vrea să doarmă, să se relaxeze, însă am oprit-o. Acum trei săptămâni mi-a zis că vrea să se sinucidă, ca să moară în glorie". Soţul regretă că nu a luat în serios ameninţarea ei.

În opinia psihiatrului Florin Tudose, toate tentativele sopranei Roxana Briban nu au fost altceva decât repetiţii generale ale suicidului spectaculos de sâmbătă. „Ea a folosit două metode specifice femeilor - medicamentele şi tăiatul venelor, peste care a suprapus un element hollywoodian, preluat cu certitudine dintr-un film", explică Tudose.

„Trebuia să-i dea roluri, nu un loc în foaier"

Totodată, Alexandru Briban a spus că a respins oferta Operei Naţionale Bucureşti (ONB), care a anunţat ieri că pune la dispoziţie, între orele 12.00 - 16.30, spaţiul foaierului instituţiei pentru a fi depus sicriul. „Sub nicio formă nu ne interesează să depunem sicriul la Operă. Directorul Operei a distrus-o şi ea l-a urât. Trebuia să-i dea spectacole, nu un loc în foaier. Prietenii şi colegii pot să o vadă la capela Bisericii Herăstrău", a spus Alexandru Briban.

Imediat după aflarea tragediei, soţul cântăreţei l-a indicat drept responsabil de moartea acesteia pe directorul Operei Naţionale Bucureşti (ONB), Cătălin Ionescu-Arbore. Potrivit lui Alexandru Briban, depresia soţiei sale s-a instalat după ce a fost dată afară de la Opera bucureşteană în 2009. „În iunie anul trecut, directorul Arbore i-a cerut să renunţe la contractele pe care le avea în străinătate. Ea nu a vrut să renunţe, astfel că nu i-a mai fost prelungit contractul cu ONB", a explicat soţul artistei. Alexandru Briban a subliniat că soprana îşi dorea să cânte şi fără bani la Operă, însă nu a mai fost primită de directorul instituţiei. În schimb, Cătălin Ionescu Arbore, directorul ONB, a declarat că Roxana Briban a cerut încetarea contractului de muncă pe care îl avea la Operă în 2009, şi nu a fost concediată.

Potrivit unor surse, Roxana Briban a apărut într-un reportaj filmat de TVR, în care afirma că a fost dată afară şi că nu şi-a dat demisia. Materialul, care nu a fost difuzat încă pe micul ecran, este legat de neregulile sesizate la Opera Română. Regretata soprană s-a prezentat „supărată şi tristă" la filmări, potrivit aceloraşi surse. Roxana a demonstrat prin acte colaborările sale în străinătate, pentru a contracara declaraţiile directorului Arbore care a susţinut că se întâmpla să rămână fără voce.

Statutul de divă apusese

Surse din interiorul Operei au declarat că nu sunt mirate de decesul tragic al artistei. Potrivit acestora, „statutul de divă al cântăreţei se cam dusese", din cauza problemelor vocale. Inspirată de sinuciderea Mădălinei Manole, soprana ar fi vrut să-şi facă o ultimă ieşire din scenă cât mai spectaculoasă: „A vrut să fie divă până în ultimul
moment".

Muzicologul Luminiţa Arvunescu a fost întristată de moartea cântăreţei: „A fost una dintre cele mai bune voci pe care le-aveam în prezent. Avea o voce foarte frumoasă şi un timbru pe care-l recunoşteai de la prima audiţie". Potrivit specialistului, care a apreciat rolurile ei din „Simon Boccanegra" sau „Carmen", Roxana Briban nu avea nicio problemă cu vocea: „Nu am asistat la declinul ei ca artistă". ; A contribuit Sînziana Boaru

Moartea, spectacolul cu maximă audienţă

Roxana Briban, în „La Traviata“

Roxana Briban, în „La Traviata“

În opinia psihiatrului Florin Tudose, modul amănunţit în care artista şi-a programat sfârşitul este un melanj de modele confuze, aspiraţii filosofice şi virtual. Fiecare moment care a premers moartea a fost plin de imagini şi simboluri: a postat pe contul său de Facebook o poză cu o mână însângerată, dintr-un spectacol cu „Madama Butterfly", şi a pus pe YouTube partea finală din „La Traviata", când eroina moare de tuberculoză, boală a sărăciei şi mizeriei.

Psihiatrul Tudose crede că soprana a preluat ceva din personajul Cio-Cio- San, cea care înainte de a se sinucide cu pumnalul tatălui său spune: „Cine nu poate trăi cu cinste trebuie să moară cu cinste". Asta se leagă, spune psihiatrul, de ceea ce-i mărturisise Roxana Briban soţului său: că vrea să moară în glorie. Florin Tudose explică: „Este un mesaj ambivalent. Poate se referea la gloria pe scenă, dar poate că avea în vedere o cu totul altă glorie, mai ales că era foarte activă pe reţelele de socializare. A mutat spectacolul în viaţă, iar moartea a fost ultimul său spectacol. Spectacolul sau momentul de maximă audienţă din viaţa sa". Florin Tudose spune că în cazul sopranei nu ar fi fost imposibilă chiar o sinucidere online.

Prefera facebook

În mod clar, soprana Roxana Briban avea o anumită abilitate de a se mişca în spaţiul virtual şi era familiarizată cu reţelele de socializare, gen Facebook, unde sinuciderile în direct nu mai sunt de mult o noutate. Psihiatrul Mugur Ciumăgeanu spune că aceste canale de socializare au transformat cu totul modul de relaţionare, fiindcă au oferit calea directă, nemediată prin instrumentele clasice (ziare sau televiziune), spre public, pentru a-şi face cunoscută opţiunea: „Este o opţiune personală care ajunge foarte rapid şi direct la ceilalţi. Chiar dacă relaţiile de prietenie legate aici pot părea bizare, ele capătă valoarea de real. Aceste reţele oferă posibilitatea de a selecta oamenii din preajmă pornind de la preferinţe şi nu pe proximitate", explică Ciumăgeanu. ;Mariana Bechir

Evenimente


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri