Românii, prizonieri în războiul cablişti - televiziuni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Andreea Esca, imaginea-simbol a postului Pro TV, nu le va mai spune "Bună seara Bucureşti, bună seara România", celor 1.2 milioane de abonaţi Dolce. FOTO: Mediafax
Andreea Esca, imaginea-simbol a postului Pro TV, nu le va mai spune "Bună seara Bucureşti, bună seara România", celor 1.2 milioane de abonaţi Dolce. FOTO: Mediafax

Începând de astăzi, Pro TV nu mai poate fi recepţionat de abonaţii Romtelecom. „Adevărul“ vă spune cum şi unde puteţi vedea în continuare programele postului de televiziune din Pache Protopopescu

"Publicul pierde conţinut pentru care fusese de acord să plătească bani“, explică situaţia analistul media Iulian Comănescu pentru „Adevărul“. „Telespectatorii nu au niciun cuvânt de spus în războiul distribuitori - posturi TV“, spune şi Petrişor Obae, deţinătorul site-ului Pagina de Media, care frunizează informaţii despre industria mass-media.
 
La finalul anului trecut, Romtelecom a refuzat să plătească preţul pe care Pro TV îl cerea pentru redifuzarea canalului de televiziune şi a altor zece posturi. Suma cerută de Pro TV, 12 milioane de euro, era de trei ori mai mare decât cea plătită până în prezent. Potrivit informaţiilor din presă, negocierile dintre Pro TV şi Romtelecom s-au oprit la 6 milioane, în schimb, Pro TV a anunţat la începutul acestui an că este dispus să continue tratativele. Acordul de redifuzare a expirat ieri.

În anul 2012, Pro TV şi-a păstrat supremaţia la nivelul întregii populaţii a ţării, având cele mai urmărite programe, cu o medie a zilei de 3,3 puncte de rating şi 14,2% cotă de piaţă.

image

Canalele Pro TV

ProTV
Pro TV International
Pro TV HD
Acasă TV
Acasă Gold
Acasă HD
Pro Cinema
Sport.ro
Sport.ro HD
MTV România
VH 1

image

PROTEST PE FACEBOOK

Romtelecom a primit în ultimele zile un feedback foarte prompt, pe pagina de Facebook a companiei. Sute de persoane au postat comentarii în care avertizează că-şi vor rezilia contractele cu furnizorul Dolce în momentul în care nu vor mai recepţiona posturile Pro TV

image


„TOATĂ LUMEA PIERDE“
„E greu de spus dacă telespectatorii sunt victime colaterale“, nuanţează Iulian Comănescu. În luna aprilie a anului trecut, RCS-RDS, un alt mare transmiţător de programe de televiziune, renunţa la Antena 1 şi Antena 3 (o pierdere de cel puţin 1,5 milioane de telespectatori pentru cele două posturi de televiziune) – invocând articolul 82 din Legea Audiovizualului potrivit căruia cei care transmit posturi de televiziune prin antenă parabolică nu sunt obligaţi să retransmită principalele posturi româneşti în ordinea audienţei. „Numai Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor poate decide. E de urmărit dacă şi câţi abonaţi vor renunţa la Romtelecom – şi, respectiv, la RCS-RDS –, din motive de modificare substanţială a ofertei de conţinut. La mijloc sunt şi clauzele contractuale: depinde în cazul cărei companii sunt oneroase. Pe de altă parte, telecomurile nu sunt neapărat «băieţii răi» în toate aceste evoluţii. Chiar dacă ele sunt cele care ar putea rămâne fără abonaţi, e vorba de bani şi de dorinţa tuturor jucătorilor de a avea cât mai mulţi“, precizează Comănescu.


O CHESTIUNE DE ORGOLIU
Analistul Petrişor Obae e tranşant: „Telespectatorii nu au niciun cuvânt de spus în războiul distribuitori – posturi TV. S-a văzut şi în cazurile Discovery – RCS sau Antena 1- Digi. Din păcate, aceste conflicte nu sunt doar de natură comercială – caz în care s-ar găsi soluţii raţionale, ci implică o doză consistentă de orgoliu şi, de aici, se ajunge la negocieri de pe poziţii de forţă“. 

De asemenea, Obae subliniază că „distribuitorii de programe şi-au dezvoltat propriile posturi de televiziune, la concurenţă cu canalele pe care le distribuie, ceea ce le influenţează comportamentul“. „Legea permite ca un cablist să deţină şi posturi TV, însă, într-o piaţă măcinată de criză şi de orgolii, lipsa de reglementări clare pentru astfel de cazuri duce la comportamente anormale“, mai spune Obae, care vede în aceste cazuri un semn al crizei economice din mass-media, „departe de a se fi încheiat“, unde „nevoia de bani este mai pregnantă ca oricând“.  Obae nu vede o alternativă în consumul de televiziune pe internet: „Telespectatorii sunt mai «bătrâni», ca medie de vârstă, decât consumatorii de internet. Pe de altă parte, fiind o platformă DTH, Dolce are şi clienţi în medii mai puţin accesibile internetului, cum ar fi zonele rurale“.

„PRO ŞI ANTENELE VOR SĂ IA PARTEA LEULUI“
Pe blogul său de pe platforma online Vox Publica, jurnalistul Costi Rogozanu aduce o altă perspectivă, privind lucrurile şi din punctul de vedere al televiziunilor. „Pro şi Antenele vor să ia partea leului. Au făcut-o şi până acum cu agenţiile de publicitate, se reorientează după noua sursă a banilor“. Rogozanu ridică o întrebare: „De ce nu negociază împreună toate televiziunile din must-carry? Abia atunci cabliştii ar tremura. E puţin probabil să se întâmple, nu doar din cauza orgoliilor (Sârbu cu Voiculescu la o masă!), ci şi din motive de împărţeală şi evaluare a feliei fiecăruia. Dar ar fi mult mai înţelept“, mai scrie acesta.

Metode alternative de recepţionare

1 Oricare alt operator de cablu care are incluse în listă canalele ProTV
2 Pe internet, pe site-ul cu plată www.voyo.ro, se pot recepţiona cele mai importante dintre posturile Pro TV ( ProTV, Sport.ro, Pro Cinema, Acasă TV şi Acasă Gold, dar şi filme şi seriale în pachetele Voyo Comedy şi Cinema). Abonamentul e de 3 euro pe lună, plus TVA.
3 Antenă de cameră (această variantă funcţionează în Bucureşti). Dezavantajul este că trebuie schimbat cablul constant, între cel al furnizorului şi cel al antenei.
4 O metodă ilegală dar intens folosită este „live streaming-ul“. Necesită instalarea câtorva softuri gratuite, dar şi o conexiune foarte bună la internet.

Dolce are 1,2 milioane de abonaţi, mult în urma companiei RCS-RDS (3 milioane de abonaţi) dar înaintea celor de la UPC (1.1 milioane de abonaţi)

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite