România, codaşa Europei la calitatea serviciilor feroviare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peste jumătate dintre români sunt nemulţumiţi de gradul de curăţenie din vagoanele şi toaletele trenurilor
Peste jumătate dintre români sunt nemulţumiţi de gradul de curăţenie din vagoanele şi toaletele trenurilor

Tapiţerii care arată de parcă nu ar fi fost curăţate cu anii, ferestre prin care abia se mai vede şi toalete infecte. Este starea care caracterizează trenurile româneşti şi îi nemulţumeşte pe călători.

Potrivit rezultatelor unui sondaj Eurobarometru publicat marţi, 54% dintre români sunt nemulţumiţi de gradul de curăţenie din vagoanele şi toaletele trenurilor, comparativ cu media de 34% la nivelul Uniunii Europene. În topul nemulţumiţilor mai sunt bulgarii şi italienii. La polul opus, cei mai satisfăcuţi de calitatea serviciilor feroviare sunt locuitorii din Estonia şi Lituania, ţări unde procentul nemulţumiţilor este de sub 5%.

În ceea ce priveşte punctualitatea şi fiabilitatea trenurilor, 37% dintre respondenţii din România s-au declarat nemulţumiţi, în creştere de la 35% faţă de acum 5 ani.

În schimb, românii sunt cei mai mulţumiţi de uşurinţa cu care pot achiziţiona bilete (62%) şi de disponibilitatea locurilor în vagoane (56%). 

Pentru persoanele cu dizabilităţi, cele mai mari provocări sunt legate de accesul în vagoane (41%) şi de lipsa asistenţei din partea personalului (40%), potrivit sondajului.

Pentru un transport mai civilizat,  CFR Călători negociază achiziţia a 100 de trenuri rulate de tip „Săgeata albastră”, urmând să finalizeze negocierile cu firme europene până la sfârşitul anului. 

Cât cheltuie CFR pentru curăţenie

Anul trecut, CFR Călători a cheltuit 16 milioane de lei pentru curăţenia în cele peste 1400 de trenuri pe care le-a avut în circulaţie. Asta înseamnă că pentru fiecare tren au fost alocaţi, în fiecare zi, pentru curăţenie aproximativ 31 de lei. 

Din aceşti banii sunt plătite salariile angajaţilor care curăţa vagoanele, dar şi detergenţii, săpunul şi hârtia igienică. În 2018,acesta serviciile vor costa cu 30% mai mult. Asta nu înseamnă neapărat şi trenuri mai curate. Costurile suplimentare sunt consecinţa creşterii salariului minim pe economie. 

Şi infrastructura e la pământ

Nu numai curăţenia dă motive de nemulţumire românilor. Starea căilor de rulare aflate în ograda CFR Infrastructură este mult mai gravă. Un raport întocmit chiar de Ministerul Transporturilor la solicitarea Comisiei de specialitate din Camera Deputaţilor arată că nivelul de depăşire a termenelor de reparaţii este de peste 60% pentru majoritatea elementelor de infrastructură, iar în unele cazuri acesta trece chiar şi de 85%. În document, reparaţiile capitale la care sunt supuse elementele de infrastructură (poduri, cale ferată, podeţe, terasamente, linii electrice de contact, tunele etc)  pentru a se putea circula în siguranţă se numesc „intervenţii de reînnoire” şi constau în „intervenţii destinate readucerii parametrilor tehnici la nivelul proiectat iniţial“.

Astfel, din totalul celor 13.680 kilometri de linie de cale ferată, 9.908  de kilometri nu mai oferă siguranţă, zone în care se circulă cu mari restricţii de viteză. Procentul de linie degradată este de 72,4 la sută.

La capitolul poduri, dintr-un  total de 4.739 de unităţi, 3115 sunt periculos de ruinate.  Nici podeţele nu stau mai bine cu peste 9.200 distruse, dintr-un total de 12.674.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite