„Motivele întemeiate“ pe care şoferii le pot invoca ca să li se şteargă „cazierul“ rutier
0
Regulamentul general privind protecţia datelor cu caracter personal (GDPR), care intră în vigoare în mai puţin de trei săptămâni, aduce o serie de noutăţi, inclusiv pentru cei care vor să contracteze o asigurare obligatorie de răspundere civilă auto RCA. Mai exact, costul unei astfel de asigurări ar putea creşte pentru că va exista posibilitatea de a şterge din baza de date a asigurătorilor istoricul accidentelor rutiere.
Concret, regulamentul (GDPR) are toate şansele de a produce valuri pe piaţa RCA având în vedere că toţi asigurătorii şi brokerii de asigurări folosesc la încheierea unei poliţe de asigurări baza de date CEDAM în care sunt trecute toate accidentele produse în trafic. În serverul CEDAM există toate datele tuturor celor care produs un incident în trafic astfel încât, atunci când i se încheie o poliţă nouă, clientul poate fi verificat pentru aplicarea sistemului Bonus-Malus (să-i fie pusă o asigurare mai ieftină sau mai scumpă în funcţie de istoricul din trafic). Iar începând cu data de 25 mai, cei care administrează CEDAM vor fi obligaţi să permită clienţilor să îşi şteargă printr-o aplicaţie electronică accesul la datele personale dacă există „un motiv întemeiat”.
Ca urmare apariţiei unui unui astfel de fenomen poliţa RCA şi-ar putea creşte preţul. Astfel, pentru că ar lucra “în orb” asigurătorii ar avea toate motivele să crescă tarifele de asigurare, susţin surse din piaţa de profil.
Regulamentul GDPR mai introduce şi necesitatea unui nivel ridicat de transparenţă şi de protecţie a drepturilor persoanelor vizate. Drept urmare administratorii CEDAM vor fi obligaţi să informeze riguros persoanele avute în evidenţă în ceea ce priveşte drepturile acestora şi modalitatea de exercitare.
UNSAR este nemulţumit
Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) a realizat că va avea probleme cu noua legislaţie. Astfel, UNSAR a trimis către Camera Deputaţilor precum şi către toţi factorii implicaţi comentarii cu privire la prevederile propunerii legislative privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului general privind protecţia datelor (UE) 2016/679, având în vedere că în forma actuală propunerea limitează foarte mult posibilitatea prelucrării acestor date. „De asemenea, UNSAR a solicitat tuturor factorilor responsabili întâlniri pentru a le furniza detalii despre modul în care se operează prelucrarea de date în vederea încheierii poliţelor de asigurare”, se arată într-un comunicat al instituţiei.
Se poate ajunge şi în instanţă
Avocatul Adrian Cuculis consideră că piaţa de profil va fi afectată de noile reglementări. „Probabil, asigurările din România vor cunoaşte o nouă eră a provocărilor fiindcă, din 25 mai, intră în vigoare, fără nicio altă formalitate, regulamentul 679/2016. Elementul de noutate absolută este ceea ce se numeşte dreptul de a fi uitat. Orice persoană poate cere să fie uitată, din orice bază de date”, spune Adrian Cuculis. Specialistul a explicat pentru „Adevărul” cum se poate face acest demers din punct de vedere tehnic. În cazul datelor din baza CEDAM, orice persoană poate cere să fie ştearsă din această bază de date, dar trebuie să demonstreze că are «motive temeinice». Dacă CEDAM consideră că motivele nu sunt temeinice, mai rămâne calea instanţei care poate decide sau nu ştergerea din baza de date”, a precizat pentru „Adevărul” avocatul Adrian Cuculis.
Mai discreţi cu datele clienţilor
Ovidiu Răzvan Wlassopol, prim-vicepreşedinte al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), crede totuşi că lucrurile nu stau aşa de rău. „Problema se va rezolva foarte simplu prin cerea consimţământului clientului pentru folosirea datelor care au caracter personal. Există şi temeiul juridic pentru a deţine datele clienţilor. Este vorba de «îndeplinirea unei obligaţii legale care îi revine operatorului» şi pentru care e necesară prelucrarea unor date personale care aparţin clienţilor”, spune Ovidiu Răzvan Wlassopol.
Prim-vicepreşedinte ASF crede totuşi că noile norme GDPR că brokerii de asigurări vor fi obligaţi să se alinieze noii legislaţii şi să fie mai discreţi cu datele clienţilor. „Vor fi obligaţi să-şi angajeze personal specializat pentru această problemă şi să fie foarte atenţi cu cine împart datele clienţilor pentru că amenzile sunt imense”, a mai declarat pentru „Adevărul“ Ovidiu Răzvan Wlassopol.