Legătura dintre Călin Georgescu și o agenție de publicitate rusă care făcea campanie antivacin în timpul pandemiei
0O rețea de influență rusească, activă în Franța și Germania în timpul pandemiei de Covid-19, a fost implicată și în perioada premergătoare alegerilor recent anulate din România, potrivit unor documente consultate de Financial Times.

AdNow, o firmă de publicitate online fondată în 2014 de cetățeni ruși cu sediul inițial la Moscova și o filială în Londra, a fost folosită într-o campanie de dezinformare despre vaccinurile occidentale împotriva coronavirusului. Compania, relocată acum în Bulgaria, a fost activă în campanii publicitare din România și Bulgaria în ultimii ani, arată documentele.
Aceste informații au fost dezvăluite de BG Elves, un grup bulgar de experți în securitate cibernetică, și de portalul de investigații românesc Snoop.
„Folosesc ingineria socială, încercând să declanșeze emoții care să te forțeze să dai click pe reclamele lor înșelătoare”, a declarat Petko Petkov de la BG Elves, care a analizat software-ul AdNow și a concluzionat că utilizează o operațiune avansată de profilare pentru a colecta informații despre utilizatori, care pot fi exploatate în scopuri politice.
„Este foarte ușor să fii indus în eroare. Scopul final este obținerea datelor tale personale.”
Conexiunile AdNow cu extrema dreaptă
Documentele arată că, în ciuda mai multor schimbări de proprietate, AdNow are conexiuni cu cercuri de extremă dreapta, pro-ruse din România și a jucat un rol semnificativ în pregătirea terenului pentru mesajele antivaccin, mistice și ultranaționaliste ale lui Călin Georgescu.
AdNow a funcționat ca o agenție de publicitate online prin care clienții săi au livrat susținătorilor lui Georgescu reclame care au generat venituri estimate la 2 milioane de euro în ultimii ani, a declarat Victor Ilie de la Snoop. Un produs promovat prin AdNow a fost „Toxic Off”, o pastilă care pretinde că elimină paraziții și toxinele din corp cu o rată de „îmbunătățire generală a sănătății” de 100%.
„AdNow a fost aici de ani buni livrând reclame, dezinformări despre sănătate și escrocherii financiare, pregătind publicul pentru o campanie bruscă, precum cea de pe TikTok”, a spus Ilie.
„Într-o țară ca România, cu 19 milioane de oameni, dacă vezi 440 de milioane de reclame într-o lună, toate fiind despre escrocherii sau medicamente false, asta poate educa oamenii să-și piardă încrederea în știință și rațiune.”
Cine deține AdNow
Fondatoarea și directoarea generală a AdNow LLC între 2014 și 2018 a fost Iulia Serebrianskaia, absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, care a lucrat în campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev și, ulterior, a fost director de comunicare pentru partidul Rusia Unită. Compania a fost ulterior transferată unui alt cetățean rus.
Operațiunea principală a AdNow din Rusia a fost vândută anul trecut și este acum deținută de un georgian, Giorgi Abuladze, care și-a stabilit sediul în Plovdiv, Bulgaria, alături de alte peste 50 de companii pe care le deține.
„Influencerii ruși din regiune vin în mai multe straturi care nu sunt neapărat legate între ele, dar se amplifică reciproc”, a spus Ilie.
Campanie antivaccin
Campania antivaccin a fost orchestrată de o companie numită Fazze, care a abordat influenceri din Franța și Germania pentru a răspândi informații false despre vaccinurile produse în SUA și Marea Britanie. Fazze a folosit serverele de e-mail și adresa londoneză a AdNow.
Paul-Olivier Dehaye, matematician belgian, a descris publicitatea online ca fiind „dezinformarea viitorului”.
„Poți să țintești informații extrem de precise, până la indivizi și dispozitive individuale”, a spus el.