De ce este România campioana UE la morţi în accidente rutiere. Cei mai mulţi morţi pe şosele sunt bărbaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Anul trecut, în România s-au înregistrat 93 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori, dublu faţă de media UE, iar cauzele rămân infrastructura proastă şi slaba pregătire a şoferilor

Cu peste 90 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori, România a continuat şi anul trecut să conducă într-un top al deceselor în urma accidentelor rutiere din Uniunea Europeană. 

Conform datelor oficiale comunicate de la Bruxelles, în 2021, cele mai sigure drumuri au fost cele din Suedia (18 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori), în timp ce România (cu 93 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii pe şosele, dublă faţă de media UE (44 de decese la un milion de locuitori). 

În perioada 2019-2020, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 17%. „În condiţiile în care nivelul traficului a revenit la normal, trebuie să ne asigurăm că nu vom reveni la cifrele de dinaintea pandemiei privind mortalitatea în accidente rutiere. La nivelul UE, vom face tot posibilul, prin finanţare, legislaţie şi activităţi de sensibilizare, să ajutăm la livrarea unui «sistem sigur» pentru o infrastructură mai sigură, vehicule mai sigure, folosirea mai sigură a şoselelor şi o îngrijire mai bună post-coliziune. Dar aceasta este o responsabilitate comună a statelor membre, a industriei şi a utilizatorilor drumurilor. Fiecare deces şi rănire serioasă pe şoselele noastre poate fi evitat”, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean. 

Trei victime din patru sunt pietoni, biciclişti sau motociclişti, în oraşe 

Per ansamblu, la nivel european, 52% din decesele rutiere au avut loc pe drumurile din mediul rural, faţă de 40% în zonele urbane şi 8% pe autostrăzi. Ocupanţii maşinilor (şoferi şi pasageri) au reprezentat 43% din totalul deceselor rutiere, în timp ce procentul a fost de 20% la pietoni, 18% la utilizatorii de motociclete şi mopede şi 10% la biciclişti. 

În zonele urbane, situaţia este diferită, pietonii (37%) reprezentând cel mai mare procent al victimelor. Utilizatorii de motociclete şi mopede şi bicicliştii au reprezentat 18% şi, respectiv, 14% din totalul deceselor rutiere, astfel încât aproape 70% din decesele din zonele urbane sunt reprezentate de utilizatorii vulnerabili ai drumurilor. 

Cei mai mulţi morţi pe şosele sunt bărbaţi (trei din patru - 77%), iar vârstnicii reprezintă mai mult de un sfert (28%) din totalul deceselor rutiere. În timp ce 12% dintre cei ucişi pe drumurile din UE au între 18 şi 24 de ani, această categorie de vârstă reprezintă doar 7% din populaţia UE. Prin urmare, statistica arată că tinerii sunt cel mai probabil să fie implicaţi în accidente rutiere fatale.

Combinaţia letală 

Experţii în conducere preventivă susţin că în România se ajunge la o rată mare de decese pe şosele pentru că avem o combinaţie letală de factori, drumuri proaste şi şoferi care nu prea sunt capabili să conducă. 

„În primul rând, nu avem destule autostrăzi şi circulăm pe şosele naţionale care ne pun viaţa în pericol. Culmea este că şi autostrăzile care există devin adevărate capcane uneori. Gardurile împrejmuitoare nu prea mai sunt şi se înregistrează zeci de accidente cu animale intrate pe calea de rulare, mai ales noaptea. Din când în când mai avem şi câte un şofer care mai circulă pe contrasens, lucru care se va corecta, sper, după recenta corectare a legislaţiei în domeniu. Oricum, pe o autostradă bine concepută, acest lucru nu ar fi posibil. Apoi, sunt un pericol şi gropile imense care pot cauza explozii de pneuri. 

La şcoala de şoferi nu te învaţă nimeni cum să circuli pe autostradă, că pe aceste tronsoane nu trebuie să rulezi prea tare, dar nici prea încet pentru că ajungi o şicană mobilă. expert în conducere preventivă

Totodată, şoferii nu au o pregătire corespunzătoare. După parcurgerea şcolii de şoferi, nimeni nu mai participă la cursuri de recalificare sau specializare. De exemplu, la şcoala de şoferi nu te învaţă nimeni cum să circuli pe autostradă, că pe aceste tronsoane nu trebuie să rulezi nici prea tare, dar nici prea încet pentru că ajungi o şicană mobilă. Apoi, pe lângă aceşti doi factori favorizatori principali mai avem şi indisciplina pietonilor. Traversarea prin locurile nepermise este o cauză importantă a deceselor din accidentele rutiere. Mulţi refuză, de exemplu, să folosească pasarele precum cele de pe DN1 pentru că le e mai comod să treacă strada decât să urce şi să coboare nişte scări. Şi cum e vorba de o şosea rapidă, accidentele apar oricând”, a conchis expertul. 

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite