Subiecte Matematică Evaluare Națională 2023. Cât de dificile au fost. Opinia profesorilor
0Doi profesori de matematică au comentat pentru „Adevărul” gradul de dificultate a subiectelor date azi la cea de-a doua probă scrisă a Evaluării Naționale 2023.
Ștefan Vlaston, profesor de Matematică, expert în educație: „Subiectele sunt de nivel mediu. Sunt și subiecte mai grele, într-adevăr, nota 10 nu se va lua cu una, cu două, dar e important de spus că nu au caracter aplicativ-practic. Decât unul sau două subiecte. Ceea ce e contrar cu testarea PISA unde subiectele aplicativ-practice și transdisciplinare, fac legătura cu alte științe, cu fizica și cu aplicațiile practice. Curricula britanică și cea americană este făcută după acest tipic”.
Elevii români însă nu sunt pregătiți pentru genul acesta de subiecte, reamintește profesorul. ”În loc să ceară aria unui dreptunghi, ar trebui să ceară aria unui perete pe care vrem să-l vopsim și ne trebuie 50 de mililitri de vopsea pe fiecare metru pătrat. Și câtă vopsea trebuie să cumpărăm? Așa trebuie să funcționeze problemele, așa fac toți elevii din Occident”, exemplifică expertul.
Potrivit lui Vlaston, la proba de astăzi se poate lua nota 7 doar pe subiectele tip grilă, care sunt în număr de 12. Dacă într-o clasă circulă 12 litere pe o foaie de hârtie, mai spune profesorul, elevii au nota 7 asigurată.
La rândul lui, Ovidiu Bădescu, profesor de matematică, la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița, subliniază că o notă de 7 (cu punctul din oficiu) ar trebui să poată fi luată relativ lejer de către elevi: „Grila este normală, exact așa ca în modelele și variantele de subiecte, ea verifică acele cunoștințe de bază și aplicarea de formule. Deci, nu prea aduce nimic nou. Însă, destul de greu de luat peste 9. Există anumite subpuncte b din test – fiecare valorând câte 3 puncte – unde elevii se puteau încurca”.
Potrivit profesorului Bădescu, subiectele sunt foarte abstracte pentru că, din păcate, așa se face Matematica la clasă. „Asta se verifică. Adică, noi degeaba zicem că predăm pe formare de competențe, câtă vreme predăm efectiv pe însușire de conținuturi. Și din acest punct de vedere, examenul verifică însușirea de conținuturi și nu dezvoltarea unor abilități cu care eventual elevii să se descurce la testele PISA. Dar asta este o altă discuție”, mai spune profesorul Bădescu.
Conchizând, nota 7 se poate obține prin aplicarea de formule, între nota 7 și nota 9 elevii trebuia să aibă exercițiu destul de mult și de serios, apreciază profesorul Bădescu, iar peste 9, subiectele nu erau nepărat de olimpiadă, dar abordările erau puțin neîntâlnite: „Și atunci peste 9 sau 9,50 vor lua elevii care gândesc și care, bineînțeles, nu greșesc. Dar se poate întâmpla și ca un elev să greșească o grilă și să rezolve subiectele grele. Dar, din punctul meu de vedere subiectul este unul echilibrat, care permite ierarhizarea elevilor”.