România, alături de Tanzania și Benin la investiții în educație. Ce arată ultimul raport UNESCO
0Cel mai recent raport UNESCO arată Guvernul României alocă cei mai puțini bani pentru educație din lume. Astfel, doar 3,3% din PIB au fost investiți în educație în 2023.
De asemenea, România se află pe locul 123 din 171 în clasamentul țărilor privind procentul din PIB alocat educației și pe locul 156 la partea de cheltuială publică generală, notează Edupedu.ro, potrivit ProTV.
În 2015, 160 de state printre care și România au promis că vor aloca până în 2030 între 4% și 6% din PIB între 15% și 20% din cheltuiala publică pentru educație, conform Declarației Incheon, adoptată în cadrul World Education Forum.
UNESCO mai arată și faptul că doar 34 de țări îndeplinesc cele două promisiuni din Declarația Incheon și 78 de state doar una dintre cele două.
România, care a cheltuit doar 3,3% din PIB, se află pe locul 123, la nivel cu țări precum Tanzania, Benin, Panama, Zambia sau San Marino. Un alt stat UE în aceeași situație cu România este Irlanda, care a alocat doar 3,3% din PIB.
De partea cealaltă a topului țărilor UE, se află state precum Suedia (7,6%), Belgia (6,4%) și Franța (5,4%).
La cheltuielile bugetare, România alocă doar 8,1%, fiind clasată pe locul 156, după țări precum Sri lanka, Uganda sau Pakistan. Țările UE cu cele mai mari procente sunt Estonia (14,3%), Suedia (13,5%), Lituania, Letonia, Cipru și Malta (12,7%).
Țara noastră are o strategie națională pentru dezvoltare durabilă, care a fost adoptată în anul 2018 de Guvern, iar în privința obiectivului de dezvoltare pentru educație, ea „se adresează în principal următoarelor domenii: accesul tuturor copiilor la educație timpurie, învățământ primar și secundar echitabil și calitativ, care să conducă la rezultate relevante și eficiente, creșterea substanțială a numărului de tineri și adulți care dețin competențe profesionale relevante, care să faciliteze angajarea la locuri de muncă decente și antreprenoriatul. Asigură faptul că toți elevii dobândesc cunoștințele și competențele necesare pentru promovarea dezvoltării durabile”.