Ministerul Educației publică Ghidul Profesorului. Cum sunt învățați dascălii să-și susțină elevii la Bacalaureat 2024
0Absolvenții de liceu au intrat în ultima săptămână în care mai pot recapitula materia pentru bacalaureat. Însă nu numai ei trăiesc emoții mari, ci și părinții, dar și profesorii cărora Ministerul Educației le-a dedicat chiar un ghid cu recomandări.

Dascălii sunt sfătuiți cum să-și motiveze elevii să se înscrie la Bacalaureat, cum să învețe eficient, cum să recupereze materia pierdută sau s-o recapituleze.
Ghidul profesorului conține recomandări pentru cei care predau la disciplinele de Bacalaureat, dar și pentru diriginți, scrie edupedu.ro. De exemplu, un profesor care predă o disciplină de Bacalaureat ar trebui ca în apropierea examenului să realizeze un program de sprijin pentru a recapitula materia, sugerează ghidul.
Diriginții, pe de altă parte, trebuie să motiveze elevii să se înscrie la BAC și să stabilească o relație de încredere cu aceștia încă din clasa a IX-a. De asemenea, diriginților le este recomandat să mențină “o legătură permanentă cu profesorii clasei, mai ales cu cei care predau discipline ce corespund probelor de examen”, pentru a identifica la timp probleme de învățare și a lua măsuri pentru soluționarea acestora.
Rolul profesorului de specialitate în reușita elevilor
Profesorul de specialitate este cel care predă o disciplină de Bacalaureat 2024. Pentru a ajuta la reușita elevului la examen, el trebuie să se asigure, prin evaluările de parcurs, că nivelul achizițiilor elevilor este unul corespunzător și permanent pe o perioadă de timp mare, „mai ales în situația unor discipline care au corespondent la examen, dar sunt studiate pe parcursul unui an școlar, chiar și cu primul an de liceu”, aflăm din document.
Pentru ca elevii să aibă încredere în propriile puteri, este esențial ca profesorul de specializare să îi familiarizeze pe elevi cu structura și formatul probei de examen, la disciplina pe care o predă. O altă recomandare este încurajarea elevilor să participe la simulări ale Bacalaureatului și să ofere feedback. Elevul trebuie să înțeleagă de ce a primit un anumit punctaj la simulare pentru a putea să își corecteze greșelile pe viitor.
„Profesorul trebuie să acorde atenție ca, în cadrul simulărilor, să replice condițiile de examen cât mai fidel, pentru ca elevul să nu fie deconcentrat la examen. Oferirea de feedback asupra învățării este un element-cheie în relația cu proprii elevii a profesorului de specialitate. Elevul trebuie să înțeleagă ce a determinat obținerea unei anumite note/punctaj, pentru a putea, cu sprijinul profesorului să aibă intervenții de corijare a stării de învățare”.
Recapitularea materiei, cheia succesului
Ghidul sugerează ca în apropierea examenului de Bacalaureat, fiecare profesor de specialitate să gândească un program de sprijin care să asigure cadrul de recapitulare a materiei, astfel încât să acopere competențele prevăzute în programa de examen prin orele de pregătire la disciplina de predare.
“O provocare suplimentară apare la disciplinele care au corespondent în probele de examen, dar care au fost predate în anii anteriori (clasele a IX-a – a XI-a), în acest sens, profesorul trebuie să acorde atenție refacerii relației sale cu elevii și să asigure sprijinul în opțiunea pe care aceștia o fac, referindu-ne aici mai ales la proba la alegere a examenului de bacalaureat”, mai precizează ghidul.