Cum vor elevii și profesorii să arate anul școlar următor. Ce spun despre organizarea pe module

0
Publicat:

Majoritatea elevilor preferă noua structură a anului școlar, în schimb ce jumătate dintre părinți ar prefera două semestre pe an școlar în loc de cinci module, potrivit unui studiu al Unității de Cercetare în Educație din cadrul CNPEE.

Elevii sunt foarte mulțumiți de noua organizare a anului școlar - Foto Arhiva
Elevii sunt foarte mulțumiți de noua organizare a anului școlar - Foto Arhiva

Ministerul Educației a făcut un sondaj pentru a vedea cât succes a avut noua structură a anului școlar, după un an de la implementare. Reamintim că din anul școlar 2022-2023, elevii învață în cinci intervale de cursuri, module, de șase - opt săptămâni de școală și au cinci vacanțe.  

Datele arată că cei mai mulți elevi, 61%, preferă această organizare pe module și circa 70% vor ca noul an școlar să fie structurat în continuare astfel.  

Cei mai mulți , 82%, apreciază că această structură le permite o mai buna gestionare a efortului din perioadele de școală. Totodată, 72% spun că au mai mult timp liber, 61% că s-a redus presiunea din cauza evaluărilor, dar și stresul legat de obținerea notelor (46%). 

În plus, 54% dintre elevi spun că au mai mult timp pentru aprofundarea anumitor teme sau subiecte de studiu, iar 60% că își pot urma propriul ritm de învățare.  

Cu toate acestea, jumătate dintre părinții care au răspuns studiului ar prefera ca anul școlar să cuprindă două semestre. Pentru cinci module optează 36% dintre părinți. 

Deși majoritatea, 80%, apreciază modul în care au fost organizate activitățile școlare, 40% dintre părinții respndenți nu pot aprecia măsura în care noua structura a anului școlar ar fi mai potrivită, din perspectiva pregătirii elevilor pentru examenele naționale, comparativ cu structura de organizare pe două semestre. 

Cum văd profesorii noua structură

Majoritatea dascălilor, 80% dintre respondenți, cred că structura pe module a adus beneficii la nivelul evaluării elevilor, în sensul reducerii presiunilor care se resimțeau mai ales în privința încheierii mediilor semestriale. 

Astfel, 45% dintre profesori cred că actuala organizare a anului școlar în cinci intervale de cursuri ar trebui menținută în formula actuală, în timp ce un sfert dintre profesori consideră că este o măsură bună, dar care are nevoie de unele îmbunătățiri. 

Cea mai mare greutate resimțită de profesori (62%) se referă la mobilizarea elevilor și reluarea efortului din cauza fragmentărilor timpului școlar. 

Directorii, 60%, cred că cel mai mare beneficiu al acestei structuri este la nivelul stării de bine a elevilor. De asemenea, mai mult de jumătate consideră că starea de bine a profesorilor și climatul școlar s-au schimbat în bine. Cu toate că, o treime din directori constată o scădere a calității practicilor de evaluare, notare și încheiere a mediilor - procentele o indică drept cea mai frecvent menționată schimbare negativă.  

De aceea, cel mai critic aspect influențat de schimbarea structurii școlare rămâne evaluarea. 

Studiul a fost realizat prin metoda chestionarului online, în  perioada 17-31 octombrie 2023, în 892 de unități de învățământ. Au răspuns  375 de directori, 22.946 de elevi, 37.936 de părinți și 6.840 de profesori.  

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite