Laude în exces pentru ministra Educației Ligia Deca după dezastrul de la testele PISA
0Zeci de comentarii pozitive au apărut pe pagina de Facebook a ministrei Ligiei Deca, după ce a țara noastră s-a poziționat pe penultimul loc la testele PISA 2022. Utilizatorii rețelei se întreabă dacă „a pus echipa de comunicare fabrica de trolli la treabă?”
Rezultatele elevilor români la testele sunt dezastruoase, 42% dintre elevii români de 15 ani nu înțeleg un text citit, iar 49% nu au reușit să atingă un nivel de bază la Matematică. Cu toate acestea, pagina de Facebook a ministrei Ligia Deca a fost invadată de comentarii de laudă.
Ministra este lăudată pentru noile legi ale educației, iar multe dintre comentarii sunt identice. De aceea, rămâne întrebarea dacă aceste comenatarii nu sunt generate cu ajutorul inteligenței artificiale, prin conturi false sau de postaci.
Postarea ministrei scotea în evidență părțile pozitive ale raportului PISA :
„Una dintre concluziile raportului PISA 2022 este că avem un sistem de educație rezilient și că, prin măsurile luate, am reușit să limităm efectele pandemiei. Statistic, rezultatele României la PISA 2022 s-au menținut la aproximativ același nivel ca în 2018.”, scria Ligia Deca pe Facebook.
În total, postarea a strâns, până la acest moment, aproape o mie de comentarii. Unele dintre ele au strâns reacții de la aproape 500 de utilizatori ai rețelei.
„Raportul PISA 2022 subliniază cu optimism reziliența sistemului de educație din România în fața pandemiei, evidențiind eforturile depuse pentru limitarea impactului” este unul dintre comentariile cu cele mai multe reacții de la internauți. Acesta este scris de un cont deschis la sfârșitul lunii iulie și care distribuie numai postările fostului premier, Nicolae Ciucă.
Pe același model, un alt comentariu a strâns sute de reacții :„Cu rezultatele constante la PISA 2022, România demonstrează stabilitate în performanțele educaționale, chiar în contextul unei scăderi a mediei la nivel global”. Acesta este postat tot de un cont creat recent și care distribuie zilnic postări ale lui Nicolae Ciucă.
O mulțime de comentarii în același stil pot fi citite la postarea optimistă a Ministrului Educației :
- „Noile măsuri din legea învățământului preuniversitar arată o angajare serioasă în acest sens.”
- „În ciuda unei scăderi a procentajului elevilor cu competențe la matematică conform OECD, România a păstrat rezultatele aproape constante”
- ”Programul „Învățare remedială” și sprijinul financiar pentru profesori reflectă preocuparea pentru progresul individual al elevilor”
- „Faptul că numărul elevilor afectați de bullying a scăzut în comparație cu 2018 indică o îmbunătățire a climatului școlar.”
- „O abordare integrată ce vizează nu doar rezultatele, ci și bunăstarea și siguranța elevilor.”
- „Invitația de a lucra împreună pentru atingerea potențialului copiilor reflectă un apel la colaborare și responsabilitate colectivă.”
- „Încurajăm continuarea cooperării dintre părinți, profesori și autorități, pentru a asigura un mediu educațional sănătos și stimulativ.”
- „Desegregarea sistemului educațional reprezintă un pas important pentru asigurarea accesului egal la o educație de calitate.” – sunt alte exemple de comentarii de la postare.
Pe de altă parte, alți utilizatori ai rețelei de socializare spun că aceste comentarii sun false: „troll!”, „fake”. Oamenii sunt revoltați de laude și au scris „De ce minți?” în dreptul mai multor comentarii pozitive.
Cineva a comentat „e la caterinca? Si de ce copiati toti de la unul la altul? Ah, asta e invatamantul romanesc, da. M-am prins. :)))”.
Un alt răspuns la aceste laude „Aceleași cuvinte grețoase, de lemn (...), le copiați unii de la alții sau ce se întâmplă? Aveți sarcină de partid? Seamănă cu recenziile de clasa 8-a, învățate pe de rost, din care copiii nu înțeleg nimic.”
Cele mai multe conturi care au postat laude la adresa ministrei și a legilor educației sunt relativ noi și au în jur de până la 200 de conturi marcate ca „prieteni”, aceleași conturi în majoritatea cazurilor, și au menționate public starea civilă și orașul din care provin, potrivit profilurilor acestora, după cum scrie Edupedu.
România nu chiar atât de educată
PISA este un studiu comparativ internațional care măsoară competențele elevilor de 15 ani la citire, matematică și științe.
România se situează în coada clasamentului, sistemul școlar românesc fiind superior doar sistemului de învățământ din Bulgaria.
Comparativ cu media OCDE, care a scăzut considerabil datorită pandemiei, rezultatele României sunt slabe. Ponderea elevilor cu rezultate slabe la cele trei domenii este de două ori mai mare.
În țara noastră, 33,2% dintre elevi se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional.
Noua lege a învățământului preuniversitar, promulgată de Klaus Iohannis, a intrat în vigoare în luna septembrie a acestui an. Proiectul este unul pe care l-a lansat în dezbatere publică chiar Președintele României, în 2018.
În acel an, 2018, elevii din țara noastră au înregistrat cel mai mic punctaj din ultimii șase ani la testele PISA. Iar situația pare neschimbată și anul acesta.
Ligia Deca, deranjată de comentariile negative
Ministra Educației povestea, în cadrul unei dezbateri, că este deranjată de comentariile negative de pe rețelele de socializare.
Mai mult decât atât, aceasta spune într-o înregistrare difuzată de B1TV, că angajații din Minister șterg astfel de mesaje.
„Atunci când postez ceva referitor la activitatea mea de ministru… Sigur, colegii mei de la Comunicare se ocupă să şteargă astfel de lucruri, dar sunt foarte multe înjurături, atacuri la persoană, neadevăruri, chestiuni care ţin de caracteristicile mele fizice sau de cum mă îmbrac sau de familia mea şi aşa mai departe. (...) Şi eu sunt un adult care ştiu mecanismul psihologic care generează astfel de chestiuni, ştiu că nu e vorba despre mine şi, cu toate acestea, dacă n-apucă colegii mei să le şteargă suficient de repede, mă încarc negativ. Am o zi proastă!”, a spus Ligia Deca în înregistrarea audio difuzată la începutul lui noiembrie.