Copiii geniali, priviţi cu ostilitate de statul român

0
0

Statul român şi-a asumat legal susţinerea copiilor supradotaţi, însă, din lipsă de fonduri,totul a rămas pe hârtie. Specialiştii susţin, mai mult, că sistemul actual îi inhibă şi le este astfel ostil.

Avem o lege care prevede selectarea şi educarea copiilor supradotaţi, cu performanţe deosebite, într-un sistem separat de cel naţional.

Însă aceste prevederi au rămas doar în scris. În realitate, din lipsă de bani sau de interes, statul român nu a creat mediul necesar dezvoltării acestor elevi şi, mai mult, tinde să-i izoleze, susţin experţii în educaţie alternativă.

Misiune imposibilă: 6% din PIB

Principalul motiv din cauza căruia nu s-a făcut nimic până acum pentru educaţia copiilor supradotaţi este lipsa de fonduri, mai exact nealocarea celor 6% din PIB pentru sistemul de educaţie. 

Astfel, în legislaţie era prevăzut un Centru Naţional de Instruire Diferenţiată care ar fi trebuit înfiinţat până acum, însă nici foştii şi nici actualii oficiali de la Ministerul Educaţiei nu au pus în aplicare această prevedere din Legea Educaţiei Naţionale, intrată în vigoare în 2011.

„Instituţiile acestea specializate nu funcţionează pentru că nu au avut resurse financiare niciodată. Cadrul legal există, resurse umane care ar putea să facă muncă suplimentară există şi avem copii care sunt capabili de performanţă şi au nevoie de un program special, deci, în consecinţă, alocarea de bani este singura problemă“, a explicat pentru „Adevărul“ fostul secretar de stat Oana Badea, care a negociat în Parlament elementele de detaliu în ceea ce priveşte reglementarea învăţământului pentru copiii şi tinerii capabili de performanţe înalte.

„Dacă ne uităm atent în bugetul pe care Ministerul Educaţiei vrea să îl aloce, ne dăm seama că nu sunt destule fonduri“, a spus Badea. Aceasta a mai afirmat că nu ştie „să existe vreun demers oficial în privinţa Centrului Naţional de Instruire Diferenţiată“, deşi susţine că „a fost un consens al tuturor partidelor cu privire la înfiinţarea şi derularea programelor“.

Timide iniţiative locale

Reprezentanţii actualei conduceri a ministerului spun şi ei că nu există fondurile necesare deocamdată, dar că există în plan realizarea unei programe diferite pentru elevii supradotaţi.

„Dacă nu s-au alocat fondurile necesare înfiinţării acestui Centru Naţional de Instruire Diferenţiată, asta nu se va întâmpla pe timp de criză. Momentan lucrăm la elaborarea unei noi programe, la început pentru învăţământul de masă, apoi şi pentru cei supradotaţi“, a declarat actualul secretar de stat pe preuniversitar Stelian Fedorca. 

Acesta a menţionat că există iniţiative la nivel local, în Satu Mare şi Iaşi, de exemplu, unde consiliile judeţene au înfiinţat centre de excelenţă finanţate din bani publici.

„Ne pierdem valorile“

Cei care se ocupă, din „barca“ nonguvernamentală, de formarea specializată a minorităţii elevilor geniali susţin că statul a fost chiar mai mult decât indiferent şi vorbesc despre inhibarea acestora de către sistem şi pierderea potenţialului lor. 

Statul nu face nimic, dimpotrivă, ministerul are chiar o atitudine ostilă la adresa acestui gen de programe. Ne pierdem valorile intelectuale. În loc ca aceşti copii să ajungă la performanţe, ei se pierd fiindcă nu sunt valorificaţi şi pleacă. Este vorba de anularea potenţialului în ţară. Am semnale din teritoriu că există inspectori care doresc să inhibe acest potenţial, fiindcă nu ştiu cu ce se mănâncă şi cum ar trebui să procedeze în acest caz“, susţine preşedintele organizaţiei IRSCA Gifted Education România, Florian Colceag, cel care a elaborat de altfel textul din Legea Educaţiei Naţionale destinat acestor copii şi care lucrează cu ei.

„Au venit la mine părinţi disperaţi care au copii supradotaţi şi care nu au unde să îi ducă, fiindcă în momentul de faţă nu există o şcoală de stat pentru aceştia. Nu au fost bani pentru construirea unei astfel de instituţii. Ştiu că e criză financiară, dar să nu uităm că avem o criză de valoare intelectuală în ţară şi în continuare spunem că nu ne permitem să-i ajutăm pe aceşti copii“, a declarat Colceag. 

Tinerii aceştia care au un asemenea potenţial, care ar putea să schimbe ceva, să orânduiască ţara, pleacă cu disperare şi, în mod paradoxal, ei sunt patrioţi“, încheie expertul.

Programă specială pentru supradotaţi

Statul ar trebui să creeze, în primul rând, programă şcolară pentru aceşti copii, urmând modelul occidental de descentralizare a sistemului naţional de educaţie, susţine Ştefan Pălărie, expert în educaţia diferenţiată şi preşedintele „Şcolii de Valori“, un alt ONG care se ocupă cu valorificarea copiilor talentaţi. 

Potrivit lui Pălărie, elevii supradotaţi sunt la rândul lor critici faţă de sistemul clasic de educaţie: „Este specializat pentru a obţine mediocritate“, spun ei.

Reprezentantul „Şcolii de Valori”, care lucrează cu copii de liceu, spune că a realizat şi profilul elevului supradotat, criteriile care pot determina performanţa. Primul factor este existenţa unui mediu familial favorizant care îi ocroteşte pe copii: părinţi care reuşesc să fie parteneri cu copiii.

De asemenea, aceste familii oferă, în general, o securitate financiară. Un alt factor decisiv este întâlnirea cu un dascăl care să-i trezească elevului pasiunea pentru o materie anume. Al treilea element este existenţa în permanenţă a unui mediu competitiv care să ridice ştacheta, atât în familie, cât şi în cercul de prieteni sau în clasa în care învaţă.

Izolarea lor, ”o uriaşă eroare”

Pe de altă parte, fostul ministru Daniel Funeriu, iniţiatorul actualei Legi a Educaţiei Naţionale, susţine că „studiile internaţionale arată că aceşti copii trebuie trataţi cu mare atenţie pentru a nu-i desincroniza de alţi copii“. „A-i izola şi lăsa între ei ar fi o uriaşă eroare. Realitatea ştiinţifică arată două lucruri: că numărul acestor copii este extrem de redus, iar lor trebuie să li se acorde atenţie specială, dar mai arată şi că numărul părinţilor care cred că au copii supradotaţi este foarte mare“, a spus Funeriu.

Statul nu face nimic, dimpotrivă, ministerul are chiar o atitudine ostilă la adresa acestui gen de programe.Florian Colceag, preşedinte IRSCA Gifted Education România  
Dacă nu s-au alocat fondurile pentru Centrul Naţional de Instruire Diferenţiată, asta nu se va întâmpla pe timp de criză.Stelian Fedorca, secretar de stat, Ministerul Educaţiei

Sprijin doar pe hârtie

Legea Educaţiei Naţionale din 2011, iniţiată pe vremea ministrului Daniel Funeriu, prevede un pachet de măsuri destinate copiilor supradotaţi, cu performanţe deosebite, care nu au fost puse în aplicare nici până în prezent.

Astfel, potrivit legii, „statul sprijină copiii şi tinerii capabili de performanţe înalte atât în unităţi de învăţământ, cât şi în centre de excelenţă. Centrele de excelenţă sunt înfiinţate prin ordin al ministrului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.“

De aceste instituţii ar fi trebuit să se ocupe, la nivel de ţară, Centrul Naţional de Instruire Diferenţiată, care nu a fost însă înfiinţat nici acum, deşi există în acest sens un proiect de hotărâre de Guvern pus în dezbatere de minister din 2011. 

Mai mult, legea prevede că „resursele umane, curriculare, informaţionale, materiale şi financiare pentru susţinerea copiilor şi a tinerilor capabili de performanţe înalte se asigură de unităţile de învăţământ şi de inspectoratele şcolare, conform normelor metodologice elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului“, însă nici acest punct nu a fost bifat, aşa cum nu s-au pus în aplicare nici olimpiadele, bursele şi formele de sprijin material promise prin lege supradotaţilor.

Mai multe - Educație

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite