100 de copii ucraineni merg la o școală din București

0
0

Peste 100 de copii din Ucraina, refugiați din calea războiului, au participat luni la Școala nr. 73 „Barbu Delavrancea” din București la o ceremonie de deschidere a noului școlar și pentru ei.

Elevi din Ucraina, în curtea Școlii nr. 73 din București Foto: Salvați Copiii
Elevi din Ucraina, în curtea Școlii nr. 73 din București Foto: Salvați Copiii

Copiii – elevi de ciclu primar – au fost incluși în programul Școală după Școală derulat de Organizația Salvați Copiii.

Elevii ucraineni sunt organizați în grupe speciale, sub îndrumarea a cinci profesori care vorbesc limba ucraineană. Ei vor participa de luni până vineri, începând cu ora 13.00, la activități educaționale, vor învăța după programa din Ucraina, dar vor lua și lecții de Limba română.

Liliana Bibac-Moșneguțu, coordonatoarea proiectului, a explicat că fiind vorba despre elevi din clasele primare e dificil ca ei să învețe doar pe tablete și că au nevoie de cursuri față în față, chiar dacă în regim de after school.

Doar 1% înscriși

Până acum, aproape trei sferturi (73%) dintre copiii ucraineni care se află în România și-au continuat educația la distanță, urmând online programa din Ucraina, 7% dintre aceștia și-au întrerupt complet educația, în vreme ce 6% au frecventat școlile românești, unde s-au organizat clase speciale cu predare conform programei ucrainene și cu profesori din țara de origine, doar 1% fiind înscriși ca audienți în sistemul românesc de educație, arată datele unei consultări realizate de Salvați Copiii România.

Yuliia Raicheva, coordonatorul echipei de profesori ucraineni, a mulțumit pentru sprijin adăugând că speră într-o cooperare și mai puternică.

La rândul ei, Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România, a spus că „pentru copii, este important accesul la educație în limba maternă, atât din punct de vedere cognitiv, cât și emoțional, pentru că plecarea lor de acasă s-a produs ca o traumă. Sunt copii care și-au pierdut unii casele, alții școlile și este esențial să fie restabilite liante socio-emoționale, așa cum este educația în limba maternă. Totodată, este crucial ca acești copii să se simtă integrați, să nu aibă povara de a fi străini”.

Unu dintr-o sută știa românește

În această vară, Salvați Copii România a făcut un sondaj analizând opţiunile mamelor din Ucraina cu privire la continuarea educației copiilor pe durata șederii în România. Opinia cea mai frecventă – 64% – a fost aceea ca elevii să-și continue intruirea în sistem ucrainean, în cadrul unor clase speciale organizate în școlile românești. 24% dintre mame au spus că ar prefera o integrare treptată, prin parcurgerea unui an pregătitor în sistem ucrainean, dar cu predare intensivă a limbii române, urmat de integrarea în sistemul românesc. Pentru doar 9% dintre copiii ucraineni, soluția aleasă ar fi cea a integrării directe în sistemul românesc, alături de colegi de clasă români și cu o predare intensivă a limbii române. Diferența de 3% este reprezentată de copii ai căror mame ar prefera o altă variantă.

Datele adunate de organizație arată că trei sferturi dintre copiii ucraineni nu știu românește, 28% au început să învețe limba română și doar 1 din 100 știau limba română înainte să ajungă în România, fiind de etnie română.

Educație


Ultimele știri
Cele mai citite