Tarifele lui Trump vor afecta și industria militară a SUA, avertizează oficiali europeni și americani
0Într-o mișcare ce se anunță mai mult decât o simplă perturbare economică, tarifele impuse de Donald Trump riscă să devină un adevărat factor de destabilizare în producția de armament a Statelor Unite. Conform planului său, acest program ar putea perturba lanțurile globale de aprovizionare pe care Pentagonul le-a construit timp de decenii, ar face armele americane mai scumpe și ar complica colaborările internaționale în fața unui inamic comun: China, scrie Politico.eu.

Această abordare unilaterală a Statelor Unite, combinată cu riscurile generate de aceste tarife, ar putea determina partenerii sceptici să se orienteze către alte colaborări, spun unii diplomați, oficiali și analiști din industria apărării. Proiectele comune care au legat America de aliați din întreaga lume, inclusiv producția de submarine împreună cu Regatul Unit și Australia, ar putea fi puse sub semnul întrebării. În loc să sprijine un sistem global de apărare, măsurile lui Trump riscă să erodeze încrederea și previzibilitatea unei relații de apărare care a beneficiat, până acum, atât Statele Unite, cât și partenerii lor.
Un diplomat dintr-o țară NATO a declarat sub protecția anonimatului: „Avem propriile noastre cerințe și vom face ceea ce are sens pentru noi. Ne uităm cu atenție la ceea ce trebuie să dezvoltăm acasă”. Această replică subliniază tensiunea dintre dorința de a proteja interesele interne și necesitatea de a menține o relație de apărare reciproc avantajoasă.
Cu toate că Trump promovează acest plan ca o mișcare de redistribuire a veniturilor și de echilibrare a comerțului, riscul este ca promisiunile sale de a transforma Statele Unite într-o putere industrială să se dovedească un eșec. Casa Albă susține că este nevoie de fabricarea de piese „fără a depinde excesiv de importuri pentru componentele esențiale”. Însă, în practică, acest lucru este mult mai greu de realizat. Pentagonul a investit timp și resurse pentru a crea o rețea globală de furnizori, iar acum aceasta riscă să fie distrusă, cu efecte directe asupra producției de arme americane și a partenerilor internaționali.
Peste 80% din piese avioanelor F-35 sunt produse în afara SUA
„Vor exista penurii de materiale, retaliere din partea aliaților și alți parteneri și costuri mult mai mari pentru unele componente esențiale”, avertizează Bill Greenwalt, fost oficial al Pentagonului. Și, deși tarifele globale sunt prezentate drept o măsură de protecție economică, ele riscă să răstoarne colaborările de succes dintre țările aliate în domeniul apărării. Printre aceste programe se numără avioanele de vânătoare F-35, folosite de 20 de națiuni, și alte proiecte vitale pentru apărarea în Europa și în regiunea Indo-Pacific.
Peste 80% din piese avioanelor F-35 sunt produse în afara SUA iar prețurile avioanelor ar putea crește simțitor. Ceea ce ar afecta viitorii clienți.
Mașinile de luptă Stryker, produse în Canada
Ultimele decizii ale noii administrații de la Washington vor lovi cumplit în programul Stryker. Armata SUA e dependentă de mașinile de luptă Stryker care nu sunt produse în State, ci în Canada.
Stryker-urile sunt fabricate de General Dynamics Land Systems Canada (GDLS-C) la o uzină din London, Ontario. Începând cu 2 aprilie, această uzină și toate vehiculele produse acolo au fost supuse tarifelor de 25% impuse de administrația Trump asupra automobilelor fabricate în Canada.
Având în vedere importanța strategică a acestui vehicul pentru armata americană și incapacitatea fabricilor din SUA de a-l produce intern, întreaga flotă Stryker va fi afectată până la găsirea unei soluții, atrag atenția americanii. Această situație scoate la iveală o realitate îngrijorătoare: dependența militară a SUA de producția externă, chiar și pentru echipamentele esențiale de luptă.
Aceste parteneriate, construite cu multă muncă și ani de întâlniri și acorduri cu Washingtonul, ar putea ajunge acum într-o zonă de incertitudine. „Ne bazăm pe Statele Unite pentru cele mai bune echipamente”, spune un oficial european. „Capacitatea industrială europeană a evoluat semnificativ și dorim să fim furnizori de securitate, nu doar consumatori”. Acest lucru presupune investiții majore în producția locală, pentru a reduce dependența de piesele și componentele americane.
În acest context, inițiativa care a unit Statele Unite, Regatul Unit și Australia pentru construirea de submarine nucleare ar putea să nu se mai materializeze dacă costurile pieselor devin prea mari. „Vor fi efecte de undă în toată industria”, adaugă Greenwalt. „Contractorii pot fi obligați să suporte costurile suplimentare sau să caute furnizori interni, dar acest lucru va dura ani de zile. Nu poți doar să faci o comandă și să schimbi rapid întregul sistem de aprovizionare”.
De asemenea, strategia administrației de a crea locuri de muncă interne prin producerea pieselor pentru armament în SUA ar putea să întâmpine dificultăți majore din cauza lipsei de forță de muncă în sectorul apărării. Concurența din alte industrii, în special din sectorul serviciilor, face dificilă atragerea de personal calificat. „Nu sunt suficiente persoane în sectorul aerospațial și de apărare pentru a satisface cerințele actuale”, a subliniat Dak Hardwick, vicepreședinte al Asociației Industriei Aerospațiale.
În plus, complexitatea producției de armament ar putea însemna aplicarea de multiple tarife asupra acelorași componente pe măsură ce acestea traversează granițele. Senatorul Mark Kelly din Arizona a explicat că lanțul de aprovizionare global este atât de complicat, încât unele produse de apărare ajung să fie taxate de mai multe ori pe măsură ce sunt asamblate, ceea ce duce la creșterea prețurilor finale.
În aceste condiții, grupurile de afaceri cer ca industria de apărare să beneficieze de o excepție strategică pentru a evita creșterea costurilor Pentagonului, tulburările din lanțul de aprovizionare și imposibilitatea de a onora angajamentele de securitate ale Statelor Unite.