Povești false destinate americanilor: Prima doamnă a Ucrainei și-a cumpărat o masină Bugatti cu bani din fondurile de ajutor ale SUA
0O rețea de site-uri web cu sediul în Rusia, deghizate în ziare locale americane, pompează povești false ca parte a unei operațiuni bazate pe inteligență artificială care vizează din ce în ce mai mult alegerile din SUA, poate dezvălui o investigație BBC. Un fost ofițer de poliție din Florida care s-a mutat la Moscova este unul dintre personajele-cheie din spatele acestei rețele.

Ar fi fost o știre bombă: dacă ar fi fost adevărată. Olena Zelenska, prima doamnă a Ucrainei, ar fi cumpărat o mașină sport rară Bugatti Tourbillon de 4,5 milioane de euro în timpul vizitei la Parisul pentru comemorarea Zilei Z, în iunie. Se presupune că sursa fondurilor a fost ajutorul militar american. Povestea a apărut pe un site francez obscur în urmă cu doar câteva zile și a fost rapid dezmințită.
Experții au semnalat anomalii pe factura postată online. Un avertizor citat în poveste apare doar într-un videoclip editat, care ar fi putut fi creat artificial. Bugatti a emis o dezmințire tranșantă, numind-o "știre falsă", iar dealerul său din Paris a amenințat cu acțiuni în justiție împotriva persoanelor din spatele poveștii.
Însă minciuna a apucat să devină virală, răspândită larg de influenceri.
Activistul pro-Rusia, pro-Donald Trump, Jackson Hinkle, a postat un link pe X, văzut de peste 6,5 milioane de oameni. Câteva alte conturi au răspândit povestea altor cel puțin 12 milioane de utilizatori, conform statisticilor site-ului.
Sursa: o operațiune de dezinformare cu originea în Rusia, menită să submineze guvernul Ucrainei, dezvăluită pentru prima dată de BBC Verify anul trecut.
O investigație desfășurată pe parcursul a mai mult de șase luni și care a presupus examinarea a sute de articole pe zeci de site-uri web, a constatat că operațiunea are o nouă țintă, alegătorii americani.
În timp ce unele au fost ignorate, altele au fost distribuite de influenți membri ai Congresului SUA.
Un alt fals care a devenit viral la începutul acestui an a vizat mai direct politica americană.
A fost publicat pe un site numit The Houston Post – unul dintre zecile de site-uri cu nume americane care sunt de fapt conduse de la Moscova – și a susținut că FBI a interceptat ilegal stațiunea lui Donald Trump din Florida.
S-a jucat pliat perfect pe acuzațiile lui Trump că sistemul juridic este îndreptat în mod nedrept împotriva lui, că există o conspirație pentru a-i zădărnici campania și că oponenții săi folosesc trucuri murdare pentru a-l submina. Trump însuși a acuzat FBI-ul că îi ascultă conversațiile.
„Rusia va fi implicată în alegerile din SUA din 2024, la fel ca și în altele”, a spus Chris Krebs, care, în calitate de director al Agenției SUA pentru Securitate Cibernetică și Securitate a Infrastructurii, a fost responsabil cu asigurarea integrității alegerilor prezidențiale din 2020.
Cum sunt răspândite știrile false
Operațiunea investigată de BBC Verify folosește inteligența artificială pentru a genera mii de știri, postate pe zeci de site-uri cu nume menite să sune americane – Houston Post, Chicago Crier, Boston Times, DC Weekly și altele. Unii folosesc nume de ziare reale care nu mai au activitate de ani sau decenii,
Majoritatea poveștilor de pe aceste site-uri au și părți de adevăr, fiind inspirate din știri reale publicate pe alte site-uri, aparent rescrise de un software cu inteligență artificială.
Poveștile sunt atribuite unor jurnaliști falși cu nume inventate și, în unele cazuri, cu poze de profil luate de pe internet.
De exemplu, o fotografie a popularei scriitoare Judy Batalion a fost folosită pentru a semna mai multe articole pe un site web numit DC Weekly de către o persoană numită „Jessica Devlin”.
Poveștile îmbină adesea probleme politice americane și ucrainene; spre exemplu, într-unul se susținea că o lucrătoare pentru o ținută de propagandă ucraineană a fost consternată să constate că i s-au atribuit sarcini menite să-l doboare pe Donald Trump și să-l întărească pe președintele Biden.
Un alt articol a inventat o excursie de cumpărături la New York făcută de prima doamnă a Ucrainei și a susținut că a avut o atitudine rasistă față de personalul unui magazin de bijuterii.
BBC a descoperit că documente falsificate și videoclipuri false de pe YouTube au fost folosite pentru a susține ambele povești false.
Unele dintre falsuri obțin rate ridicate de angajare pe rețelele de socializare, a explicat Clement Briens, analist senior în informații despre amenințări la compania de securitate cibernetică Recorded Future.
Alți experți - de la Microsoft, Universitatea Clemson și de la Newsguard, o companie care urmărește site-urile de dezinformare - au urmărit de asemenea rețeaua. Newsguard spune că a numărat cel puțin 170 de site-uri conectate la operațiune.
„Inițial, operațiunea părea restrânsă”, a explicat McKenzie Sadeghi, editorul de AI și influență străină la Newsguard. Dar a crescut semnificativ cu fiecare săptămână în ceea ce privește dimensiunea și acoperirea. Oamenii din Rusia citau și stimulau în mod regulat aceste narațiuni, prin intermediul televiziunii de stat ruse, a oficialilor de la Kremlin și a influencerilor Kremlinului.
Cazul fostului polițist american
Una dintre persoanele cheie implicate în operațiune este John Mark Dougan, un fost militar din Marina SUA care a lucrat ca ofițer de poliție în Florida și Maine în anii 2000.
Dougan a creat un site web menit să colecteze informații despre fostul său angajator, Biroul Șerifului din Palm Beach.
Aici au fost publicate informații autentice, inclusiv adresele de domiciliu ale ofițerilor de poliție, alături de povești și zvonuri false. FBI i-a percheziţionat apartamentul în 2016, moment în care a fugit la Moscova.
De atunci, a scris cărți, a raportat din părțile ocupate ale Ucrainei și a avut apariții pentru think tank rusești, la evenimente militare și la un post de televiziune deținut de ministerul rus al apărării.
În conversațiile prin mesaje text cu BBC, Dougan a negat categoric că ar fi implicat în site-urile web false Marți, el a negat că ar avea cunoștință despre știrea fabricată cu achiziția mașinii sport Bugatti de către prima doamnă a Ucrainei.
Alteori ănsă s-a lăudat cu priceperea sa în a răspândi știri false.
La un moment dat, el a sugerat că activitățile sale sunt o formă de răzbunare împotriva autorităților americane.
„Pentru mine este un joc”, a spus el. „Și o mică revanșă”
Un număr mare de dovezi digitale arată, de asemenea, legături între fostul ofițer de poliție și site-urile web din Rusia.
BBC și experții consultați de BBC au urmărit adrese IP și alte informații digitale pe site-urile web conduse de Dougan.
Un articol apărut pe site-ul DC Weekly, scrisă ca răspuns la un articol din New York Times care îl menționa Dougan, a fost atribuită unui „Un cetățean american, proprietarul acestor site-uri, care ar fi susținut: „Eu sunt proprietarul, cetățean american, veteran, născut și crescut în Statele Unite.”
Articolul a fost semnat cu adresa de e-mail a lui Dougan.
Alegerile din SUA, vizate de rețeaua de dezinformare
Operațiunea în care este implicat Dougan și-a schimbat din ce în ce mai mult focusul de la poveștile despre războiul din Ucraina la poveștile despre politica americană și britanică.
Articolul fals despre FBI și presupusa interceptare telefonică din stațiunea lui Trump Mar-a-Lago a fost una dintre primele povești produse de rețea în întregime despre politica SUA, fără nicio mențiune despre Ucraina sau Rusia.
Clint Watts, care conduce Centrul de analiză digitală a amenințărilor Microsoft, a spus că operațiunea îmbină adesea probleme importante atât în Ucraina, cât și în Occident.
Watts a explicat că volumul de conținut și sofisticarea tot mai mare a eforturilor din Rusia ar putea reprezenta o problemă semnificativă în perioada premergătoare alegerilor din noiembrie.
„Nu au parte de distribuție în masă de fiecare dată”, a spus el, remarcând totuși că știrile săptămânale ar putea face ca narațiunile false să câștige teren în „oceanul informațional” al unei campanii electorale majore.
„Poate avea un impact nemaipomenit”, iar poveștile din rețea pot lua avânt rapid, a spus el.
„S-au dus vremurile în care Rusia cumpăra reclame în ruble sau avea troli vizibili care stau într-o fabrică din Sankt Petersburg”, a explicat Nina Jankowicz, șefa American Sunlight Project, o organizație non-profit care încearcă să combată răspândirea dezinformării.