Cum își menține Rusia flota de avioane occidentale în aer. Sute de aeronave zboară în ciuda sancțiunilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un Airbus al companiei Ural Airlines a aterizat în orașul rusesc Ekaterinburg pe 14 noiembrie anul trecut. Apoi a rămas la sol pe pistă.

Ural Airlines FOTO: Facebook
Ural Airlines FOTO: Facebook

Trei zile mai târziu, o piesă de schimb crucială pentru sistemele de navigație, cu o valoare declarată de peste un sfert de milion de dolari, fabricată de compania americană Northrop Grumman (NOC.N), a sosit pentru avion, arată documentele vamale rusești, scrie reuters.com.

O săptămână mai târziu, pe 24 noiembrie, A320 a decolat spre Moscova și de atunci a fost ocupat cu transportul de pasageri prin Rusia și Asia Centrală, potrivit datelor de urmărire a zborurilor.

În pofida sancțiunilor occidentale menite să împiedice transportatorii ruși să achiziționeze piese pentru avioanele lor Airbus și Boeing, Ural Airlines a importat peste 20 de dispozitive fabricate în SUA de când Rusia a invadat Ucraina în februarie 2022, arată datele vamale.

În total, piese de avion în valoare de cel puțin 1,2 miliarde de dolari au ajuns la companiile aeriene rusești din luna mai a anului trecut - când erau în vigoare cele mai multe restricții comerciale și interdicții de export impuse de SUA și Europa din cauza Ucrainei - până la sfârșitul lunii iunie a acestui an, arată o analiză Reuters a înregistrărilor vamale.

Echipamentul a variat de la articole esențiale necesare pentru a menține un avion în stare de funcționare - cum ar fi dispozitivele Northrop Grumman, supapele de presiune din cabină, afișajele din cabina de pilotaj și trenul de aterizare - la piese de schimb mai banale, cum ar fi cafetiere, telefoane pentru însoțitorii de bord și scaune de toaletă.

Registrele vamale au arătat că piesele au ajuns în Rusia prin intermediari din țări precum Tadjikistan, Emiratele Arabe Unite (EAU), Turcia, China și Kârgâzstan - niciuna dintre acestea nu a aprobat sancțiunile occidentale împotriva Rusiei.

Cifra de 1,2 miliarde de dolari subestimează valoarea totală a pieselor de avion importate în perioada analizată de Reuters, deoarece include doar transporturile destinate direct companiilor aeriene rusești sau unităților de întreținere ale acestora - și nu piesele de avion expediate către alte companii din Rusia.

Oleg Panteleev, șeful think-tank-ului aviatic AviaPort din Moscova, a declarat că liniile aeriene rusești au "rezolvat problema" de a opera în condițiile sancțiunilor occidentale.

"La început a fost un șoc, nimeni nu știa ce să facă", a declarat el pentru Reuters. "După două-trei luni, s-au găsit noi canale de aprovizionare și, după șase sau nouă luni, au apărut destul de multe alternative, ceea ce a permis reducerea prețurilor și a termenelor de livrare".

"INFORMAȚII INUTILE”

Directorul executiv adjunct al Ural Airlines, Kirill Skuratov, a refuzat să comenteze modul în care transportatorul rus și-a procurat piesele de schimb. "Cu siguranță nu vă voi spune asta", a declarat el pentru Reuters. "Este o informație inutilă".

După ce a analizat lista întocmită de Reuters, Northrop Grumman a declarat că nu a identificat nicio vânzare sau serviciu de reparații din partea companiei către entități rusești. Northrop Grumman a declarat că are "procese și proceduri solide pentru a contribui la asigurarea conformității cu toate legile și reglementările aplicabile privind exporturile și sancțiunile".

Guvernul SUA a declarat că controalele sale la export și cele ale aliaților săi au afectat grav sectorul aviației rusești.

"Vom continua să aplicăm cu fermitate controalele noastre prin descoperirea și întreruperea rețelelor ilicite, prin urmărirea persoanelor care se sustrag restricțiilor și prin implicarea directă a industriei și a guvernelor străine pentru a asigura conformitatea", a declarat un purtător de cuvânt al Departamentului de Comerț.

Un oficial al Uniunii Europene a declarat că blocul se coordonează îndeaproape cu țările care au impus restricții comerciale similare pentru a se asigura că acestea nu sunt eludate.

"În unele țări sunt puse în aplicare sisteme de monitorizare, control și blocare a reexporturilor", a declarat oficialul.

Cu siguranță, sancțiunile occidentale au făcut viața mai dificilă pentru sectorul aviatic rusesc.

La jumătatea anului 2022, surse din industria aviatică au descris modul în care unele companii aeriene rusești dezmembrau unele avioane pentru piese. Iar transportatorul rus S7 Airlines a declarat în luna iunie a anului trecut că a trebuit să renunțe la planurile de a lansa un operator low-cost deoarece nu a putut să preia livrarea avioanelor Airbus (AIR.PA) pe care le comandase.

La fel ca și rivalul său american Boeing (BA.N), producătorul european de avioane a tăiat legăturile cu clienții săi din Rusia atunci când au intrat în vigoare sancțiunile.

Însă, la 1 mai anul acesta, transportatorii ruși aveau 541 de avioane occidentale în serviciu activ sau în întreținere, potrivit datelor compilate de furnizorul elvețian de informații aviatice ch-aviation. Această cifră este mai mult sau mai puțin egală cu cea de dinainte de război, luând în considerare cele 75 de avioane închiriate de companiile aeriene rusești care au fost reținute de proprietarii lor străini, arată datele ch-aviation.

Companiile aeriene rusești au transportat 10,1 milioane de pasageri în luna iunie, potrivit agenției federale de statistică ruse Rosstat, față de 8,87 milioane în iunie 2022 și 11,1 milioane în iunie 2021.

Fără avioanele occidentale, companiile aeriene rusești ar fi trebuit să își reducă masiv numărul de aeronave, deoarece au în flotă doar aproximativ 150 de avioane de pasageri de producție rusă, potrivit datelor ch-aviation.

Ministerul rus al Comerțului și autoritatea aviației civile nu au răspuns la mesajele prin care se solicitau comentarii.

TRASEU OCOLITOR

Înainte de restricțiile comerciale, Ural Airlines, Aeroflot (AFLT.MM), S7 și alți transportatori ruși se bazau pe suportul de întreținere de la firme globale precum Lufthansa Technik din Germania.

Când aceste firme au încetat să mai furnizeze servicii - Lufthansa Technik a declarat că a suspendat vânzările către Rusia începând cu 28 februarie 2022 - companiile aeriene rusești s-au orientat către un grup de furnizori mult mai mici.

În aprilie 2022, de exemplu, unitatea de întreținere a S7, S7 Engineering, a început să importe piese de la o companie din Moldova numită Air Rock Solutions, potrivit înregistrărilor vamale.

Primul transport a fost pentru filtre de apă pentru galerele Airbus, cu o valoare declarată de 1.700 de dolari. În următoarele 14 luni, S7 a primit piese de la Air Rock în valoare de cel puțin 1,23 milioane de dolari, arată înregistrările.

Ivan Melnicov, directorul executiv al Air Rock și al unui alt distribuitor de piese de avion din Moldova, Aerostage Services, a negat că ar fi vândut produse în Rusia. El a declarat că majoritatea clienților săi se aflau în Emiratele Arabe Unite și în Kârgâzstan, printre altele.

"Afacerile cu companiile rusești sunt imposibil de făcut din Moldova, pur și simplu având în vedere că băncile lor sunt interzise în Moldova și plățile nu sunt procesate", a declarat Melnicov pentru Reuters. "Nu suntem interesați să ne pierdem partenerii locali și internaționali pentru venituri pe termen scurt".

Cele mai multe dintre transporturile enumerate în registrele vamale rusești ca fiind efectuate de Air Rock și Aerostage au urmat rute ocolitoare, tranzitând Emiratele Arabe Unite sau Kârgâzstanul. Întrebat dacă acest lucru ar putea indica faptul că clienții săi din aceste țări au redirecționat livrările către companiile aeriene rusești, omul de afaceri moldovean nu a răspuns.

SERVICII DE LA A la Z

Numărul de serie listat în evidențele vamale rusești pentru dispozitivul Northrop Grumman trimis la Ekaterinburg anul trecut arată că piesa a fost fabricată în octombrie 2008 și a fost utilizată pe diferite aeronave, inclusiv pe una din Arabia Saudită în urmă cu șase ani, potrivit unei surse din industrie cu acces la bazele de date de întreținere.

În timp ce înregistrările vamale nu menționează numele companiei care a trimis dispozitivul în noiembrie, acestea arată cum mai multe piese americane cruciale, dotate cu giroscoape laser de înaltă tehnologie, au ajuns la Urals Airlines în perioada de 14 luni analizată de Reuters.

În iulie 2022, de exemplu, unul dintre ele a fost expediat către Ural Airlines prin Emiratele Arabe Unite de către Istikloliyat 20, o companie de inginerie civilă cu sediul în Tadjikistan. În septembrie 2022, o altă firmă tadjică de inginerie civilă, Kafolati Komil, a trimis, de asemenea, una dintre piese în Rusia prin EAU, arată datele.

Unele dintre transporturile de piese Northrop Grumman către Ural Airlines care au trecut prin Emiratele Arabe Unite au fost gestionate de o companie numită Skyparts FZCO, arată documentele vamale.

Creată în iunie 2022 și înregistrată într-un birou cu o singură cameră într-una dintre zonele economice libere din Dubai, Skyparts afirmă pe site-ul său web că a fost fondată de profesioniști din domeniul aviației și că oferă clienților asistență "de la nas la coadă" pentru aeronavele lor.

Întrebat despre livrările dispozitivului Northrop Grumman, managerul Skyparts, Saeed Abdulloev, a declarat pentru Reuters că este familiarizat cu piesa și a confirmat că firma din Dubai face afaceri cu companii tadjice, inclusiv Istikloliyat 20.

El a spus că Skyparts a achiziționat una dintre piesele Northrop Grumman de la un furnizor american, dar a negat că a trimis-o vreodată în Rusia. El a refuzat să identifice firma americană.

SOȚ ȘI SOȚIE

Un transportator rus, Nordwind Airlines, pare să fi folosit legăturile de familie pentru a procura piese pentru cele 12 aeronave Airbus și 15 aeronave Boeing din flota sa, arată datele vamale.

Deținută de antreprenoarea rusă Karine Bukrey, potrivit înregistrărilor corporative, compania aeriană a importat sute de piese de la Ramses Turizm. Cu sediul în stațiunea turcească Antalya, Ramses Turizm este deținută de soțul lui Bukrey, Ramazan Akpinar.

Contactat de Reuters la 4 aprilie anul acesta, Akpinar a confirmat că deține Ramses Turizm și că este căsătorit cu Bukrey.

Înregistrările rusești arată că Nordwind a încetat să mai primească piese de la Ramses Turizm la trei zile după ce Reuters a întrebat despre ele. Cu toate acestea, compania aeriană a continuat să importe piese de la o altă companie turcă, Na Havacilik ve Teknik, cu sediul tot în Antalya.

Nordwind a importat, de asemenea, piese prin intermediul unității sale de întreținere, NW Technic, potrivit documentelor vamale. Directorul general Valery Pashaev a declarat pentru Reuters că unitatea sa se concentrează exclusiv pe întreținerea aeronavelor și nu este implicată în achiziționarea de piese.

"Oamenii îmi aduc piese și îmi spun unde să le instalez", a spus Pashaev. "Eu iau piesele și le instalez".

Rusia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite