Transparency International atenţionează despre o posibilă tentativă de legalizare a fondurilor fraudate din Moldova
0În Republica Moldova se menţine riscul legalizării, prin diferite metode, a unor capitaluri de provenienţă dubioasă. În aceste condiţii, declaraţiile recente ale ministrului finanţelor Octavian Armaşu cu privire la o eventuală cedare de către Banca Naţională (BNM) a unei părţi din datoria internă, urmare a convertirii garanţiilor, în favoarea unui potenţial investitor trebuie examinată cu atenţie şi prudenţă.
Acţiunea ar putea fi o modalitate de legalizare a unor fonduri fraudate anterior în Republica Moldova. Comentariul aparţine organizaţiei Transparency International (TI) Moldova, transmite IPN.
Organizaţia subliniază într-o notă de poziţie că recent, într-un interviu, ministrul finanţelor Octavian Armaşu a admis situaţia în care BNM, deţinătoare a valorilor mobiliare emise de Ministerul Finanţelor pentru a converti în datorie internă de stat garanţiile emise de Guvern în noiembrie 2014 şi martie 2015, de 13,2 miliarde de lei, ar putea ceda o parte din titluri, până la 40%, către un investitor.
Potrivit Transparency International Moldova, legea care prevede convertirea în datorie de stat internă a garanţiilor a fost votată cu abateri, prin asumare de răspundere a Guvernului. Chiar dacă legea admite o cedare de până la 40% din valorile mobiliare de stat către un posibil investitor, motivaţia acestuia ar putea fi determinată de dorinţa legalizării unor mijloace de origine dubioasă. Interesul economic şi financiar strict legat de dobânzi lipseşte. Şi, dacă nu s-a reuşit anterior printr-o lege specială de legalizare a capitalului, acum pot fi utilizate alte metode împachetate economic, făcându-se referinţă la independenţa BNM care poate lua o astfel de decizie.
Transparency International Moldova menţionează faptul că tranzacţiile cu investitorii în valori mobiliare de stat sunt considerate secrete, informaţiile despre aceştia nu sunt accesibile publicului şi mai multor instituţii ale statului. Valoarea tranzacţiei s-ar cifra la 5,2 miliarde de lei (40% din cele 13,2 miliarde de lei) – o sumă impunătoare ce constituie aproape un sfert din datoria internă a Republicii Moldova. Astfel, se face evidentă vulnerabilitatea statului şi a Ministerului Finanţelor, fată de un atare investitor.
O eventuală cedare din portofoliul BNM a valorilor mobiliare unui investitor dubios contra unor sume exorbitante şi de origine neclară ar putea avea un impact negativ asupra securităţii Republicii Moldova, ar compromite combaterea spălării banilor; ar reduce eficienţa Agenţiei de Recuperare a Bunurilor Infracţionale nou creată, responsabilă de recuperarea mijloacelor fraudate; ar limita şi constrânge activitatea companiilor implicate în investigarea fraudelor bancare, menţionează Transparency International Moldova.
Transparency International Moldova îşi exprimă îngrijorarea că cedarea valorilor mobiliare de stat ar putea fi o nouă tentativă de legalizare a mijloacelor de origine dubioasă, iar caracterul secret al informaţiilor despre tranzacţiile cu investitorii în valori mobiliare de stat generează riscul unor eventuale abuzuri. Organizaţia atrage atenţia BNM şi MF asupra inadmisibilităţii de a permite legalizarea capitalurilor obţinute ilegal, sub acoperirea unor legi adoptate cu abateri de la prevederile constituţionale de guvernele Leancă, Gaburici şi Filip.