Reorganizare cu forţa în transportul public din Chişinău

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Primarul Dorin Chirtoacă i-a informat azi pe şoferii de maxi-taxi despre reorganizarea transportului în comun Foto: Tudor Iovu
Primarul Dorin Chirtoacă i-a informat azi pe şoferii de maxi-taxi despre reorganizarea transportului în comun Foto: Tudor Iovu

Schema impusă de primarul Dorin Chirtoacă îi înrăieşte pe şoferii de maxi-taxi care-şi vor pierde joburile, dar şi pe călătorii nevoiţi să scoată mai mulţi bani din buzunar.

Microbuzele nu vor mai circula prin centrul Chişinăului. Primarul Dorin Chirtoacă i-a anunţat ieri pe transportatorii privaţi, în timpul unei întruniri la sediul Preturii sectorului Buiucani, că de mâine o parte din liniile de maxi-taxi vor fi anulate, iar alte rute vor fi modificate şi, implicit, mult diminuate.

Astfel, în timp ce unii operatori vor face legătura între sectoarele Capitalei, însă pe rute ocolitoare, alţii vor transporta călătorii din suburbii până la cele mai importante conexiuni rutiere, unde vor lua un troleibuz sau un autobuz. Asta deşi există deja mai mulţi operatori de maxi-taxi pe toate rutele suburbane.

„Fără microbuze, Chişinăul nu putea supravieţui în anii ’90. Din 2007, însă, lucrurile s-au schimbat. Prioritatea acum este pentru troleibuze şi autobuze, iar maxi-taxi-urile vor avea un rol secundar. Poate, pentru unii călători, va costa mai mult să ia un microbuz până într-un punct, iar mai departe să meargă cu troleibuzul, însă aşa funcţionează transportul public în toate oraşele mari din Europa“, a declarat edilul, adăugând că şoferii care au categoriile de permis auto necesare pot fi angajaţi de Regia Transport Electric.

Chirtoacă s-a referit şi la problemele de trafic cauzate de şoferii de maxi-taxi, insistând pe accidentele care l-au determinat să decidă sistarea activităţii lor. „Când intraţi pe rută, mergeţi încet ca să luaţi cât mai mulţi pasageri. La mijlocul rutei, vă întreceţi cu alte microbuze  şi provocaţi situaţii riscante pentru ceilalţi conducători auto, iar la final de linie, apăsaţi mai tare pedala de acceleraţie, ca să vă încadraţi în grafic“, le-a reproşat primarul.

I-au amintit de campania electorală

Cei aproximativ 350 de şoferi care au umplut până la refuz sala de festivităţi a Preturii Buiucani au reacţionat vehement la primirea veştii, acuzându-l că în 2007 s-a folosit de ei în campania electorală, iar apoi a uitat de această susţinere. „Nu-l interesează cât a crescut preţul motorinei, că merge cu maşina de serviciu. Dar noi muncim doar pentru combustibil, că profit n-a văzut nimeni de mulţi ani. A uitat când pe toate microbuzele apărea imaginea lui? De-atunci n-a făcut nimic pentru noi“, s-a revoltat Igor Perov, şofer pe ruta 101.

„Când ştiu că în spatele meu este un alt microbuz de pe aceeaşi rută, care în două minute şi jumătate mă va întrece, iar în faţă am un novice care doar ce şi-a luat permisul de conducere, merg mai repede pentru a-mi recupera secundele pierdute. Dacă domnul Chirtoacă vrea să facă ordine în transportul public, să elimine administratorii de rute şi să ne lase pe noi, proprietarii de microbuze, să plătim taxele direct la Primărie“, a susţinut şi Nicolae Ivanov, şofer pe linia 104.

„Toţi şoferii de maxi-taxi ar trebui să fie subvenţionaţi de Primărie. În felul acesta, putem activa liniştiţi, fără să ne mai facem griji că n-avem din ce plăti motorina, că nu ne ajung banii pentru piese, ori că mergem cu numai doi pasageri într-un singur sens“, şi-a dat cu părerea Andrei Frunză, şofer pe ruta 193.

Trafic descongestionat, la suprapreţ

Greva de o săptămână a „microbusiştilor“ a fost ca o avanpremieră pentru măsura lui Chirtoacă. Traficul rutier din centru e mai lejer, riscurile de accidente mai puţine, iar troleibuzele şi autobuzele sunt pline până la refuz.

„Ca să ajung la serviciu, va trebui să merg cu troleibuzul 22 de la Buiucani până în centru, iar de-acolo să iau 10 până în Râşcani. Ei se ceartă, dar eu scot mai mulţi bani din buzunar“, s-a plâns Alexandru Hadei (28 de ani), contabil.  „De la mine, de pe strada Grenoble, mi-era mai uşor să iau un maxi-taxi ca să ajung în centru. Acum va trebui să merg mai mult pe jos, până la o staţie de troleibuz. Transport civilizat înseamnă condiţii bune de călătorie, nu să fie scoase microbuzele de pe rute“, a conchis Daria Teacă (33 de ani), manager.

Pe de altă parte, circa 20 de chişinăuieni au participat ieri un flashmob în faţa Primăriei, prin care au salutat decizia lui Dorin Chirtoacă de a elimina microbuzele din centrul oraşului. Potrivit organizatorilor, cele mai grave probleme legate de transportul public de mică capacitate sunt: viteza excesivă, oprirea în locuri neautorizate, evaziunea fiscală, fumatul la volan şi revizia tehnică făcută de ochii lumii.

Ce rute de maxi-taxi sunt anulate

Primarul Dorin Chirtoacă a semnat vineri o dispoziţie prin care rutele 102, 105, 109, 110, 130, 155, 160 şi 165 sunt anulate începând de luni. La a doua etapă, urmează să fie anulate şi liniile de maxi-taxi 103, 104, 112, 115, 116 şi 119 (lista nu e completă). De asemenea, vor fi modificate traseele microbuzelor 101, 107, 108, 111, 113, 116, 123, 127, 193 şi 129. În acelaşi timp, edilul a anunţat că urmează să fie suplinite de la 250 până la 300 de unităţi numărul troleibuzelor şi de la 100 la 170 cel al autobuzelor. 

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite