Reformele în domeniul mass-media bat pasul pe loc. „Nu există voinţă politică”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
peisaj mediatic

„Reformele în domeniul mass-media bat pasul pe loc pentru că nu există voinţă politică” - este una din opiniile exprimate de participanţii la evenimentul de prezentare a Peisajului Mediatic pentru 2014, organizat vineri, 20 februarie, de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Potrivit studiului, principalele probleme cu care s-a confruntat presa din Moldova în anul 2014 - monopolul şi concentrarea pe piaţa media şi cea de publicitate, transparenţa proprietăţii - nu au fost rezolvate din lipsă de voinţă politică şi rămân actuale şi în anul 2015.

„Politicile publice în domeniul mass-media pe parcursul anului 2014 au bătut pasul pe loc, fiind influenţate de mai mulţi factori. În primul rând, 2014 a fost un an electoral şi am asistat la o situaţie când pluralismul politic intern a lipsit aproape cu desăvârşire. Am asistat cu toţii, de la începutul anului 2014, la situaţii când instituţiile media au fost dirijate din umbră de politicienii care sunt şi proprietari”, a declarat Petru Macovei, directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente.

Expertul media, Ion Bunduchi, a menţionat că în 2014 nimeni nu s-a aşteptat ca presa să fie echidistantă şi nici nu a fost. „Am avut şi câteva premiere, precum invenţia politicienilor să facă publicitate politică prin intermediul mass-media cu accent comercial, iar în campania electorală jurnaliştii au fost zombaţi. Am ajuns să avem cinci posturi de televiziune cu acoperire naţională, patru dintre care aparţin unui singur politician şi care, evident, i-au adus osanale pe toată perioada campaniei electorale”, a spus Ion Bunduchi.

La fel, au fost discutate şi alte carenţe, cum ar fi  nefuncţionalitatea Consiliului de Observatori al IPNA Teleradio-Moldova, comportamentul media în perioada campaniei electorale, propaganda informaţională au făcut ca Moldova să obţină Indicele 6 din 7 printre ţările Parteneriatului Estic.În cazul Indicilor libertăţii media trimestriali, Georgia a obţinut indicele 7, Armenia – 5, Ucraina-5, Belarus şi Azerbaidjan – 3 (unde indicele 7 reprezintă grad maxim de libertate a presei, iar indicele 1 – grad minim).

Referindu-se la actuala stare de lucruri din mass-media, precum şi la recomandările experţilor media elaborate în cadrul Peisajului Mediatic,Wicher Slagter, şeful Secţiei Politice şi Economice a Delegaţiei Uniunii Europene în Moldova, a spus că acestea vor fi analizate şi transmise Summit-ului Parteneriatului Estic de la Riga, care va avea loc în primăvara anului 2015.

Peisajul mediatic este o publicaţie elaborată în cadrul proiectului „Monitorizarea Libertăţii Presei în Ţările Parteneriatului Estic” (ENP East Media Freedom Watch), care are drept scop evaluarea libertăţii presei, în baza unor chestionare completate trimestrial de către zece experţi în fiecare ţară din cele şase state ale Parteneriatului Estic. Proiectul este implementat cu suportul Uniunii Europene.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite