Raport CJI: Tendinţele de utilizare a tehnicilor de manipulare şi propagandă în spaţiul mediatic din Moldova, menţinute

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO ipn.md
FOTO ipn.md

Experţii Centrului pentru Jurnalism Independent au publicat marţi, 23 august, un nou raport de monitorizare a presei. Concluzia: tendinţele de încălcare a normelor deontologice şi de utilizare a tehnicilor de propagandă şi manipulare s-au menţinut şi pe parcursul lunilor mai-iulie, iar în unele cazuri s-au amplificat.

Raportul se numeşte „Elemente de propagandă, manipulare informaţională şi încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spaţiul mediatic autohton”.

Acesta vizează variantele electronice ale publicaţiilor Ziarul Naţional şi Panorama, precum şi producţia a şase posturi TV: Publika, Prime, Jurnal TV, Accent, RTR Moldova, Ren TV, şi patru portaluri informaţionale: Gagauzinfo.md, Novostipmr.com, Sputnik.md şi Deschide.md.

Expertul media Viorica Zaharia spune că subiectele analizate se referă la evenimente politice de actualitate internă. Şi anume: congresul de constituire a Partidului Acţiune şi Solidaritate condus de Maia Sandu, alegerea unui nou preşedinte al Partidului Liberal Democrat, vizita la Chişinău şi la Tiraspol a vicepremierului rus, Dmitri Rogozin, reţinerea şi arestul lui Veaceslav Platon şi declaraţiile fostului şef de direcţie din cadrul CNA, Mihail Gofman referitor la frauda bancară.


Zaharia subliniază că o parte din instituţiile media monitorizate au reflectat evenimentele ce au făcut obiectul acestui studiu cu abateri de la Codul deontologic al jurnalistului, şi anume au exagerat faptele, le-au prezentat unilateral, au amestecat faptele cu opiniile, au folosit etichetări. La fel, nu a fost asigurat pluralismul de opinii, iar în consecinţă consumatorii de presă au primit produse mediatice unilaterale, tendenţioase şi lipsite de echilibru.

Elemente de manipulare informaţională şi de propagandă au fost constatate mai des în ştirile difuzate de către Jurnal TV, Publika TV, RTR, Ren TV, Sputnik.md şi într-o măsură mai mică la Deschide.md şi la Ziarul Naţional. O parte dintre instituţiile monitorizate au favorizat unii actori politici şi i-au defavorizat pe alţii, prin text şi imagine, prezentând eronat faptele.


CJI va continua să monitorizeze cele 12 instituţii media în cadrul Campaniei „Stop fals!” şi îi îndeamnă pe consumatorii media să se informeze din mai multe surse pentru a evita riscul de a fi manipulaţi.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite