Promo-LEX: Organizarea alegerilor prezidenţiale ruse în Transnistria are loc prin încălcarea dreptului internaţional

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO EPA
FOTO EPA

Asociaţia Promo-LEX îşi exprimă îngrijorarea privind lipsa coordonării cu autorităţile de la Chişinău vizavi de deschiderea a 24 secţii de votare pe teritoriul regiunii transnistrene,  cu ocazia alegerilor prezidenţiale din Rusia.

Potrivit unui comunicat de presă emis de Promo-LEX, la 18 martie 2018, în Federaţia Rusă vor fi organizate alegeri prezidenţiale. Cu această ocazie, autorităţile Federaţiei Ruse au decis deschiderea a 27 de secţii de votare în Republica Moldova. Dintre acestea, 3 sunt constituite în teritoriul controlat de autorităţile constituţionale şi alte 24 sunt constituite în regiunea transnistreană a Republicii Moldova.

Asociaţia Promo-LEX regretă modul în care s-a decis constituirea şi funcţionarea celor 24 secţii de votare în regiunea transnistreană a Republicii Moldova. Considerăm că aceste acţiuni, care nu par să fie coordonate cu autorităţile Republicii Moldova, sunt  contrare cutumelor diplomatice şi vin să confirme o dată în plus că anume Federaţia Rusă deţine controlul de facto asupra administraţiei regiunii transnistrene.

Refuz de executare a hotărârilor CtEDO pe regiunea transnistreană din partea Rusiei, care însă sprijină acest regim

De asemenea, Asociaţia Promo-LEX subliniază  că autorităţile Federaţiei Ruse au un comportament şi mesaj total diferit atunci când sunt somate să intervină în situaţiile de încălcare a drepturilor omului de către reprezentanţii administraţiei secesioniste şi refuză executarea Hotărârilor Curţii Europene pentru Drepturile Omului. În aceste situaţii, autorităţile ruse invocă lipsa jurisdicţiei acestora asupra acestui teritoriu şi lipsa controlului asupra administraţiei de la Tiraspol. Totuşi, după cum se observă inclusiv în situaţia actuală de constituire şi funcţionare a secţiilor de votare, Federaţia Rusă continuă să ofere atât suportul cîâ şi să exercite controlul politic, diplomatic, economic, social, militar şi mediatic foarte generos şi necondiţionat. Reiterăm că acest suport este exercitat contrar normelor dreptului internaţional şi documentelor bilaterale semnate cu Republica Moldova.

Lipsa reacţiei din partea Chişinăului
Asociaţia Promo-LEX regretă şi lipsa unor reacţii oficiale clare din partea autorităţilor constituţionale ale Republicii Moldova, în special MAEIE pe faptul organizării alegerilor prezidenţiale ruse pe teritoriul Republicii Moldova, chiar dacă în trecut astfel de acţiuni unilaterale erau dur criticate la nivel oficial.

Reacţia asociaţiei Promo-LEX
Asociaţia Promo-LEX, fiind specializată în promovarea şi apărarea drepturilor omului în regiunea transnistreană precum şi în monitorizarea proceselor democratice în Republica Moldova, inclusiv observarea şi monitorizarea scrutinelor electorale, consideră  că:

  • organizarea alegerilor din Federaţia Rusă, prin deschiderea celor 24 secţii de votare în regiunea transnistreană este un alt act de încălcare gravă a normelor dreptului internaţional;
  • campania electorală şi cea de informare a alegătorilor, organizată în regiunea transnistreană nu corespunde criteriilor necesare pentru recunoaşterea unor alegeri drept libere şi corecte şi încalcă atât drepturile alegătorilor, cât şi ale concurenţilor electorali înscrişi în cursa electorală din Federaţia Rusă;
  • organizarea alegerilor pe teritoriul Republicii Moldova în teritoriul necontrolat de autorităţile constituţionale, cu încălcarea inclusiv a legislaţiei Federaţiei Ruse pune la îndoială corectitudinea şi libertatea întregului proces electoral de alegere a Preşedintelui Federaţiei Ruse.

Promo-LEX menţionează că alegerile în regiunea transnistreană par să fie  desfăşurate cu încălcarea legislaţiei Rusiei. Din moment ce administraţia de la Tiraspol îşi asumă anumite angajamente, inclusiv materiale, precum transportarea alegătorilor la secţiile de votare, este încălcat art. 9 dinLegea Federală a Federaţiei Ruse cu privire la alegerile Preşedintelui, care stabileşte fără derogări că finanţarea evenimentelor referitoare la pregătirea şi desfăşurarea alegerilor preşedintelui Federaţiei Ruse se realizează (exclusiv) din contul resurselor financiare din bugetul federal.

De asemenea, ţinând cont de faptul că Federaţia Rusă recunoaşte regiunea transnistreană şi administraţia acesteia ca o parte a teritoriului Republicii Moldova, implicarea directă a administraţiei de facto de la Tiraspol în alegeri este contrară art. 11 din aceeaşi Lege, care stabileşte neadmiterea participării în alegerile prezidenţiale ale cetăţenilor străini, apatrizilor, organizaţiilor şi mişcărilor internaţionale, organizaţiilor necomerciale care îndeplinesc funcţii de agent străin.

Colaborarea activă dintre administraţia de facto de la Tiraspol şi autorităţile Federaţiei Ruse pentru organizarea acestor alegeri este confirmată de următoarele:

  • ambasadorul Rusiei în Republica Moldova, Farit Muhametşin a cerut direct asistenţa administraţiei de la Tiraspol pentru organizarea alegerilor în Transnistria, fără a solicita avizul MAEIE şi Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova;
  • liderul de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski a ordonat „punerea la dispoziţia unor comisii electorale formate de Ambasada Rusiei în Republica Moldova a unor spaţii, mijloace de transport şi de comunicaţie necesare desfăşurării alegerilor;
  • administraţia de la Tiraspol a făcut campanie electorală prin organizarea unor evenimente publice;
  • Administraţia de la Tiraspol s-a angajat să asigure transport gratuit pentru toţi cei care vor dori să voteze;
  • Au fost distribuite peste 60 de mii de materiale electorale, iar în total au fost pregătite peste 192 mii de buletine de vot;
  • Au fost constituite şi deschise 24 secţii de votare, – cu două mai multe decât la precedentele alegeri din 2016.
Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite