Operatorii solicită tarife de până la 10 lei pentru o călătorie cu microbuzul în Chişinău
0
Administratorii de microbuze solicită ca tariful pentru o călătorie în prin Chişinău să coste între 5 şi 10 lei, faţă de 3 lei în prezent. Regia Transport Electric cere majorarea tarifului pentru călătoria cu troleibuzul cu un leu, până la 3 lei, iar Parcul Urban de Autobuze propune tariful de 4 lei. Un proiect de decizie în acest sens urmează să fie supus dezbaterilor publice, ca mai apoi să fie înaintat spre aprobare către CMC.
Solicitat de IPN, Lilian Copaci, şef de direcţie la Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţie, a spus că se propune şi scumpirea unor categorii de abonamente, inclusiv cele pentru elevi. În acelaşi timp, se menţin gratuităţile stabilite pentru unele categorii de călători.
Consilierul municipal socialist Ion Ceban spune că fracţiunea pe care o reprezintă va cere un audit la Regia Transport Electric şi la Parcul Urban de Autobuze. „Doar după audit putem să discutăm la capitolul tarife. Or, noi ştim că gestionarea banilor se face foarte prost. Noi credem că există foarte multe opţiuni pentru a optimiza cheltuielile”, a declarat Ion Ceban.
Consilierul liberal Ion Cebanu a declarat că cei din fracţiunea PL vor fi foarte atenţi în special la solicitările operatorilor de transport privaţi, care trebuie să-şi îmbunătăţească condiţiile de activitate. „Acest lucru a fost cerut de Primărie de foarte multe ori, dar nu s-a respectat. Şi noi nu ne grăbim cu majorările. Este nevoie să se discute amplu chestiunea respectivă”, a declarat Ion Cebanu.
Ruslan Codreanu, consilier al Blocului Electoral „Platforma Populară Europeană din Moldova – Iurie Leancă”, a spus că, alături de colegi, va insista pe dezbateri largi. Potrivit alesului local, întreprinderile municipale din domeniu sunt ineficiente, iar autorităţile trebuie să îmbunătăţească managementul acestora. „Majorarea tarifelor ar trebui sa fie ultimul pas. Mai întâi e nevoie de un audit al întreprinderilor municipale. Astăzi, când zeci de mii de lei se duc nu în bugetul RTEC sau al Parcului Urban de Autobuze, dar în buzunarele altcuiva, majorând tarifele, nu faci decât sa înjoseşti populaţia”, a menţionat Ruslan Codreanu.
Consilierul fracţiunii Partidului Politic „Partidul Nostru” Ilian Caşu crede că nu sunt întemeiate argumentele prezentate de operatorii de transport. „Noi suntem obligaţi să vedem această chestiune din perspectiva veniturilor scăzute ale chişinăuienilor. În curând noi vom prezenta materiale care arată modul în care Gheorghe Morgoci (şeful RTEC, n.r.) risipeşte banii municipali. Am cerut anterior rapoarte de audit la RTEC, ca să vedem cum sunt gestionaţi banii, dar nu ni s-au prezentat. Doar atunci când vom avea un tablou clar, un proces transparent şi deschis, atunci vom putea vorbi despre intenţia majorării tarifelor”, a spus Ilian Caşu.
Consilierul municipal neafiliat Ion Ştefăniţă menţionează că e nevoie ca managerii acestor instituţii să prezinte un plan de acţiuni cum vor administra treburile ca să nu înregistreze pierderi, dar profituri. În opinia alesului local, până a fi majorate tarifele, trebuie să sporească confortul pasagerilor. „Eu susţin majorările, dar cu condiţia că va exista o reformă a acestor întreprinderi”, a spus Ion Ştefăniţă.
Pe 24 august, Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţie a anunţat despre faptul că a fost elaborat un proiect de decizie cu privire la majorarea tarifelor pentru călătoria în transportul public din raza municipiului Chişinău. Pe parcursul lunii septembrie, urmează să fie desfăşurate discuţii publice, după care proiectul va fi propus spre votare în CMC.