Ion Luca: „Vinul din orez este interesant, dar nu se compară cu cel din struguri“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vinificatorul Ion Luca din Moldova a participat în calitate de membru al juriului la Daejeon Wine Trophy din Coreea, cel mai mare concurs de vinuri din afara Europei, şi ne vorbeşte despre experienţa sa inedită

Adevărul: Cum vă pare concursul şi prin ce se deosebeşte de alte competiţii de vinuri?

Ion Luca: E primul concurs de acest gen în Coreea şi cei de aici şi-au dat silinţa să fie totul perfect. În plus, este unul dintre puţinele concursuri patronate de Organizaţia Internaţională a Viei şi Vinului, care impune reguli stricte. De exemplu, fiecare jurat are voie să deguste nu mai mult de 48 de vinuri pe zi.

La câte competiţii de acest gen aţi participat? E prima experienţă în Asia?

Până acum am mai participat la patru concursuri internaţionale. Acesta este al cincilea şi primul din Asia.

Am înţeles că sunteţi pentru prima dată table leader la degustări. Ce semnifică această titulatură?

Echipa de juraţi din peste 100 de membri este împărţită în echipe de experţi a câte şase persoane. Eu sunt liderul unei astfel de echipe. Toţi degustă acelaşi vin, iar fiecare expert îşi scrie verdictul pe un un formular cu o grilă de apreciere de 100 de puncte şi o transmite team leaderului. Acesta are grijă ca toate vinurile să fie servite în consecutivitatea corectă, la temperatura necesară, dar şi ca membrii echipei de juraţi să nu fie influenţaţi din interior sau din exterior. Toate aceste date sunt adunate şi transmise unei echipe care le introduce într-o bază de date.

Câte vinuri din Republica Moldova au participat?

Nu cunosc cifra exactă. O astfel de informaţie devine publică doar după ce se termină concursul. De exemplu, am aflat că echipa mea a degustat vinuri din Republica Moldova doar după ce am terminat seria de degustări şi am transmis rezultatele la echipa care le introduce în baza de date. Din informaţiile pe care le deţin, din trei vinuri moldoveneşti unul a luat medalia de aur. Este prima medialie de aur obţinută în Coreea de un vin produs în Moldova. Din pacate, nu ştiu al cărui producător este acest vin, deoarece toate datele sunt strict confidenţiale.

Piaţa asiatică are vreun specific aparte faţă de cea din Europa şi Rusia?

Gustul consumatorilor din Asia diferă totuşi de al celor din Europa. E foarte greu de generalizat pentru că şi Asia este foarte mare şi sunt mari diferenţe. Despre Coreea pot spune doar că aici consumul de vin creşte şi că băuturile alcoolice sunt foarte scumpe din cauza taxelor mari la import. Bunăoară, un vin din Franţa care în Chişinau se vinde în magazine cu 100 de lei moldoveneşti în Coreea costă circa 15 euro (260 de lei). Dar populaţia are o putere de cumpărare mai mare decât în ţara noastră şi îşi poate permite să consume vinuri bune.

Au auzit de ţara noastră şi de vinurile moldoveneşti?

Despre Republica Moldova ca ţară producătoare de vinuri a auzit foarte puţină lume. Chiar şi printre specialişti puţini sunt cei care cunosc ceva despre vinurile noastre. Dar acest lucru trebuie văzut şi ca unul pozitiv. Pentru că atunci când nu ai o imagine înseamnă că nu ai nici imagine bună, dar nici rea şi poţi lucra la crearea unei imagini pozitive pe termen lung. Din ceea ce văd eu aici, cred că noi am putea să oferim vinuri pe placul coreenilor. Totuşi va trebui să ţinem cont de specificul bucătăriei lor.

Am văzut că aţi avut de degustat şi vin din orez. Ce gust are?

Da, am avut chiar un set la degustare. Era însă în afara concursului. Este un produs interesant, dar care totuşi nu poate fi comparat cu vinul din struguri. În el se adaugă diferite ierburi ca să aibă gust şi aromă. Dacă ar fi doar din orez, nouă, europenilor, ne-ar părea fără gust sau chiar neplăcut la gust.

Unul dintre cele mai importante concursuri

Daejeon Wine Trophy este organizat în perioada 29 septembrie-1 octombrie de către Wine Marketing International, în colaborare cu oraşul Daejeon şi DIME Daejeon International Marketing Enterprises. Este unul dintre cele mai prestigioase concursuri din Asia.
Daejeon a ajuns în centrul atenţiei lumii anul trecut, când Food & Wine Festival, care a precedat consursul de vinuri, a avut peste 400.000 de vizitatori.
 

Formularul din convurs care arată că un vin Chardonnay obţine aurul la concursul din Coreea

image
Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite