Importul de maşini noi a scăzut cu 22%
0Experţii explică evoluţia prin majorarea taxelor şi extinderea de la 7 la 10 ani a vârstei maxime a automobilelor ce pot fi aduse în ţară.
Anul trecut, în Republica Moldova au fost importate 25.000 de automobile, cu 4% mai puţin decât în 2011. Reducerea a fost provocată de scăderea cu circa 22% a importului de automobile noi.
Cel mai prost rezultat din 2005
În consecinţă, cota autoturismelor noi în totalul importurilor auto a coborât la doar 18,2%, cel mai prost rezultat din anul 2005. În acelaşi timp, importul de maşini vechi a crescut cu 1,5%. Datele statistice arată că două treimi din automobilele importate au vârsta între cinci şi şapte ani, 13,2% au între doi şi patru ani, iar 3% sunt de şapte-zece ani.
„Această evoluţie în mare parte se datorează creşterii taxelor la importul de automobile şi deciziei autorităţilor de a extinde limita de vârstă a maşinilor importate de la şapte la zece ani. În aceste condiţii este dificil să se repete boom-ul din anii 2007-2008, când cota automobilelor noi a ajuns la 40-45%“, susţine economistul Roman Chircă.
Chiar dacă a înregistrat o scădere a importurilor cu 7%, Dacia a reuşit să-şi menţină poziţia de lider de piaţă, cu circa 18% din totalul vânzărilor de vehicule noi din Republica Moldova. Pe locul doi se află Chevrolet, cu o cotă de 11% şi un avans de peste 25%. Locul trei îi revine producătorului Skoda, cu 10,4% din piaţa automobilelor noi.
Vânzări-record de porche
Datele statistice arată că doar trei producători din Top 20 cele mai populare vehicule noi au înregistrat creşteri, în timp ce restul - scăderi. Cele mai mari scăderi au Mitsubishi (59%), Hyundai (peste 50%) şi Lada (45,2%). Cea mai spectaculoasă creştere, de peste 35%, s-a înregistrat la automobilele de lux Porsche (88 de maşini noi), urmate de Land Rover (103). Victor Morar, manager pentru vânzări la Porsche Center Moldova, spune că firma îşi propune obiective şi mai ambiţioase şi un nou record propriu.
Anul trecut în Moldova s-au importat, de asemenea, trei automobile Bentley noi şi un Maybach. Roman Chircă explică creşterea vânzărilor unor mărci de lux prin reconfigurarea pieţei. „Nu putem spune că avem de a face cu un boom al vânzărilor de autoturisme de lux. Pur şi simplu a crescut cota unor modele din contul altora. Plus că se mai schimbă preferinţele oamenilor cu bani“, a precizat economistul.
O altă tendinţă a anului 2012 a fost scăderea dramatică a vânzărilor de automobile chinezeşti noi. Astfel, nu s-a importat niciun vehicul Brilliance, Haima şi Geely, iar livrările de Great Wall sau BYD s-au redus cu 70-80%.