Expert politic: Parcursul european al Republicii Moldova nici pe departe nu este unul ireversibil

0
0
Ion Tabarta expert foto IPN
Ion Tabarta expert foto IPN

Obţinerea statutului de ţară candidată la aderare este cea mai mare realizare a Guvernului într-un an de mandat. O spune comentatorul politic Ion Tăbârţă, potrivit căruia la succesul obţinut de Republica Moldova pe plan extern a contribuit considerabil preşedintele Maia Sandu prin prerogativele constituţionale ale şefului statului pe domeniul politicii externe, notează IPN.

De asemenea, la un an de la învestirea Executivului Gavriliţa, comentatorul politic spune că cel mai mare insucces la guvernării vizează aspectele economico-financiare.

Potrivit lui Ion Tăbârţă, oferirea perspectivei clare de aderare pentru Republica Moldova este un succes al diplomaţiei de la Chişinău şi al preşedintelui Maia Sandu. Totuşi, potrivit comentatorului, statutul de ţară candidată nu garantează ireversibilitatea parcursului european.

„Parcursul european nici pe departe nu este unul ireversibil. Avem de realizat multe reforme. În Parlament avem o opoziţie oligarhico-geopolitică ce îşi doreşte să deturneze acest parcurs european al Republicii Moldova, prin destabilizări şi subminarea întregului sistem politic. Cu referire la aspectele energetice, indiferent cine pleca în Rusia la negocieri, noi trebuia să plătim un preţ geopolitic pentru gaze naturale mai ieftine. Pentru că Federaţia Rusă pune condiţii geopolitice. Gazprom nu este un actor economic, nu face doar bussines, iar Republica Moldova trebuie să pună ceva în schimbul unor contracte avantajoase şi asta vizează, bineînţeles, parcursul european”, a spus Ion Tăbârţă la postul public de televiziune.

Ieri, vicepremierul Andrei Spînu a menţionat că Aeroportul de la Mărculeşti va fi reanimat, iar Guvernul va veni în scurt timp cu detalii la acest subiect. Potrivit comentatorului politic, dezvoltarea infrastructurii aeroportuare este importantă însă nu ar trebui să reprezinte prioritatea guvernării pe timp de criză.

„S-a mai vorbit despre acest aeroport în perioada guvernării lui Ion Chicu. Priorităţile ar trebui axate totuşi în altă parte. De exemplu, pe construcţia unor poduri în zona Leova, peste Prut. Trebuie să avem multe poduri spre România, pentru a creşte comerţul, pentru a creşte capacităţile de export. Avem nevoie de infrastructura căilor ferate. Avem nevoie de cale ferată de tip european. S-a văzut în contextul crizei cerealelor cât este de importantă calea ferată. Ar trebui încurajată şi dezvoltarea unui aeroport în partea de nord, dar în condiţii critice accentele ar trebui să fie altele. Trebuie să vedem dacă este un proiect realist sau doar arată bine în cadrul raportului prezentat de vicepremierul Spînu. Cele mai mari probleme se referă la blocul financiar. Statul trebuie să fie proactiv, nu ca în cazul uleiului, să aştepte ca preţul să ajungă la 50 de lei”, a mai spus Ion Tăbârţă.

Guvernul condus de Natalia Gavriliţa a fost învestit la 6 august 2021. Echipa guvernamentală şi programul de guvernare au fost sprijinite în Parlament cu voturile de 61 de deputaţi PAS din totalul de 101 de mandate.

Mai multe - Republica Moldova

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite