Denigrări şi violenţe în campania electorală pentru al doilea tur al alegerilor locale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Promo-LEX va monitoriza şi alegerile din 28 iunie
Promo-LEX va monitoriza şi alegerile din 28 iunie

Încăierările dintre reprezentanţii a două partide în s. Băcioi, mun. Chişinău, agresarea violentă a unui concurent electoral în s. Racovăţ, raionul Soroca, distribuirea de pliante în preajma mai multor biserici din mun. Chişinău care denigrau imaginea unui candidat la funcţia de primar al capitalei sunt unele dintre cele mai grave încălcări constatate de către Asociaţia Promo-LEX în al patrulea raport de monitorizare a alegerilor locale.

Astfel, asociaţia recomandă organelor de urmărire penală să atragă la răspundere persoanele culpabile, care au utilizat resurse administrative, au oferit cadouri electorale, au instigat la acte de violenţă şi au intimidat cetăţenii.

Raportul Promo-LEX reflectă desfăşurarea procesului electoral din Republica Moldova în perioada 15 - 24 iunie 2015, în baza constatărilor făcute de observatorii Promo-LEX. Potrivit raportului Asociaţiei Promo-LEX, în timpul campaniei electorale pentru cel de-al doilea tur al Alegerilor locale generale din 28 iunie 2015, s-a constatat o micşorare a numărului de activităţi electorale. Astfel, concurenţii electorali au organizat cel puţin 13 întâlniri cu alegătorii, 12 concerte electorale, iar şase concurenţi electorali au desfăşurat acţiuni de propagandă „de la uşă la uşă”. De asemenea, s-a constatat o reducere a publicităţii stradale şi în mass-media. 

Promo-LEX a analizat rapoartele financiare ale concurenţilor electorali depuse la CEC în perioada 6-12 iunie şi le-au comparat cu constatările observatorilor din teritoriu. Astfel, Promo-LEX a stabilit că, din toţi concurenţii electorali, doar 17 au depus rapoarte financiare la CEC, iar 14 au indicat venituri şi cheltuieli. Potrivit observatorilor, numai 786 de cetăţeni au contribuit, în perioada de raportare, cu fonduri la bugetele de campanie ale partidelor politice şi blocurilor electorale. Aceştia au donat aproximativ 13,51 milioane lei.

„În total, concurenţii electorali au raportat la CEC în perioada dată venituri în sumă totală de 17,77 mln. lei. Majoritatea cheltuielilor raportate de către concurenţii electorali au fost pentru publicitate – 71% din total. Nici un concurent electoral în perioada de raportare nu a reflectat cheltuieli la capitolul „salariile personalului angajat temporar”. Totodată, cele mai mari cheltuieli raportate, pentru întreaga campanie electorală a alegerilor locale 2015, au fost prezentate de PDM – 23,68 milioane lei, ceea ce constituie 39,98% din plafonul maxim stabilit de CEC. Pe locul doi se situează PSRM – 14,53 mln. lei (24,53%) şi, respectiv, pe trei - PPPN cu 11,63 mln. lei (19,63%)”, susţine Cornelia Călin, analistul financiar al Misiunii de Observare Promo-LEX.

Republica Moldova

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite