Chişinău Youth Orchestra: „În Republica Moldova muzica clasică nu mai este tabu”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Legendă : Andriano Marian este dirijor şi a studiat la Cluj şi Bucureşti. FOTO Facebook
Legendă : Andriano Marian este dirijor şi a studiat la Cluj şi Bucureşti. FOTO Facebook

Chişinău Youth Orchestra a apărut în anul 2011 şi a revoluţionat piaţa muzicală din Republica Moldova. Recent orchestra a participat la un festival în Germania, iar reacţia nemţilor la prestaţia muzicienilor moldoveni a fost fenomenală. „Am cântat patru bisuri, a fost cea mai călduroasă reacţie a publicului din istoria festivalului”, spune Andriano Marian, fondatorul orchestrei.

Andriano Marian este un personaj exotic, începând cu numele pe care îl poartă şi terminând cu înfăţişarea sa. El este cel care cu cinci ani în urmă a crezut că în Republica Moldova muzica clasică poate să triumfe şi să câştige mai mult teren în preferinţele moldovenilor. Astfel, a pus pe picioare Chişinău Youth Orchestra, un nume devenit deja un brand. Despre cei cinci ani de activitate, despre concerte, muzică, dar şi despre situţia social-politică din ţară a vorbit Andriano într-un interviu exclusiv pentru Adevărul Moldova.

-Pe 15 august Chişinău Youth Orchestra (CYO) încheie seria Concertelor de Vară. Cum a fost experienţa din acest an?

-Noi am planificat 10 acţiuni pentru Concertele de vară. Pe 17 iulie am cântat în Parcul Dendrariu într-un eveniment întitulat „Voila Viola”, am susţinut un recital de violă la Muzeul Naţional de Artă, apoi un concert Open Air în scuarul Catedralei, un eveniment devenit deja o tradiţie. Am mers la Oradea pentru un alt concert open-air, apoi la festivalul Kultursommer Nordhessen Music Festival, în Kassel, Germania. Pe 15 august aşteptăm lumea la un eveniment special, „Classic meets Pop”. Vom cânta cu Nicoleta Nucă şi Cătălin Josan.  Este un eveniment  inovativ pentru că sunt combinate două stiluri de muzică, cel clasic cu cel pop.E un proces complex, pe scenă va urca un ansamblu de câţiva membri ai Chişinău Youth Orchestra. Ca atmosferă va fi absolut special.

-Cum aţi fost primiţi peste hotare?

-La Oradea am avut parte de o primire extraordinară. Este important să ştiţi că la ei lipseau acut concertele de muzică clasică în aer liber. Organizatorii se plângeau că orchestra simfonică din oraş nu vrea să iasă din sala de concert. Noi cred că am fost deschizătorii de drum în acest sens. A fost un public pofticios! Iar în Germania...Ca să vă daţi seama de prestaţia noastra, vă spun doar că am cântat patru bisuri! Ceva absolut atipic pentru publocul german care are o oarecare disciplină şi un anume pragmatism. Organizatorii ne-au spus că în cei 27 de ani din istoria festivalului aceasta a fost cea mai călduroasă reacţie a publicului. O publicaţie germană a scris un articol titrând «Disciplină şi determinare». Dacă un german atribuie aceste calităţi unor moldoveni, înseamnă că am făcut treabă bună.

-Chişinău Youth Orchestra şi-a atribuit titlul de Orchestra Naţională de Tineret a Moldovei. Aţi fost recunoscuţi oficial în această calitate?

-Nu. Încă nu avem o oficializare din partea autorităţilor, A fost o autointitulare necesară pentru noi. Ideea este că noi începem să mergem peste hotare tot mai des şi e firesc să reprezinţi  ţara, nu doar un oraş. Vrem să accentuăm aspectul naţional al orchestrei. Brandul însă nu se schimbă, numele rămâne acelaşi.

-În fiecare an CYO recrutează noi membri. Cum trebuie să fie un tânăr ca să facă parte din orchestră?

-Într-adevăr organizăm audiţii anual. În acest an am luat 18 membri noi. Pun foarte mare preţ pe aspectul profesional, dar mai ales pe atitudinea comportamentală a persoanei. Vreau să văd calitatea lui umană. Degeaba e un intrumentist extraordinar de bun, dacă la capitolul uman nu este la fel de bun. În orchestră îmi trebuie oameni calumea! 

-Membrii orchestrei au un salariu sau fac voluntariat?

- Membrii orchestrei nu primesc salarii, doar soliştii şi dirijorii. În primul rând, membrii beneificiază de un puternic program educaţional. Dar când avem evenimente private, sigur că au onorariile lor. CYO este un proiect costisitor, de aceea avem nevoie mereu de parteneri care să ne sprijine financiar.

-Apropo de finanţare, cât suport v-a oferit Ministerul Culturii şi cel al Tineretului în proiectele desfăşurate până acum?

-Avem o relaţie strânsă cu Ministerul Tineretului, de fapt ei au stat la bază. Când am înfiinţat orchestra, la uşa lor am bătut mai întâi şi ne-au ajutat. Despre Ministerul Culturii... de când este Monica Babuc, relaţia a devebit destul de ok. Eu înţeleg că bugestul este limitat şi raportat la bugetul proiectelor noastre, aportul Ministerului Culturii e destul de mic, dar totuşi acesta a crescut pe parcurs.

-Şi dacă tot vorbim despre ministere, ce crezi despre noul ministru al Tineretului şi Sportului?

- Loretta Handrabura...Nu o cunosc foarte bine. Ştiu că a fost în echipa Maiei Sandu, nu? Atunci cred că este competentă pentru că de Maia Sandu am doar cuvinte de laudă. 

-Şi despre noul prim-ministru al Republicii Moldova? 

- Cred că pune aceeaşi muzică, învârte acelaşi dans. Mari schimbări nu cred să realizeze noul Guvern,  mai ales că a plecat o persoană de referinţă, Maia Sandu. Eu aşteptări nu mai am de mult. E naiv să faci asta. Nu trebuie să aştepţi să se pornească mecanismul, tu trebuie să faci acest lucru. Dacă vrei să se schimbe ceva, tu trebuie să porneşti schimbarea, să cauţi propriile soluţii de a-ţi întruchipa propriile idei. Niciodată nimeni nu va face nimic pentru tine.

-Îţi aminteşti de începuturile proiectului? Atunci a făcut cineva ceva pentru tine? 

-Începuturile au fost marcate de nopţi nedormite şi multe momente dificile, dar nu e loc pentru plângeri. Până la urmă aceasta este sarcina unui manager, să rezolve toate problemele. Eu cred că-i important rezultatul final şi ce văd oamenii. Ce se întâmplă în culise, trebuie să rămână în culise. Eu m-am inspirat de la Sibiu Youth Orchestra fondată de Gabriel Bebeşelea, care acum e dirijor principal la noi. Începutul a fost greu. Am bptăut la multe uşi până să obţin sprijin. Trebuia să conving un grup de oameni că ideea este realizabilă şi veridică. Îmi amintesc că întâi am găsit vioara, la rândul ei violonista a convins alte persoane şi aşa s-a pornit roata, deşi  foarte greu. Referitor la a doua întrebare, da, am avut oameni de încredere, persoane fără de care nu am fi realizat nimic. 

-Cum s-au schimbat lucrurile în timp pentru CYO?

- Când m-am apucat de proiectul ăsta, muzica clasică era pentru un cerc restrâns de oameni, spun asta fără a exagera. Ăsta este de fapt şi avantajul regiunii, sunt o mulţime de domenii neexplorate. Atitudinea oamenilor s-a schimbat. Zilele trecute, am fost contactat de o companie care produce utilaje eco şi mi-a propus să organizăm un concert de muzică clasică pentru promovarea acestora. Nu vi se pare extraterestru? Cineva să vrea să promoveze ceva prin muzică clasică? Colaborăm şi am colaborat cu o mulţime de parteneri din diferite domenii care nu au nicio treabă cu muzica clasică. Înseamnă că oamenii şi-au dat seama că e o artă care are o nişă, s-a format un public. Muzica clasică nu mai este tabu. Mă bucur pentru că munca noastră cumva dă roade.

Republica Moldova

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite