Ce soluţii sunt propuse pentru fluidizarea traficului rutier în Chişinău
0
Pentru a fluidiza traficul rutier în capitală, se propune delimitarea, pe mai multe străzi, a benzilor pentru transportul public. În prezent, doar pe străzile Vasile Alecsandri şi Bucureşti sunt astfel de benzi. Sugestia este ca practica să fie extinsă, mai ales pe străzile cu trei benzi de circulaţie. Soluţiile au fost dezbătute joi, 8 februarie, la o masă rotundă, transmite IPN.
„Benzile dedicate ar creşte fluxul de pasageri şi viteza de circulaţie a transportului public”, este de părere Andrei Tudos, programator de software. Participanţii la discuţii au spus că delimitarea nu necesită surse financiare mari, deoarece semnele rutiere există.
O problemă care cere intervenţie este parcarea neregulamentară pe trotuare. În condiţiile în care agenţii de patrulare nu fac faţă numărului mare de încălcări, se propune crearea unui portal public, unde fiecare să poată încărca imagini cu maşinile parcate în locuri interzise.
„Oamenii ar putea fotografia maşinile parcate neregulamentar şi să transmită (imaginile) poliţiştilor pe un portal online, iar aceştia, la rândul lor, să îi sancţioneze pe aceştia (şoferi)”, a spus Alexandru Castraveţ, programator.
Participanţii au discutat şi deşte construirea parcărilor supraetajate cu plată, atât în zona centrală a oraşului, cât şi în curţile de bloc. „Cei care construiesc apartamente trebuie să prevadă şi locuri de parcare. Dacă sunt 100 de apartamente, trebuie să fie şi 100 de locuri de parcare pentru maşini, dar şi, cel puţin, 10 locuri pentru biciclete. Astfel nu vor mai fi parcate maşinile la nimereală, pe trotuare, în faţa grădiniţelor”, a spus Vasile Fotescu, reprezentat al Clubului cicliştilor amatori.
Benefice, în opinia participanţilor la discuţii, ar fi şi sistemele de plată în avans (lunar) pentru parcajele din oraş, cu diferite programe de loialitate. Pe timp de noapte, maşinile ar putea fi parcate gratuit, iar ziua – contra cost. Acest lucru va micşora numărul maşinilor, va fluidiza traficul. Totodată, vor creşte încasările în bugetul municipal.
Plasarea panourilor informative, dotarea staţiilor de transport public cu reţele wifi şi încărcătoare pentru telefoanele mobile, iluminarea staţiilor pe timp de noapte, ajustarea bordurilor ca să aibă acces la staţie şi mamele cu cărucioare sau persoanele în scaun cu rotile – toate au menirea să motiveze cetăţenii să facă alegerea în favoarea transportului public, iar, ca rezultat, să fie fluidizată circulaţia rutieră în oraş.
Propunerile dezbătute vor fi înaintate consilierilor municipali pentru aprobarea unui Plan de fluidizare a traficului rutier.