Turcia intenționează să înceapă vânzarea la nivel mondial a Bayraktar TB3 care face concurență dronelor americane Mojave VIDEO
0Noua dronă navală Bayraktar TB3, prezentată în luna octombrie, concepută pentru utilizare cu nava de război emblematică a Turciei, portavionul TCG Anadolu, va fi scoasă la vânzare pe plan mondial.

Potrivit Business Insider, TB3 are aripi pliabile, reducând spațiul ocupat pe punțile navelor. De asemenea, TB3 pare să aibă o greutate maximă la decolare mai mare decât TB2, permițând transportul unei încărcături mai mari sau a unei cantități mai mari de combustibil, oferindu-i astfel o rază de acțiune ridicată.
Cu toate aceste îmbunătățiri, designul orientat spre marină al TB3 poate să nu atragă atenția la fel de mult ca TB2, care a fost vândută în 30 de țări, arată sursa citată.
Ali Bakir, expert în Turcia și membru al programului pentru Orientul Mijlociu al organizației Atlantic Council, a declarat că TB3 va avea, probabil, succes la export, în parte datorită succesului fără echivoc al predecesoarei sale.
"Țările care au achiziționat deja TB2 sunt candidate naturale pentru a primi versiunea mai nouă și mai avansată", a spus Bakir pentru Business Insider, referindu-se la țări precum Qatar, Libia, Azerbaidjan și Ucraina.
Turcia a făcut progrese rapide în tehnologia dronelor, iar ofertele sale sunt mai accesibile decât cele ale altor țări. Bakir a spus că țările care doresc să-și diversifice achizițiile de apărare "bazate pe o ecuație echilibrată de echipamente relativ ieftine și performanță înaltă" ar putea opta pentru TB3. Aceste țări pot include Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, care au semnat acorduri record pentru dronele Baykar în acest an.
Țările cu coaste extinse și ape de apărat, unde operează nave asemănătoare Anadolu, precum portavioanele ușoare, docuri pentru elicoptere sau nave de asalt amfibii, ar putea să dorească să achiziționeze TB3 pentru trupele lor de marină.
"Aceste țări includ națiuni din Asia de Est, membri NATO și membri UE, în special cele aflate în apropierea Chinei și Rusiei, cum ar fi Japonia, Coreea, Malaysia, Indonezia, Kazakhstan, România etc.", a spus Bakir.
Turica are, de asemenea, "un obiectiv ambițios" de a-și extinde exporturile de armament în America Latină, "dar acest lucru rămâne de văzut", a adăugat Bakir.
Turcia și-a exprimat deja interesul în a vinde drone TB3 țărilor care operează docuri pentru elicoptere și nave de război similare.
"Viitorul TB3 se va potrivi perfect platformelor de clasă Izumo ale Japoniei", a declarat în martie 2022 Haluk Bayraktar, CEO al Baykar Defense. (Japonia își convertește cele două portavioane de elicoptere din clasa Izumo în portavioane dedicate pentru a opera avioane F-35B cu decolare și aterizare verticale.)
Turcia a sugerat chiar că ar putea construi portavioane pentru drone pentru export.
Turcia intenționează să construiască și portavioane pentru export
Președintele Agenției Industriei de Apărare a Turciei a declarat în iulie că țara se află în etapele finale ale discuțiilor pentru un contract potențial de construire a unui portavion de elicoptere similar cu Anadolu, pentru export către unul dintre statele arabe din Golf. Noua navă ar urma să transporte și drone.
Există afirmații conform cărora acestă țară ar putea fi Emiratele Arabe Unite. Președintele consiliului de administrație al conglomeratului de apărare al UAE a declarat în noiembrie că acest stat era în discuții cu Baykar "pentru a integra rachetele noastre pe unele dintre dronele lor și pentru a achiziționa eventual modelul TB3."
Turcia a lăudat în mod repetat Anadolu drept primul portavion de drone adevărat din lume. Nava a fost proiectată pentru avioane F-35B, dar a trebuit să fie modificată după ce SUA a exclus Turcia din programul F-35 din cauza achiziționării de către Ankara a sistemului de apărare aeriană S-400 al Rusiei în 2019.
Ankara spera, fără îndoială, că TB3 ar fi primul de acest fel la nivel mondial, dar Suleyman Ozeren, lector la Universitatea Americană și coleg senior la Orion Policy Institute, a spus că drona Mojave, construită de General Atomics, a întrecut-o.
"Mojave făcută în SUA, rivala modelului TB3, a aterizat și a decolat pentru prima dată de pe portavionul britanic HMS Prince of Wales", a spus Ozeren pentru Business Insider, referindu-se la testele care au avut loc pe coasta de est a SUA în această toamnă.
"În acest sens, TB3 și-a pierdut titlul de a fi primul UAV de pe portavion care decolează și aterizează de pe piste de scurtă distanță în favoarea Mojave", a spus Ozeren.
Acest lucru nu ar "diminua" valoarea generală a TB3, dar ar putea avea "implicații semnificative" pentru vânzările către țările care ar prefera să cumpere de la SUA, inclusiv aliați precum Japonia și Coreea de Sud, a adăugat Ozeren, afirmând că "TB3 ar putea fi totuși o opțiune bună pentru nava de asalt amfibie Mistral a Egiptului."
Exporturile turcești de nave de asalt amfibii s-ar putea să nu aibă loc prea curând, a adăugat Ozeren, subliniind că Ankara s-a asociat cu șantierul naval spaniol Navantia pentru a construi Anadolu.
"Dacă Turcia intenționează să vândă o navă de asalt amfibie similară cu Anadolu către Emiratele Arabe Unite, acea tranzacție poate necesita continuarea parteneriatului spaniol", a spus Ozeren. "Fezabilitatea unei astfel de tranzacții ar putea fi limitată în prezent."