Cum încearcă Panama să îmbuneze SUA după amenințările lui Trump

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Panama a fost de acord să asigure trecerea nestingherită a navelor de război americane prin Canalul Panama și și-a anunțat intenția de a se retrage din inițiativa Chinei „One Belt, One Road”. Decizia a fost luată după vizita în această țară a secretarului de stat american Marco Rubio, care a criticat guvernul panamez pentru cooperarea cu China, relatează Bloomberg.

Secretarul de stata american Marco Rubio s-a întâlnit cu Jose Raul Mulino în Panama FOTO EPA-EFE
Secretarul de stata american Marco Rubio s-a întâlnit cu Jose Raul Mulino în Panama FOTO EPA-EFE

Rubio, reluând nemulțumirile președintelui american Donald Trump cu privire la influența Chinei asupra căii navigabile, a avertizat că SUA vor „lua măsurile necesare pentru a-și proteja drepturile” dacă Panama nu schimbă imediat cursul, a declarat Departamentul de Stat după ce Rubio s-a întâlnit cu președintele Jose Raul Mulino.

Liderul panamez a minimalizat tensiunile, dar a reiterat că țara sa nu va renunța la canal, având în vedere guvernul său a făcut alte concesii SUA.

Autoritatea canalului Panama a declarat duminică că va „optimiza prioritatea de tranzit” a navelor Marinei SUA. Mulino l-a asigurat pe Rubio că navele marinei americane se vor bucura de liberă trecere, a declarat un oficial american. Oficialii panamezi nu au răspuns imediat la solicitarea de a comenta această afirmație.

În decembrie, Trump s-a plâns de ceea ce a numit tarife „exorbitante” pe care, din perspectiva sa, Panama le percepea Marinei și companiilor americane pentru utilizarea canalului, amenințând că va prelua controlul asupra acestuia.

De asemenea, Mulino a declarat că țara sa nu va reînnoi contractele aferente proiectului de infrastructură Belt and Road. Este prima țară latino-americană care face acest lucru. El a adăugat că guvernul său va evalua dacă se va retrage înainte de expirarea acordului, în 2026.

Consilierul pentru securitate națională al SUA, Mike Waltz, a numit această mișcare un „pas în direcția cea bună” într-o postare pe X. Un oficial american a declarat că, deși pozitivă, măsura nu răspunde pe deplin preocupărilor americane cu privire la canal.

Vorbind cu reporterii după întrevederea de duminică cu Rubio, Mulino a numit conversația „respectuoasă și cordială”.

„Nu percep nicio amenințare reală la adresa tratatului sau a validității sale, și cu atât mai puțin a utilizării forței militare pentru a prelua canalul”, a spus el în spaniolă. 

Întrebat despre situație duminică seara, Trump a declarat reporterilor că probabil nu vor fi necesare trupe pentru a asigura interesele SUA în această problemă.

„China conduce Canalul Panama”, a spus Trump. „Îl vom lua înapoi sau se va întâmpla ceva foarte rău”, a avertizat președintele american.

Influența Chinei

În timp ce Panama a respins acuzațiile lui Trump, influența Chinei în regiune este în creștere. În 2017, fostul guvern panamez a rupt relațiile diplomatice cu Taiwanul și a proclamat că există „o singură China” - o acțiune care s-a văzut în mai multe națiuni din America Latină în ultimii ani.

Panama s-a angajat să se alăture proiectului chinez „Belt and Road” la finele acelui an, când a semnat un acord care se reînnoiește automat la trei ani, cu excepția cazului în care Panama - sau Beijingul - decide să rezilieze acordul.

Ministerul chinez de externe a asigurat că va respecta suveranitatea Panama asupra canalului și că îi recunoaște statutul de permanentă neutralitate. 

O filială din Hong Kong a CK Hutchison Holdings Ltd. gestionează două din cele cinci porturi adiacente. În conformitate cu constituția statului Panama, canalul este administrat de Autoritatea Canalului Panama, care încasează o parte din taxele de tranzit.

Canalul Panama a intrat în vizorul SUA în decembrie, când Trump s-a plâns că acesta percepe tarife exorbitante navelor americane. El a cerut diminuarea taxelor sau Panama să returneze canalul SUA.

SUA au construit canalul la începutul secolului al XX-lea și l-au cedat către Panama în 1999, în temeiul unui tratat semnat de președintele Jimmy Carter în 1977.

Canalul cu o lungime de 82 de kilometri, care leagă oceanele Atlantic și Pacific, constituie un avantaj strategic major.

Duminică, Rubio și Mulino au discutat, de asemenea, despre migrația prin Darien Gap, o zonă de junglă între Columbia și Panama care, potrivit președintelui panamez, a înregistrat o scădere cu 94% a traversărilor ilegale. Mulino a oferit o pistă de aterizare în apropierea zonei pentru procedurile de repatriere.

Rubio, fiul unor imigranți cubanezi, a sosit sâmbătă în Panama ca parte a unui turneu de șase zile în America Latină, în cadrul căruia va vizita El Salvador, Costa Rica, Guatemala și Republica Dominicană.

În lume

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite