Cum încearcă Panama să îmbuneze SUA după amenințările lui Trump
0Panama a fost de acord să asigure trecerea nestingherită a navelor de război americane prin Canalul Panama și și-a anunțat intenția de a se retrage din inițiativa Chinei „One Belt, One Road”. Decizia a fost luată după vizita în această țară a secretarului de stat american Marco Rubio, care a criticat guvernul panamez pentru cooperarea cu China, relatează Bloomberg.

Rubio, reluând nemulțumirile președintelui american Donald Trump cu privire la influența Chinei asupra căii navigabile, a avertizat că SUA vor „lua măsurile necesare pentru a-și proteja drepturile” dacă Panama nu schimbă imediat cursul, a declarat Departamentul de Stat după ce Rubio s-a întâlnit cu președintele Jose Raul Mulino.
Liderul panamez a minimalizat tensiunile, dar a reiterat că țara sa nu va renunța la canal, având în vedere guvernul său a făcut alte concesii SUA.
Autoritatea canalului Panama a declarat duminică că va „optimiza prioritatea de tranzit” a navelor Marinei SUA. Mulino l-a asigurat pe Rubio că navele marinei americane se vor bucura de liberă trecere, a declarat un oficial american. Oficialii panamezi nu au răspuns imediat la solicitarea de a comenta această afirmație.
În decembrie, Trump s-a plâns de ceea ce a numit tarife „exorbitante” pe care, din perspectiva sa, Panama le percepea Marinei și companiilor americane pentru utilizarea canalului, amenințând că va prelua controlul asupra acestuia.
De asemenea, Mulino a declarat că țara sa nu va reînnoi contractele aferente proiectului de infrastructură Belt and Road. Este prima țară latino-americană care face acest lucru. El a adăugat că guvernul său va evalua dacă se va retrage înainte de expirarea acordului, în 2026.
Consilierul pentru securitate națională al SUA, Mike Waltz, a numit această mișcare un „pas în direcția cea bună” într-o postare pe X. Un oficial american a declarat că, deși pozitivă, măsura nu răspunde pe deplin preocupărilor americane cu privire la canal.
Vorbind cu reporterii după întrevederea de duminică cu Rubio, Mulino a numit conversația „respectuoasă și cordială”.
„Nu percep nicio amenințare reală la adresa tratatului sau a validității sale, și cu atât mai puțin a utilizării forței militare pentru a prelua canalul”, a spus el în spaniolă.
Întrebat despre situație duminică seara, Trump a declarat reporterilor că probabil nu vor fi necesare trupe pentru a asigura interesele SUA în această problemă.
„China conduce Canalul Panama”, a spus Trump. „Îl vom lua înapoi sau se va întâmpla ceva foarte rău”, a avertizat președintele american.
Influența Chinei
În timp ce Panama a respins acuzațiile lui Trump, influența Chinei în regiune este în creștere. În 2017, fostul guvern panamez a rupt relațiile diplomatice cu Taiwanul și a proclamat că există „o singură China” - o acțiune care s-a văzut în mai multe națiuni din America Latină în ultimii ani.
Panama s-a angajat să se alăture proiectului chinez „Belt and Road” la finele acelui an, când a semnat un acord care se reînnoiește automat la trei ani, cu excepția cazului în care Panama - sau Beijingul - decide să rezilieze acordul.
Ministerul chinez de externe a asigurat că va respecta suveranitatea Panama asupra canalului și că îi recunoaște statutul de permanentă neutralitate.
O filială din Hong Kong a CK Hutchison Holdings Ltd. gestionează două din cele cinci porturi adiacente. În conformitate cu constituția statului Panama, canalul este administrat de Autoritatea Canalului Panama, care încasează o parte din taxele de tranzit.
Canalul Panama a intrat în vizorul SUA în decembrie, când Trump s-a plâns că acesta percepe tarife exorbitante navelor americane. El a cerut diminuarea taxelor sau Panama să returneze canalul SUA.
SUA au construit canalul la începutul secolului al XX-lea și l-au cedat către Panama în 1999, în temeiul unui tratat semnat de președintele Jimmy Carter în 1977.
Canalul cu o lungime de 82 de kilometri, care leagă oceanele Atlantic și Pacific, constituie un avantaj strategic major.
Duminică, Rubio și Mulino au discutat, de asemenea, despre migrația prin Darien Gap, o zonă de junglă între Columbia și Panama care, potrivit președintelui panamez, a înregistrat o scădere cu 94% a traversărilor ilegale. Mulino a oferit o pistă de aterizare în apropierea zonei pentru procedurile de repatriere.
Rubio, fiul unor imigranți cubanezi, a sosit sâmbătă în Panama ca parte a unui turneu de șase zile în America Latină, în cadrul căruia va vizita El Salvador, Costa Rica, Guatemala și Republica Dominicană.